Instanţa a invalidat contractul dintre Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF) şi polonezii de la PESA (producătorul polonez de material rulant Pojazdy Szynowe Pesa Bydgoszcz Spolka Akcyjna).
Aşa că nu vom avea curând trenuri poloneze noi, pe căile ferate din România.
Contractul de peste 3 miliarde de lei fusese semnat în ianuarie şi prevedea construcţia şi livrarea a 62 de trenuri noi până în 2027.
Însă Curtea de Apel București a anunţat luni că a admis contestația companiei franceze Alstom, la fel cum s-a întâmplat și la contractul pentru alte 20 de trenuri, anunţă Economedia.
Acum Autoritatea pentru Reformă Feroviară trebuie să decidă dacă se dispune suspendarea sau anularea contractului.
Ministerul Transporturilor, prin ARF, a semnat contractul cu PESA după decizia favorabilă a Consiliului Național pentru Soluționarea Contestațiilor (CNSC). Este rar ca instanța să nu mențină decizia CNSC, dar iată că se întâmplă.
Valoarea totală a proiectului este de 3,038 miliarde de lei, fără TVA, iar finanţarea este asigurată din Programul Transport (PT) 2021 - 2027, cu cofinanţare de la bugetul de stat.
Potrivit USR, cele 62 trenuri noi de scurt parcurs ar fi trebuit să circule pe rutele Bucureşti - Suceava - Iaşi, Braşov - Gheorgheni, Arad - Timişoara - Caransebeş, Huedin -Cluj - Bistriţa, Ploieşti - Bucureşti - Constanţa şi să înlocuiască actualele garnituri foarte vechi.
”În aceeaşi situaţie e un contract pentru 20 de trenuri electrice noi finanţat prin PNRR, invalidat similar în justiţie în 2023. Iar trenurile pe hidrogen sunt la a 3-a licitaţie, după ce primele două au fost anulate. E un risc major de pierdere a banilor europeni din PNRR”, explică Horaţiu Cosma, fost secretar de stat USR la Ministerul Transporturilor.
În acest moment, România mai are în vigoare un contract pentru 37 de trenuri noi de la Alstom.
Însă primul tren livrat de Alstom s-a stricat de cum a ajuns în România, iar autorităţile speră că abia la toamnă să circule prima ramă electrică din acest contract.