CNAIR neagă responsabilitatea pentru excluderea unor autostrăzi din PNRR: Aceste alegații sunt total neadevărate!

Compania susține că nu au existat erori care să afecteze finanțările europene pentru infrastructura rutieră.
CNAIR neagă responsabilitatea pentru excluderea unor autostrăzi din PNRR: Aceste alegații sunt total neadevărate!
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) respinge ferm acuzațiile apărute în spațiul public conform cărora România ar pierde bani din Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR) din cauza unor greșeli în procedurile de achiziție publică.

Printr-un comunicat transmis joi, compania dezminte că ar fi fost comise erori legate de publicarea eratelor în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene (JOUE).

„Aceste alegații sunt total neadevărate!”, susţine CNAIR, reacționând la informațiile potrivit cărora anumite contracte de infrastructură rutieră ar fi fost excluse din PNRR din cauza „nepublicării anumitor erate, respectiv cele privind suspendarea unor licitații, în Jurnalul Oficial al Uniunii Europene”.

Problema tehnică, nu de procedură

CNAIR precizează că a semnalat încă din 18 septembrie 2023 Autorității pentru Digitalizarea României (ADR) existența unor necorelări între platforma națională SEAP/SICAP și cea europeană JOUE/TED, în ceea ce privește actualizarea statusurilor procedurilor.

Potrivit răspunsului oficial primit de la ADR pe 21 septembrie, problema ținea de o limitare tehnică a platformei europene, care „nu conține câmpuri dedicate publicării stărilor intermediare, precum suspendările”.

Compania subliniază că toate anunțurile din JOUE conțin un link direct către SEAP/SICAP, unde ofertanții pot consulta inclusiv informații legate de eventuale suspendări.

Mai mult, prin notificarea transmisă de ADR pe 28 septembrie 2023, operatorul SEAP/SICAP a confirmat că nu există nicio situație în care potențialii ofertanți – români sau străini – să fi fost prejudiciați în accesul la informațiile privind procedurile de achiziție.

Ofertanții străini au avut acces la informații

„Multitudinea de oferte primite, inclusiv din partea unor companii străine, demonstrează că informațiile privind licitațiile au fost disponibile și transparente”, se arată în comunicatul CNAIR, care punctează că pentru participarea la proceduri este obligatorie înregistrarea în SEAP/SICAP, ceea ce presupune accesul la toate informațiile relevante.

În plus, ca urmare a sesizării CNAIR, ADR a informat toate autoritățile contractante din România despre aceste aspecte, printr-o notificare publicată în SEAP/SICAP în 28 septembrie. Corelarea completă a bazelor de date între SEAP/SICAP și JOUE/TED a fost realizată în 4 decembrie 2023, potrivit CNAIR.

Segmente din A7 și A8, eliminate din PNRR

Precizările CNAIR vin în contextul declarațiilor făcute de ministrul Investițiilor și Proiectelor Europene, Dragoș Pîslaru, care a anunțat că unele tronsoane din Autostrada Moldovei (A7) și Autostrada Unirii (A8) au fost eliminate din PNRR. Motivul invocat: probleme de achiziții publice, în special legate de respectarea regulamentelor europene.

„Nu este pentru nimeni o surpriză că sunt aceste întârzieri”, a spus ministrul, precizând că segmentarea finanțării a fost discutată cu Comisia Europeană încă din august 2024. Pîslaru a menționat că problema a fost moștenită și că guvernele anterioare nu au tratat situația cu seriozitate.

Ministerul Transporturilor: România nu pierde fonduri

În replică, Ministerul Transporturilor a transmis că România nu pierde fonduri europene destinate infrastructurii.

Potrivit instituției, segmentele scoase din PNRR vor fi finanțate din alte surse europene, fără a mai necesita cofinanțare din bugetul de stat.

„Toate proiectele rămase în PNRR vor fi acoperite integral din fonduri europene”, a transmis ministerul.

Concluzie

CNAIR susține că procedurile de licitație au respectat cadrul legal, iar necorelările invocate au fost de natură tehnică, nu procedurală.

Reprezentanții companiei atrag atenția că acuzațiile privind pierderea fondurilor PNRR din cauza „eratelor nepublicate” sunt nefondate și riscă să afecteze imaginea instituțională fără temei real.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇