La o săptămână de la izbucnirea războiului din Ucraina, pe 2 martie 2022, un avion MiG-21 LanceR, aflat într-o misiune de patrulare aeriană deasupra Dobrogei, s-a prăbușit în zona localității Cogealac, din județul Constanța. Apoi, un elicopter IAR 330 PUMA, cu șapte oameni la bord, trimis în misiune de căutare, s-a prăbușit la câteva minute după decolare.
Recorder a intrat în posesia informațiilor extrase din cutia neagră a elicopterului, precum și a notelor explicative olografe date de cadrele militare implicate în coordonarea misiunii imediat după incident. Din documente reies o lipsă de coordonare și o stare de degringoladă îngrijorătoare pentru o armată care face parte din NATO.
Un echipaj american a refuzat să decoleze
Generalul Viorel Pană, șeful Statului Major al Forțelor Aeriene, și generalul Valerică Vrăjescu, adjunctul său, au emis ordine contradictorii în privința decolării elicopterului, în condiții meteo dificile, în care zborul era extrem de riscant.
Ba chiar un echipaj american de la baza Mihail Kogălniceanu, solicitat să intervină, refuzase să decoleze din cauza condițiilor nefavorabile de zbor pe care le-a considerat prea periculoase.
Cu toate acestea, comandorul Jerard Stoica a transmis către turnul de control Mihail Kogălniceanu aprobarea privind decolarea elicopterului din partea generalului Viorel Pană, adăugând recomandările acestuia, dar cu alte cuvinte: „Nu ne hazardăm. Dacă sunt condiții proaste, nu insistăm".
Blocajul de comunicare din lanțul de comandă
Potrivit notei sale explicative, maistrul militar Luca Valentin, de la turnul de control, a intrat în legătură cu comandantul echipajului din elicopter, pilotul Florin Bogdan. I-a oferit coordonatele geografice unde ar trebui să caute MiG-ul prăbușit, i-a confirmat aprobarea de decolare, dar nu i-a transmis și mesajul clar al șefului Aviației Române, conform căruia piloții aveau mână liberă să abandoneze misiunea dacă zborul nu se putea face în siguranță. A spus doar „Procedați cu grijă!".
La ora 20:21, elicopterul de salvare, cu un echipaj de șapte oameni la bord, a decolat, în ciuda condițiilor meteo nefavorabile.
În același timp, Jerard Stoica, șeful de la operațiuni curente, era preocupat în continuare să sune pe rând la șefii Aviației Române, care încep să dea ordine contradictorii. Stoica i-a raportat generalului Valerică Vrăjescu, locțiitorul SMFA, că superiorul său direct, generalul Pană, a dat aprobarea pentru decolare. El i-a transmis și ultimele informații meteo, dar și refuzul americanilor de a decola, iar generalul Vrăjescu a ordonat ca elicopterul să nu mai decoleze.
În mod inexplicabil, comandorul Jerard Stoica, omul din Comandament care ținea legătura cu echipajul prin turnul de control, nu a transmis mai departe acest ordin care ar fi putut întoarce elicopterul imediat după decolare.
În nota sa explicativă, Stoica a scris că imediat după discuția cu generalul Vrăjescu a fost nevoit să răspundă unui apel de la ISU, în timpul căruia primise informații despre locul posibil unde MiG-ul 21 LanceR s-a prăbușit. Apoi nu a mai menționat nimic despre ordinul generalului Vrăjescu, pe care nu l-a mai transmis către echipajul elicopterului.
„În mod normal, acest ordin trebuia transmis imediat”, a explicat pentru sursa citată Hari Bucur Marcu, ofițer de aviație în rezervă.
Avertismente în serie de la computerul de zbor
Potrivit transcrierii înregistrării din cutia neagră, elicopterul se afla în aer de cinci minute când membrii echipajului încep să discute despre vizibilitatea redusă: „Mă, da’ se vede prost rău, mă!", spune pilotul Florin Bogdan la un moment dat. De asemenea, computerul de bord emite avertizări în serie despre pericolul de îngheț.
Locotenent comandor Vârșan Iulian de la turnul de control transmite cerința Comandamentului de a afla condițiile de zbor către echipajul elicopterului P57. „Cam nasol, un pic așa, dar… încercăm să trecem peste sus și să găsim altă gaură" (spre locul unde se presupunea că a căzut MiG-ul, n.red.), răspunde comandorul Bogdan Florin.
Din procesul-verbal al conversațiilor înregistrate în turnul de control reiese că, după primirea telefonului care a ordonat chemarea elicopterului acasă, operatorii n-au mai reușit să ia legătura cu aparatul de zbor pentru a transmite către echipaj ordinul de întoarcere. Ordinul a ajuns la turnul de control abia la patru minute după ce a fost emis de generalii de la vârful Aviației, prea târziu pentru evitarea accidentului.
La ora 20:30, elicopterul a dispărut de pe radar și s-a prăbușit. Pe cutia neagră au rămas ultimele conversații purtate de membrii echipajului.
După 20 de zile, într-un comunicat oficial, Forțele Aeriene transmiteau, ca o concluzie preliminară, că „evenimentul s-a produs, cel mai probabil, din cauza unui cumul de factori umani și de mediu, a căror pondere urmează să fie stabilită".
La șapte luni de la accident, Parchetul Militar încă nu a audiat părțile implicate. Reprezentanții Parchetului Recorder că audierile vor începe în această lună, dar nu au precizat când. În prezent, procesul se află în faza de elaborare a unei analize tehnice a accidentului.