Ucraina doreşte să înceapă lucrările pentru a face mai adânc canalul său de navigaţie pe Dunăre încă din acest an, pentru a-şi extinde rutele alternative pentru exportul de cereale.
Kievul intenţionează să poarte discuţii cu oficialii Uniunii Europene pe această temă în viitorul apropiat, a declarat marţi ministrul adjunct pentru renovare şi infrastructură, Iuri Vaskov, citat de Reuters.
Ucraina, care a fost invadată de Rusia anul trecut, a mărit deja adâncimea canalului Bâstroe de la 3,9 metri la 6,5 metri, cu scopul de a creşte exporturile de alimente din porturile sale fluviale.
Ministrul Iuri Vaskov a declarat marţi, la o conferinţă pe tema cerealelor, că noua adâncime a canalului Bâstroe a permis navelor să se oprească în porturile ucrainene de pe Dunăre, dar aceasta nu este încă suficientă pentru navele încărcate, care trebuie să utilizeze canalul Sulina din România, care este mai adânc.
El a declarat că Ucraina ar dori să extindă adâncimea Bâstroe la 7,2 metri, similar cu canalul românesc, şi intenţionează să poarte discuţii cu oficialii Uniunii Europene pe această temă în viitorul apropiat.
UPDATE Prima reacţie de la Bucureşti a venit de la secretarul de stat din Ministerul Transporturilor Ionel Scrioșteanu.
„Nu cred că este ceva nou. Ei își doresc din 2003 să facă asta. Ei trebuie să urmeze toate normele pentru că vor să adere la UE și toate regulile care sunt impuse de un proiect de acest gen, de mediu, de parteneriat sau de regulamente și convenții internaționale.
Dacă sunt toate respectate, e teritoriul lor, dar trebuie să parcurgă toți pașii prevăzuți de normele internaționale”, a spus secretarul de stat pentru Adevărul.
„Nu este o noutate că mai declară din când în când acest lucru. Important este că de când am avut acea discuție trilaterală (cu reprezentanți ai României, Ucrainei și Comisiei Europene - n.red.) au oprit orice fel de lucrare pe zonă”, a adăugat oficialul român.
Demersul Ucrainei pentru rute alternative de export a căpătat un caracter de urgenţă în timpul războiului, după ce Rusia a blocat ruta tradiţională de export a Ucrainei prin Marea Neagră şi doar un volum limitat de mărfuri este expediat în cadrul unui acord mediat de Turcia şi de Naţiunile Unite.
România a declarat că este îngrijorată de faptul că orice lucrare la calea navigabilă ce traversează zona comună a Deltei Dunării ar putea ameninţa viaţa sălbatică din situl Patrimoniului Mondial UNESCO şi ar putea încălca tratatele internaţionale de protecţie a mediului, aminteşte Reuters.
Ucraina a transportat cereale pe canalul Bâstroe încercând să dezvolte rute alternative pentru exporturile sale. Un sfert din exporturile agricole ale Ucrainei trec în prezent prin porturile sale dunărene, în timp ce jumătate ies prin porturile din Marea Neagră, iar un alt sfert traversează frontiera terestră vestică a Ucrainei.