România a cumpărat nave de 45 de milioane de euro de la compania olandeză Damen, fix cu o zi înainte de vizita premierului Rutte

România a cumpărat nave de 45 de milioane de euro de la compania olandeză Damen, fix cu o zi înainte de vizita premierului Rutte

Inspectoratul General pentru Situații de Urgență (IGSU) a semnat un contract cu compania olandeză Damen pentru cumpărarea a două nave multirol pentru pompieri. Documentul a fost semnat marţi, în ajunul vizitei premierului Olandei, singura țară care mai are obiecții față de aderarea României la Schengen.

Contractul dintre IGSU din cadrul Ministerului de Interne și producătorul naval Damen a fost semnat, într-o ceremonie publică.

#LIVE În aceste momente are loc activitatea prilejuită de semnarea contractului privind achiziția de către IGSU a două nave multirol de stingere a incendiilor, respectiv de căutare-salvare, finanțat în cadrul Proiectului “Viziune 2020” – Program Operațional Infrastructură Mare.

Publicată de Departamentul pentru Situaţii de Urgenţă pe Luni, 10 octombrie 2022

Raed Arafat spune că navele multirol erau necesare de mult timp pentru „intervenţia pompierilor pe zona maritimă”.

ADVERTISING

"În 2017, la solicitarea Departamentului pentru Situaţii de Urgenţă, a fost realizat un audit al marinei militare franceze, cei care asigură de fapt partea de intervenţie pe partea de urgenţe militare (..) concluzia fiind că lipsesc anumite capabilităţi care trebuie neapărat completate, mai ales pe partea stingerii incendiilor pe partea maritimă şi în larg şi pe partea de căutare, salvare şi intervenţii militare", a spus secretarul de stat în cadrul MAI, citat de News.ro.

Ministrul de Interne, Lucian Bode, a arătat că "dotările de ultimă generaţie ale celor două nave, care vor deservi structurile IGSU, vor permite intervenţia salvatorilor pe mare, în condiţii extreme". Potrivit acestuia, "misiunile salvatorilor sunt din ce în ce mai complexe, iar contextul actual ne obligă să angajăm investiţii serioase pentru adaptarea la noile provocări şi pentru eficientizarea mecanismului naţional de gestionare a situaţiilor de urgenţă".

ADVERTISING
FĂRĂ SCURTĂTURI. Ajungem departe

Cât costă navele

Raed Arafat a declarat că una dintre nave, care este de căutare-salvare şi cu rol de intervenție medicală, are valoarea de 20,866 milioane euro, iar nava de stingere, căutare şi salvare costă 24,831 milioane euro.

Valoarea totală a contractului este, așadar, de 45,697 milioane de euro, iar sumele necesare provin din fonduri europene – Programul Operațional Infrastructură Mare (POIM), în cadrul Proiectului Viziune 2020.

Secretarul de stat nu a precizat, însă, dacă achiziția s-a făcut prin licitație sau prin atribuire directă.

Cele două nave vor fi construite de compania olandeză Damen, la șantierul naval din Galați.

ADVERTISING

"Amândouă sunt nave de căutare-salvare, cu capabilităţi de a recupera persoane şi de a avea la bord 50 de supravieţuitori, între 2 şi 4 pacienţi critici sau 12 pacienţi necritici, pe tărgi", a afirmat Arafat, precizând că una dintre nave este clasificată ca navă de intervenţie pompieri, având o capacitate mare de stingere cu apă şi dacă este nevoie chiar cu apă şi spumă. Acesta a adăugat că navele vor avea rol în decontaminare şi în limitarea poluării.

Contractul cu Damen a fost încheiat chiar înaintea vizitei de miercuri în România a premierului Olandei, Mark Rutte, de care depinde aderarea țării noastre la Schengen. Olanda pare să fie singurul stat membru care nu ar fi dispus să accepte intrarea României în spaţiul de liberă circulaţie din Europa.

Eurodeputatul Sophia In ‘t Veld (Democraten 66, partid din coaliția de guvernare din Olanda, a declarat în exclusivitate pentru SpotMedia.ropremierul Mark Rutte ar trebui să ia o decizie impopulară pentru Parlamentul național și să nu blocheze extinderea Schengen.

"Trebuie să înțelegeți că avem în Olanda multe partide extremiste, unele sunt eurosceptice, dacă nu chiar anti-UE, așa că atmosfera nu e chiar favorabilă. De aceea, am și făcut acel apel din Parlamentul European către domnul Rutte: lidership-ul nu e despre a spune oamenilor ce vor ei să audă, ci despre a lua decizii grele și impopulare, în situații dificile și să fii consecvent în privința lor, să le aperi și să-i convingi pe oameni că așa e corect", a spus eurodeputatul olandez.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇