Liderul conservator Friedrich Merz a câştigat alegerile de duminică din Germania şi este pe cale să preia frâiele celei mai mari economii a UE. Încă nu se ştie exact cum va arăta noul guvern german – sau în ce măsură Merz va putea să remodeleze politica germană.
Este probabil să dureze câteva săptămâni până când negocierile de coaliţie dintre alianţa creştin-democrată a lui Merz (CDU/CSU) şi alte partide să ducă la un acord. Totuşi, un lucru pare sigur: Merz va duce Germania într-o direcţie diferită de cea a actualului cancelar Olaf Scholz. S-ar putea să nu semene nici măcar cu Germania pe care Angela Merkel, tot din CDU, a condus-o timp de 16 ani, până în 2021, notează Politico.
Luna trecută, Merz a solicitat (fără succes) parlamentului german noi măsuri privind migraţia, cu sprijinul partidului de extremă dreapta Alternativa pentru Germania. A fost o abatere clară de la promisiunea lui Merkel „Wir schaffen das” de a primi refugiaţi.
- Alegeri în Germania: CDU câștigă alegerile, AfD obține un scor istoric
- Cine e Friedrich Merz, cel mai în vârstă candidat la funcția de cancelar din Germania
Şi mai mult decât atât: de la o potenţială întoarcere în politica de lungă durată a Germaniei privind energia nucleară şi o poziţie mai dură faţă de China, până la planuri de relansare a axei germano-franceze pentru a sprijini comerţul UE, Merz ar putea zgudui peisajul politic al Germaniei şi pe cel al Uniunii Europene în ansamblu.
Iată ce înseamnă pentru UE o Germanie condusă de Merz:
Apărare
Cu două zile înainte de alegeri, Merz a lansat un avertisment dur: Europa trebuie să fie pregătită să se apere fără SUA. „Trebuie să ne pregătim pentru posibilitatea ca Donald Trump să nu mai respecte necondiţionat angajamentul de apărare reciprocă al NATO”, a declarat Merz într-un interviu acordat unui radiodifuzor german, semnalând că Germania ar putea solicita protecţie nucleară din partea aliaţilor europeni.
„Trebuie să discutăm atât cu britanicii, cât şi cu francezii - cele două puteri nucleare europene - dacă partajarea nucleară, sau cel puţin securitatea nucleară din Marea Britanie şi Franţa, s-ar putea aplica şi la noi”, a spus el.
În altă ordine de idei, Merz a promis politici ample pentru a dezvolta industria de apărare a Germaniei şi se aşteaptă ca acesta să dea curs rapid unei promisiuni anterioare de a elimina blocarea de către predecesorul său a trimiterii de rachete de croazieră Taurus cu rază lungă de acţiune în Ucraina pentru atacuri asupra ţintelor ruseşti.
O temă majoră a primelor sale săptămâni de activitate în cancelarie va fi prezentarea modului în care Berlinul intenţionează să strângă bani pentru a extinde fondul de 100 de miliarde de euro convenit în timpul guvernului Scholz pentru a finanţa modernizarea echipamentelor şi săpăturilor Bundeswehr-ului.
Acest fond a fost alocat şi va fi cheltuit până în 2027 pe programe masive de achiziţii, ridicând întrebări cu privire la modul în care Berlinul intenţionează să îşi îndeplinească obligaţiile faţă de NATO - ceea ce Merz a promis că va face în viitor - din bugetul naţional convenţional.
„Obiectivul de 2% ar putea fi împins în sus din nou şi atunci va trebui să ne pregătim pentru asta”, a declarat Merz în podcastul Berlin Playbook al POLITICO despre planurile de a creşte în continuare obiectivul NATO, având în vedere că Trump a solicitat un obiectiv de 5%.
Energie
În ultimii ani, politica energetică germană s-a concentrat pe accelerarea investiţiilor în energia regenerabilă, închiderea reactoarelor nucleare şi încercarea de a asigura aprovizionarea cu gaze din străinătate pentru a înlocui importurile din Rusia.
CDU a lui Merz a promis în mod similar să „utilizeze în mod consecvent energiile regenerabile, pe toate”. Dar familia sa politică, Partidul Popular European de centru-dreapta, se opune, de asemenea, obiectivelor UE privind energia verde.
Între timp, Merz a adoptat un ton mai cald faţă de energia nucleară decât Scholz, ceea ce sfidează un vechi tabu german privind energia atomică. Deşi este puţin probabil ca ţara să îşi revigoreze reactoarele închise, o poziţie mai blândă a Berlinului în ceea ce priveşte energia nucleară ar putea ajuta ţările pro-atomice să convingă Bruxelles-ul să trateze energia atomică mai asemănător cu energiile regenerabile.
Merz a declarat, de asemenea, că doreşte să abroge Legea germană privind energia pentru construcţii, care a fost greu de combătut şi care urmăreşte să accelereze introducerea încălzirii curate - oferind un semnal potenţial scepticilor ecologişti din Europa.
Climă
Un guvern condus de Merz va pune mai puţin accent pe schimbările climatice decât coaliţia lui Scholz. Merz şi-a exprimat îngrijorarea în campania electorală cu privire la impactul politicii climatice asupra mediului de afaceri, a promis că va pune creşterea economică mai presus de orice alte preocupări şi a lansat un apel la retragerea mai multor reglementări ecologice ale UE.
Însă adepţii ecologiei îşi exprimă încrederea că, în cadrul guvernului, „ciocanul” retoric al lui Merz se va transforma în „ştergător de praf”. Industria, în general, doreşte mai puţină birocraţie, dar şi o politică coerentă. Stimulentele industriale pot fi utilizate pentru a ajuta companiile să devină mai ecologice şi mai eficiente. „Că nu o vor face în numele politicii climatice, bine. Dacă este o politică economică pentru ei. Bine”, a declarat Linda Kalcher, director executiv al think tank-ului Strategic Perspectives.
Sustenabilitate
Merz, la fel ca Scholz, doreşte să amâne principalele norme de raportare a durabilităţii întreprinderilor pentru a stimula industria germană aflată în dificultate.
Acest lucru înseamnă că este aproape sigur că, sub conducerea lui Merz, Germania va susţine un proiect de lege cuprinzător de simplificare a normelor ecologice, o propunere pe care Comisia Europeană este aşteptată să o lanseze la 26 februarie.
O victorie a lui Merz înseamnă, de asemenea, că Partidul Popular European de centru-dreapta, care domină Parlamentul European şi este familia politică a lui Merz, are din nou un aliat puternic în cea mai mare economie a UE. Deja, PPE a făcut presiuni puternice pentru a atenua normele UE împotriva defrişărilor, cu sprijinul grupurilor situate mai la dreapta (în mare parte fără succes până în prezent).
Mobilitate
Merz moşteneşte o economie în recesiune, care este şi mai mult afectată de criza din sectorul auto. El recunoaşte problemele: costurile ridicate ale energiei şi ale forţei de muncă şi concurenţa acerbă în tranziţia către vehiculele electrice. Dar nu a dat prea multe detalii cu privire la modul în care intenţionează să ajute producătorii auto.
În discursurile din campania electorală, el a promis că va reduce birocraţia şi costurile ridicate, dar nu şi-a exprimat sprijinul pentru reformarea frânării datoriei Germaniei, ceea ce va face ca Merz să aibă mâinile legate când vine vorba de finanţarea unor astfel de iniţiative.
Producătorii germani de automobile sunt puternic dependenţi de piaţa chineză, ceea ce l-a determinat pe Scholz să se conformeze dorinţelor Beijingului, cum ar fi lobby-ul împotriva taxelor pentru vehiculele electrice fabricate în China. Merz va adopta o poziţie mai dură faţă de China şi a transmis clar producătorilor de automobile că nu ar trebui să vină în genunchi la el dacă investiţiile lor asiatice vor eşua.
Comerţ
Va adopta o poziţie mai fermă faţă de Rusia şi China şi va relansa vechile prietenii cu alţi lideri ai UE: Merz are mult de lucru dacă doreşte să conecteze economia germană de export la punctele fierbinţi de creştere globală, precum ţările Mercosur, Mexic sau Asia de Sud-Est.
Merz recunoaşte că o axă franco-germană funcţională poate crea mai multe acorduri comerciale, mai multă siguranţă pentru companii şi - în cele din urmă - o Europă mai puternică. „Trebuie să depăşim disputa noastră privind Mercosur”, a declarat Merz la Forumul Economic Mondial de la Davos luna trecută, afirmând că se află în contact strâns şi regulat cu preşedintele francez Emmanuel Macron.
Creştin-democratul a semnalat, de asemenea, o abordare mai dură faţă de China. Sau, cel puţin, a recunoscut că economia germană este prea dependentă de dificultăţile şi dorinţele Beijingului. Dar cât de dură va sfârşi prin a fi abordarea lui Merz faţă de comerţ va fi probabil determinat de partenerul său de coaliţie.
Sistemul bancar central
Poziţia de cancelar a lui Merz va marca revenirea opoziţiei conservatoare faţă de intervenţia asupra celebrei măsuri de limitare a datoriilor Germaniei, care limitează cheltuielile guvernamentale deficitare la 0,35% pe an şi este considerată de mulţi drept cauza stării precare a infrastructurii ţării.
Eforturile lui Scholz de a interveni asupra frânării au provocat căderea guvernului său, iar facţiunea CDU a lui Merz se opune cu înverşunare oricărei reforme - până la un anumit punct. În mod surprinzător, Merz însuşi, în timpul unei dezbateri televizate de la începutul acestei luni, a lăsat să se înţeleagă că este deschis la unele ajustări, dar nu înainte de a încerca alte soluţii. Timid, da, dar revoluţionar din partea unui creştin-democrat.
Sănătate
Victoria lui Merz reprezintă o lovitură pentru consumatorii de canabis din Germania, după ce liderul CDU s-a angajat să anuleze decriminalizarea parţială a drogului de anul trecut. El dă vina pe noile politici, care permit adulţilor să deţină până la 25 de grame de canabis în public şi să cultive trei plante pe gospodărie, pentru o creştere a criminalităţii legate de droguri.
Aceasta ar putea fi o veste bună pentru fanii noilor norme ale UE de digitalizare a dosarelor medicale europene, Spaţiul european de date privind sănătatea. În încercarea de a-i forţa pe germanii cu notorietate analogică să renunţe la dosarele pe hârtie, Merz a sugerat că oricine îşi stochează datele într-un dosar electronic al pacientului ar putea primi o reducere la contribuţiile de asigurări de sănătate.