Piloții ucraineni au început pregătirea la Fetești. Cum se face trecerea de la MiG la F-16

Piloții ucraineni au început pregătirea la Fetești. Cum se face trecerea de la MiG la F-16
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Primul grup de piloți ucraineni a început antrenamentele în România pe 14 avioane F-16. Ei urmează acum instruirea teoretică, prima etapă a tranziției de la MiG-urile sovietice la aeronavele americane, iar experiența piloților români care au trecut prin acest proces le poate fi de ajutor pentru adaptarea mai rapidă la avioanele F-16.

Primii piloți ucraineni au început pregătirea teoretică la centrul european de pregătire F-16 de la baza aeriană Fetești. Acest centru a fost înființat, printre altele, la inițiativa Olandei, care a pus la dispoziție și avioane F-16 pentru antrenamente. 14 din cele 18 avioane trimise de Olanda în țara noastră pentru acest program sunt folosite acum la Fetești, potrivit unui comunicat al ministerului Apărării din această țară.

ADVERTISING

Se preconizează că piloții ucraineni vor urca la manșa acestor aeronave până la sfârșitul anului, când vor începe lecțiile practice.

Ministrul Apărării din Ucraina, Rustem Umerov, a confirmat că piloții ucraineni au început instruirea pe F-16 în România. „Vor fi, de asemenea, mai multe avioane F-16 pe cerul ucrainean: un grup de piloţi de-ai noştri se află deja în curs de pregătire în România”, a spus el în urmă cu o săptămână.

Olanda, împreună cu Danemarca și Statele Unite, au preluat conducerea în pregătirea piloților de F-16 ucraineni. Cele trei țări au, de asemenea, un rol principal în furnizarea de F-16 Ucrainei printr-o coaliție internațională.

ADVERTISING

Pe lângă avioanele F-16 pentru centrul de antrenament, Olanda furnizează și alte 24 de aeronave de acest tip Ucrainei. care să ajute Kievul în războiul împotriva Rusiei.

Țara noastră nu a fost desemnată întâmplător ca bază pentru pregătirea piloților ucraineni. România reprezintă un model de succes pentru tranziția piloților ucraineni de la aeronavele sovietice de tip MiG la cele occidentale de tip F-16, potrivit unui articol publicat în 2022 de Air&Space Forces Magazine.

„Forțele sale aeriene încheie o tranziție de la MiG-21 din epoca sovietică la F-16 construite în SUA, oferind un model pentru antrenarea piloților pentru schimbare, potrivit aviatorilor americani implicați în antrenament.

ADVERTISING

Comandamentul pentru educație și antrenament aerian al Forțelor Aeriene din SUA are chiar și un curs pentru piloții națiunilor partenere și aliate care ar putea fi adaptat pentru Ucraina", scria publicația citată.

Colonelul Brant A. Putnam a văzut generații de piloți de luptă est-europeni, inclusiv din România, care au absolvit programele de antrenament din SUA și crede că ucrainenii ar excela în program. "Din câte cunosc, cred că s-ar potrivi perfect cu ceea ce facem noi aici", a spus el într-un interviu pentru Air&Space Forces Magazine.

După două decenii cu acest tip de pregătire, elevii din fostele țări ale Pactului de la Varșovia, precum Polonia și România, s-au schimbat. "Acești tineri nu au pilotat niciun avion rusesc", a spus Putnam.

"De obicei, engleza lor este mai bună și îi ducem până la cursul de bază, iar ei sunt (…) la fel ca băieții din SUA care se antrenează alături de ei", a mai spus colonelul.

Trecerea de la aeronavele rusești la cele occidentale necesită, totuși, o schimbare de mentalitate.

"Nu este ușor. Depinde foarte mult de cât timp au fost instruiți în MiG-uri, pentru că o mare parte din ceea ce vine împreună cu formarea lor este mentalitatea lor", a spus Brant A. Putnam.

"Sunt formați în sistemul sovietic care înseamnă de obicei un control strâns. Ei nu iau multe decizii. Nu sunt obișnuiți să fie super-flexibili", a explicat el.

Pentru a putea zbura cu avioanele F-16, piloții ucraineni trebuie să învețe să fie factori de decizie.

"Nu pot să stea în avion, să piloteze și să aștepte să li se spună ce să facă. Trebuie să-și dirijeze în mod activ aeronava și să se gândească la ceea ce încearcă să realizeze", a adăugat ofițerul american.

De la piloți instruiți și echipe de întreținere până la infrastructura necesară și aeronave de rezervă, România a lucrat timp de aproape un deceniu la tranziția la F-16, notează publicația menționată.

Iar din acest punct de vedere, piloții români pot fi un liant important în adaptarea ucrainenilor la avioanele F-16.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇