După inaugurarea fastuoasă de joi, mai multe probleme au dat peste cap funcționarea aeroportului de la Brașov.
Primul avion care a decolat de pe Aeroportului Internațional Brașov Ghimbav a avut ca destinație Stuttgart, Germania, însă din cauza unei modificări de orar avionul a decolat mai repede decât era programat. Compania i-a anunțat printr-un email pe toți cei care își cumpăraseră bilete, însă nu toți au citit mesajele, iar câteva persoane au ratat avionul, relatează Adevărul.
Problemele nu se opresc aici. Din cauza unor restricții de operare pe aeroport și a funcționării acestuia doar între orele 07:00 și 19:00, Dan Air comasează unele zboruri în următoarele două săptămâni.
Astfel, până la sfârșitul luni iunie, zborurile Dan Air dintre București și Nuremberg, Stuttgart, Barcelona și Bruxelles vor fi comasate cu cele de la Brașov. Pasagerii care zboară din Capitală către cele patru destinații vor avea o oprire de aproximativ 40 de minute pe aeroportul din Brașov, însă nu vor fi debarcați din avion. Același lucru se va întâmpla și cu zborurile de retur, din Nuremberg, Stuttgart, Barcelona și Bruxelles spre aeroportul „Henri Coandă” (Otopeni) din București, potrivit BoardingPass.ro.
Zborurile Dan Air din București spre aeroportul Gatwick din Londra și aeroportul Munchen din Germania vor fi operate fără escală.
În plus, cele mai multe curse către Brașov erau programate după ora 19:00, astfel că acestea vor fi obligate să aterizeze la București, iar operatorul aerian îi va aduce pe pasageri la Brașov cu microbuzul sau autocarul.
Dan Air acuză ROMATSA că închide aeroportul când își termină programul
Compania a trimis o adresă către mai multe instituții în care solicită eliminarea unei restricții de operare impusă de ROMATSA de la 1 iunie 2023 pentru spațiul aerian din apropierea Brașovului între 19:00 și 07:00.
„Pentru a asigura sustenabilitatea din punct de vedere economic, orice operator aerian este nevoit să planifice cel puțin două rotații zilnice pentru fiecare aeronavă. Acesta presupune planificarea primului zbor (dus-întors) în prima parte a zilei și a celui de-al doilea după amiaza.
Cu o medie de 7 ore/rotație internațională (ex. GVH-BCN-GHV cu 3 ore zbor dus, 45 minute ground time, 3 ore zbor întors sau GHV-LGW-GHV cu 3:30 ore zbor dus, 60 minute ground time, 3:30 ore zbor întors) este necesară asigurarea operațiunilor pe aeroport pentru minim 18 ore, spre exemplu în intervalul 5:00- 23:00, pentru a permite efectuarea acestor două rotații.
Programul actual de deservire în intervalul 07:00- 19:00, propus de ROMATSA, limitează activitatea la o singură rotație pe zi, descurajând astfel orice companie aeriană interesată de operarea pe aeroportul Brașov", se arată în solicitarea transmisă de Dan Air, potrivit BizBrașov.
Compania acuză că, în loc să coopereze și să colaboreze pentru a identifica soluții pentru asigurarea operaționalizării aeroportului Brașov, (în speță ROMATSA), instituțiile statului se limitează la a-și oferi serviciile în funcție de propria organizare internă și fără a ține cont de nevoile publicului larg în slujba căruia se află.
„ROMATSA a avut suficient timp la dispoziție pentru a se asigura de resursele necesare în ceea ce privește operaționalizarea aeroportului Brașov, însă a eșuat lamentabil deși știa cu foarte mult timp înainte de data deschiderii aeroportului Brașov. Faptul că s-a ales un mod avangardist de a controla aeroportul Brașov, printr-un turn virtual controlat de la Arad și faptul că ROMATSA nu poate oferi serviciile necesare pentru a asigura operaționalizarea aeroportului Brașov conform nevoilor operatorilor care-l deservesc, nu poate avea un impact asupra operațiunilor DAN AIR pentru simplul motiv că ROMATSA nu poate", arată compania.
Dan Air consideră că restricția impusă de ROMATSA este lipsită de orice logică, întrucât creează probleme referitoare la siguranța zborurilor impunând folosirea unor proceduri la vedere, nesigure și mai ales după ora 19:00 când luminozitatea începe să scadă.
Pierdere de o jumătate de milion de euro
Reprezentanții companiei aeriene susțin că au discutat din timp cu ROMATSA posibilitatea apariției acestei spețe, însă instituția a decis să închidă spațiul aerian după ce i se termină programul. Dan Air dorește, însă, să opereze și în afara acestui orar.
„Din moment ce ROMATSA nu reușește să asigure serviciile necesare, nu are niciun drept să aplice niciun fel de restricție în defavoarea operatorilor care oferă servicii publice. Singurele entități care au drepturi din tot acest lanț sunt operatorii aerieni care ei și numai ei își asumă toate riscurile. Evident că nu vom accepta ca să ni se spună de pe un scaun de birou ce putem face și ce nu de către persoane care nu au niciun fel de experiență operațională și care de fapt nu înțeleg consecințele măsurilor lor disproporționate și evident inutile, care nu fac altceva decât să cauzeze o problemă de siguranță", acuză Dan Air.
„Echipajele DAN AIR s-au pregătit intens în ultimele 3 luni pentru operarea pe Aeroportul din Brașov, iar aeronavele noastre sunt capabile să opereze în deplină siguranță, inclusiv pe timp de noapte, ca atare restricția impusă de ROMATASA este nejustificată”, arată compania aeriană.
Potrivit Dan Air, decizia de anulare a zborurilor efectuate în afara orelor de program ROMATSA provoacă daune de 500.000 de euro, iar compania anunță că se va adresa instanțelor competente dacă restricția nu este înlăturată.
Programul redus de funcționare a aeroportului nu afectează zborurile spre destinațiile de vacanță din Turcia și Grecia, notează Adevărul.
Începând din august și compania Wizz Air va opera de la Brașov, astfel că volumul traficului va crește.