Azilele groazei: Ministerul Muncii recunoaște că știa de problemele din centrul din Voluntari. Doi bătrâni ceruseră transferul

Azilele groazei: Ministerul Muncii recunoaște că știa de problemele din centrul din Voluntari. Doi bătrâni ceruseră transferul
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Doi dintre bătrânii internaţi la centrul de îngrijire „Armonia” din oraşul Voluntari, care face subiectul anchetei DIICOT privind maltratarea beneficiarilor, au cerut să părăsească centrul încă de anul trecut, dar nu s-a putut, anunță marți Ministerul Muncii.

O femeie care a ajuns în centrul administrat privat şi finanţat din bani publici prin intermediul Direcţiei Generale de Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului (DGASPC) nu a putut fi preluată de o altă asociaţie, iar în cazul unui bărbat, familia, care plătea pentru cazarea sa acolo, nu a fost de acord cu transferul.

Situaţia celor doi bătrâni a atras în mod particular atenţia Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilităţi (ANPDPD), care în toamna anului trecut a făcut un control la centrul administrat de Asociaţia ”Sfântul Gabriel cel Viteaz”, control declanşat în urma unor sesizări ale Centrului pentru Resurse Juridice.

ADVERTISING

Conform datelor furnizate de Ministerul Muncii marţi, într-un comunicat privind măsurile luate de ANPDPD urma verificărilor în centrele care acum fac obiectul anchetei procurorilor, inspectorii au dispus măsuri speciale pentru un bărbat şi o femeie internaţi în centrul Armonia.

„Se vor depune toate diligenţele pentru evaluarea situaţiei beneficiarilor M.C. şi G.A. pentru a li se identifica nevoile reale, a li se stabili servicii şi intervenţii în acord cu rezultatele evaluării, inclusiv prin oferirea sprijinului în acordarea asistenţei juridice”, dispuneau, în octombrie 2022, inspectorii de la ANPDPD.

ADVERTISING

Responsabili cu îndeplinirea acestor măsuri erau, conform documentului citat, managerul general al centrului, şi asistentul social (pentru beneficiarul M. C.), respectiv managerul de caz al DGASPC Ilfov, director general al DGASPC Ilfov (pentru beneficiara G. A.).

Cei doi bătrâni ceruseră să fie scoşi din centrul Armonia, dar acest lucru nu a fost însă posibil, aşa cum reiese din comunicatul dat publicităţii de Ministerul Muncii, marţi.

„Facem menţiunea că beneficiara G.A. provine de la DGASPC Ilfov, iar pentru beneficiarul M.C. familia (tutorele) achită Asociaţiei contravaloarea serviciilor prestate. Faţă de dorinţa acestora de a părăsi serviciul social, au fost primite răspunsuri: de la Asociaţia la care beneficiara G.A. intenţiona să meargă (adresă transmisă DGASPC Ilfov de Organizaţia suedeză pentru Ajutor Umanitar Individual prin care se exprimă imposibilitatea preluării în serviciul acesteia a beneficiarei), iar de la familia beneficiarului M.C. Asociaţia a primit o declaraţie prin care tutorele nu era de acord ca acesta să părăsească centrul”, precizează comunicatul.

ADVERTISING

Numeroase nereguli în urma controalelor

Controalele făcute în centrul Armonia din Voluntari în urma sesizărilor depuse de Centrul pentru Resurse Juridice au arătat numeroase nereguli în modul în care centrul era administrat.

„În primă fază, reprezentanţii Autorităţii au constatat că în CIA ”Armonia” era frig şi s-a invocat faptul că Direcţia nu achitase contravaloarea serviciilor prestate către Asociaţie. Prin urmare, în 23.11.2022, ANPDPD a solicitat Asociaţiei, printr-o adresă scrisă, furnizarea căldurii în centru”, se arată în comunicatul dat publicităţii marţi de Autoritatea Naţională pentru Protecţia Drepturilor Persoanelor cu Dizabilităţi.

Astfel, 14 măsuri au fost dispuse pentru remedierea neregulilor în centrul Armonia, despre care inspectorii instituţiei din subordinea Ministerului Muncii au constatat că funcţiona fără autorizaţii şi avize.

Măsurile vizau, pe lângă intrarea în legalitate, angajarea de personal, „astfel încât lipsa personalului să nu limiteze activităţile pentru care centrul a fost înfiinţat, să poată furniza serviciile necesare beneficiarilor în acord cu nevoile lor, potrivit standardelor minime de calitate specifice unui centru rezidenţial de îngrijire şi asistenţă”.

De asemenea, se impunea managerului centrului renovarea spaţiilor, asigurarea de meniuri care să respecte principiile unei alimentaţii sănătoase şi echilibrate în funcţie de afecţiunile beneficiarilor, reevaluarea situaţiei beneficiarilor care manifestă comportamente abuzive faţă de alţi beneficiari sau comportamente deviante şi identificarea serviciilor de specialitate corespunzătoare. Pentru remedierea neregulilor, în cele mai multe dintre cazuri era responsabil managerul general al centrului.

Reprezentanţii asociaţiei care opera centrul Armonia au transmis, în urma măsurilor impuse, fotografii care arătau că neregulile au fost remediate, după cum reiese din documentele Ministerului Muncii.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇