Transgaz și constructorii se acuză reciproc după explozia devastatoare de la șantierul autostrăzii A7, din județul Vrancea. Informațiile noi din cadrul anchetei indică mai multe mai multe scenarii privind cauza deflagrației.
Primul scenariu, bazat pe un raport preliminar al Transgaz, susține că firma Spedition UMB a lui Dorinel Umbrărescu s-a grăbit și a făcut săpături pe șantier, astfel că magistrala de gaze se afla la jumătate din adâncimea normală în perimetrul în care s-a produs explozia.
În urma măsurătorilor făcute după deflagrație de angajații Transgaz s-a constatat că în zona respectivă, unde muncitorii lucrau la autostradă, conducta de gaz se afla la o adâncime de 0,6-1 metru, mai mică decât cea înregistrată pe restul lungimii conductei. Tranzgaz susține, însă, că acolo constructorul făcuse deja decopertări și din această cauză conducta se afla la o adâncime așa mică.
Șefii CNAIR au avansat o altă ipoteză, susținând că magistrala de gaz ar fi fost fisurată și a cedat sub greutatea utilajelor, însă, această variantă este respinsă de compania Transgaz, potrivit căreia informația este falsă.
Firma UMB Spedition ar fi trebuit să aștepte să fie mutată conducta înainte de a începe lucrările în acea zonă, a declarat purtătorul de cuvânt al Tranzgaz la Digi24.
„Măsurătorile în amonte și în aval au arătat că valorile de îngropare, adâncimea la care era conducta, respectau prevederile legale. Potrivit avizului pe care Transgaz l-a trimis CNAIR în anul 2021 era prevăzut clar că pe o distanță de 20 de metri în stânga și în dreapta conductei nu se pot face lucrări de construcții de niciun fel până când proiectul tehnic de relocare a conductei nu va fi aprobat de Transgaz iar lucrările efectiv de construcție a drumului nu se pot face decât după ce se mută conducta. Nu a fost eliberat acel aviz de care facem vorbire, ceea ce înseamnă că pe o distanța de 20 de metri stânga-dreapta nu aveau ce să fie executate lucrări", a spus Alexandru Macoveiciuc, purtătorul de cuvânt al Tranzgaz.
„Toate conductele sunt înregistrate într-un sistem informatic de evidență cu coordonate. Acestea sunt transmise Consiliilor Județene, care le transmit autorităților locale. (…) Nu există o ipoteză logică în care cineva să zică 'nu știam unde era conducta sau la ce adâncime'. Conductele nu sunt zombi să se ridice singure din pământ și să bântuie pe teren.
Se vede din imagini că e o diferență de înălțime între locul unde s-a întâmplat deflagrația și terenul puțin mai din stânga sau dreapta. Se vede cu locul liber că terenul acela a fost decopertat. Dacă încercăm acum să alimentăm ideea că sunt vechi conductele astea, a fost reabilitată în 2018. Ce căuta utilajul acolo dacă nu trebuia să fie acolo?
Se face proiectul de relocare, se relocă efectiv conducta, apoi se construiește autostrada. Până când nu se mută conducta, nu se poate construi autostrada. Conducta nu era mutată, ce să caute utilajul? Nu dau vina pe nimeni, vă explic ce este prevăzut în avizul de amplasament pe care Transgaz la emis în 2021", a mai spus reprezentantul Tranzgaz.
Patru oameni au murit și cinci au fost răniți, în noaptea de miercuri spre joi, în localitatea Călimănești din județul Vrancea, după o explozie urmată de incendiu la magistrala de gaz aflată pe un șantier de lucru de pe autostrada A7.
Victimele erau angajați ai firmei care executa lucrările la Autostrada Moldovei.
Polițiștii din Vrancea au deschis un dosar penal și prefectul Nicușor Halici și fostul ministru al Transporturilor Cătălin Drulă au vorbit despre posibilele nereguli de pe șantierul A7.