Cu ajutor privat, zeci de școli de la sate își așteaptă elevii în condiții europene. Cristina Hanganu, Lidl România: Fiecare gest de implicare contează

Cu ajutor privat, zeci de școli de la sate își așteaptă elevii în condiții europene. Cristina Hanganu, Lidl România: Fiecare gest de implicare contează

Decalajele dintre mediul rural și cel urban din România sunt uriașe, iar acest lucru se reflectă inclusiv în ceea ce privește accesul copiilor la o educație de calitate. Situația nu este doar un mit, ci a fost confirmată printr-un studiu amplu asupra sistemului sanitar, economic și tehnologic, a situației locuințelor și locurilor de muncă, precum și asupra condiției copiilor.

Pentru că autoritățile nu reușesc să facă ceva pentru copii iar începutul scolii se apropie, companiile și-au propus să se implice.

Lidl România, spre exemplu, și-a propus să strângă bani din donații și să reabiliteze 27 de școli și 6 grădinițe din mediul rural care au nevoie urgentă de reparații și îmbunățiri, astfel încât elevii să aibă condiții propice pentru studiu.

Iar asta e doar una dintre numeroasele inițiative susținute de aceasta companie.

”Responsabilitatea începe cu fiecare dintre noi și ne-am bucura ca un număr cât mai mare de companii, dar și cât mai mulți români la nivel individual, să adopte un comportament sustenabil”, spune Cristina Hanganu, Director de Comunicare si CSR Lidl România.

Pentru început, aș vrea să ne spuneți mai multe despre studiul care ne arată situația elevilor din Romania și decalajele dintre urban și rural. Cum ați defini situația în care ne aflăm?

Studiul național România cu un singur chip, lansat de Lidl împreună cu Ambasada Sustenabilității, măsoară și evidențiază decalajele dintre lumea satului și lumea orașului nu doar la nivelul sistemului educațional, ci și în alte domenii.

Studiul se oprește și asupra sistemelor sanitar, economic și tehnologic, situației locuințelor și locurilor de muncă, precum și asupra condiției copiilor, cuprinzând în același timp o categorie generală a datelor demografice. Astfel, studiul conține 50 de infografii grupate în cele 8 domenii menționate.

ADVERTISING

Analizele statistice prezintă o situație îngrijorătoare pentru societatea românească, iar dacă discutăm despre situația elevilor raportându-ne la rezultatele studiului, vedem că viața din mediul rural este destul de diferită față de cea din mediul urban.

Acest lucru se reflectă atât în ceea ce privește accesul copiilor la o educație de calitate și la condiții propice pentru studiu, cât și în privința rezultatelor școlare, așa cum reiese din următoarele date:

  • Mai bine de 42% din elevii din mediul rural și aproximativ 26% din elevii din mediul urban nu au promovat examenul de bacalaureat, conform informațiilor statistice din perioada septembrie 2019 – ianuarie 2020.
  • Mai mult, în urma sesiunii din acest an a examenulului de evaluare națională, 38% dintre elevii din mediul rural nu au reușit să promoveze, numărul acestora fiind în creștere cu aproape 3% față de anul trecut, după cum arată statisticile din perioada în care s-a desfășurat studiul România cu un singur chip.
  • Tot din informațiile statistice aflăm că, în timp ce 19% din populația urbană a absolvit doar școala primară, în mediul rural situația este cu mult mai îngrijorătoare, astfel că peste 36% din populație a terminat doar primele patru clase primare.
  • Nici în privința condițiilor de studiu rezultatele nu sunt mai încurajatoare, arătând că 38% din școlile din mediul rural au grupuri sanitare situate în curte, fără apă curentă și fără canalizare, în timp ce 7% din școlile de la oraș se află într-o situație similară.

Așadar, rezultatele privind situația elevilor români din cadrul proiectului România cu un singur chip sunt un semnal de alarmă.

ADVERTISING
FĂRĂ SCURTĂTURI. Ajungem departe

De aceea, este nevoie de investiții consolidate, pe termen lung, pentru diminuarea decalajelor dintre mediul rural și mediul urban, în contextul în care educația de calitate este și unul dintre cele 17 Obiective de Dezvoltare Durabilă ale Organizației Națiunilor Unite, la care România a aderat încă din 2015.

Care sunt, mai exact, obiectivele pe care România a promis că le va îndeplini?

Obiectivele de Dezvoltare Durabilă (ODD), lansate de Organizația Națiunilor Unite (ONU), reprezintă un apel universal la acțiune pentru a eradica sărăcia și pentru a asigura dezvoltarea durabilă peste tot în lume, până în 2030.

Exista 17 puncte (ODD-uri), cuprinse în Agenda 2030 pentru Dezvoltare Durabilă, pe care a adoptat-o și România acum 5 ani, alături de încă 193 de state membre ale ONU.

Ca parte a unui program de acțiune ambițios, cu scopul construirii unui viitor mai bun, ODD-urile acoperă o gamă largă de tematici care promovează trei arii de dezvoltare durabilă principale: economie, societate și mediu.

Și Lidl România și-a luat angajamentul de a contribui la ODD-uri, devenind în 2018 semnatară a UN Global Compact, cea mai amplă și mai importantă inițiativă în domeniul guvernanței corporative responsabile din lume.

Noi, la Lidl, ne dorim ca prin toate investițiile sociale pe care le facem, să susținem programe ambițioase, în linie cu Obiectivele de Dezvoltare Durabilă, care vizează cu precădere cinci segmente: risipa alimentară, educația de calitate, orașele și comunitățile sustenabile, consumul și producția responsabile și acțiunile de mediu.

Ne concentrăm eforturile în special pe educație și mediu, două zone-cheie, unde urmărim să avem un impact benefic, pe termen lung.

ADVERTISING

Ce ar mai trebui să facă România în acest sens și cât mai are la dispoziție?

Nu suntem în măsură să ne pronunțăm asupra acestui aspect. Totuși, rezultatele studiului România cu un singur chip reprezintă un instrument util pentru toți actorii cu putere decizională care își doresc să contribuie la atingerea ODD-urilor, întrucât arată exact care sunt sectoarele unde este neapărată nevoie de găsirea și implementarea unor soluții eficiente.

Așadar, sperăm ca, pornind de la realitatea prezentată de acest studiu, tot mai mulți actori să ni se alăture în demersuri sustenabile, pentru un viitor mai bun împreună.

Ce ar trebui să facem fiecare dintre noi pentru a contribui la o schimbare în bine a României?

Responsabilitatea începe cu fiecare dintre noi și ne-am bucura ca un număr cât mai mare de companii, dar și cât mai mulți români la nivel individual, să adopte un comportament sustenabil – de la gesturile mici pe care le poate face fiecare dintre noi, cum ar fi utilizarea unor sacoșe refolosibile la cumpărături, la eforturi organizaționale precum susținerea unor programe comunitare pe termen lung.

De-a lungul timpului, românii ne-au arătat în repetate rânduri că sunt receptivi și își doresc să se implice în sprijinirea cauzelor pe care noi le susținem prin campanii de donații la casele de marcat, lucru pentru care le mulțumim.

Pe această cale, îi invităm să ne fie alături în continuare și să doneze, până la finalul anului, la urnele de la casele de marcat din magazinele Lidl din toată țara, pentru a contribui la reabilitarea școlilor și grădinițelor din mediul rural.

Fiecare gest de implicare contează, căci ne aduce cu un pas mai aproape de un viitor mai bun, atât pentru noi, cât și pentru generațiile următoare.

Spuneți-ne mai multe despre cum v-ați propus să contribuiți voi, concret, la îndeplinirea obiectivelor asumate de România.

O modalitate prin care am ales să ne implicam activ în viața comunităților în care activăm a fost să contribuim, atât cu produse, cât și financiar la înființarea primei Rețele de Bănci pentru Alimente din România, care funcționează conform principiilor FEBA (Federația Europeană a Bancilor pentru Alimente).

Aceasta are în prezent cinci filiale - în București, Cluj, Roman, Brașov și Oradea.

Băncile colectează de la agenții economici produsele alimentare comestibile și non alimentare care din diverse motive și-au pierdut valoarea economică de piață și apoi le redirecționează către ONG-urile partenere care oferă sprijin persoanelor defavorizate.

Astfel, contribuim nu doar la reducerea risipei alimentare (ODD 13. Acțiune climatică), ci și la lupta împotriva sărăciei (ODD-urile 1. Fără sărăcie și 2. Foamete „zero”), în condițiile în care 45,5% din populația din mediul rural și 18,6% din cea din mediul urban se află în risc de sărăcie sau excluziune socială, conform studiului România cu un singur chip.

Totodată, pentru a ne reduce impactul asupra mediului și a contribui la ODD 13. Acțiune climatică, implementăm constant la nivelul companiei o serie de măsuri în acest sens. De exemplu, toate construcțiile noastre sunt realizate la cele mai înalte standarde de sustenabilitate.

Mai mult, avem deja în portofoliu 3 clădiri certificate BREEAM, cel mai recunoscut standard de sustenabilitate și eficiență în domeniul construcțiilor – e vorba despre magazinul Lidl din cartierul bucureștean Aviației și sediul nostru central, certificate BREEAM Outstanding și sediul logistic de la Lugoj, care tocmai a primit certificarea BREEAM Excellent.

Un alt exemplu de măsuri prin care ne reducem impactul asupra mediului este că în 2019 am scos de la vânzare articolele de plastic de unică folosință (tacâmuri, farfurii și pahare) și am înlocuit pungile din plastic subțire pentru cântărirea fructelor și legumelor cu o alternativă din material compostabil și biodegrabdabil.

Răspundem astfel și la obiectivele 14. Viață acvatică și 15. Viață pe uscat, prin reducerea cantității de plastic pe care o punem în circulație și care ar risca să ajungă în natură, afectând flora și fauna.

Totodată, la începutul acestui an, am introdus și săculeți reutilizabili pentru cântărirea fructelor și legumelor, încurajând astfel și clienții să adopte un comportament mai responsabil față de mediu.

Mai mult, susținem programele cu potențial demarate de societatea civilă, precum „Cu Apele Curate”, care se concentrează pe combaterea și prevenirea poluării cu plastic a Dunării și contribuie astfel la șase dintre cele 17 Obiective de Dezvoltare Durabilă ale ONU – 6. Apă curată și sanitație, 12. Consum și producție responsabile, 13. Acțiune climatică, 14. Viață acvatică, 15. Viață pe uscat, 17. Parteneriate pentru realizarea obiectivelor.

Studiul România cu un singur chip ne-a arătat care sunt sectoarele în care este necesar să fie accelarate procesele pentru o dezvoltare sustenabilă a României atât la oraș, cât și la sat.

Așa că ne-am propus să vedem cum putem contribui concret la diminuarea diferențelor dintre urban și rural.

Astfel, am aderat la România solidară, un program demarat de partenerii noștri de la Ambasada Sustenabilității, cu scopul de a identifica și implementa în parteneriat cu toți actorii cu putere decizională soluții clare pentru reducerea sărăciei din România, care reprezintă principala cauză a decalajelor dintre mediul urban și rural, evidențiate de studiu.

Pentru că noi credem că educația este piatra de temelie a oricărei societăți dezvoltate, am ales să contribuim la ODD 4. Educație de calitate prin investițiile pe termen lung în oportunități de învățare pentru toți copiii.

De aceea, am dedicat actuala campanie de strângere de fonduri la casele de marcat din toate magazinele Lidl din țară reamenajării unor școli din zonele defavorizate.

Suma astfel strânsă va fi dublată de noi și va fi investită de World Vision România, la rândul său implicat în programul România Solidară, în reabilitarea a 27 de școli și 6 grădinițe din mediul rural care au nevoie urgentă de reparații și îmbunățiri, astfel încât elevii să aibă condiții propice pentru studiu. Așadar, până pe 31 decembrie 2020, invităm românii să se alăture acestui demers, donând la urnele de la casele de marcat din magazine Lidl.

Însă aceasta nu este prima investiție a noastră în acest domeniu. Un alt program pe care îl sprijinim încă de la debutul său din 2016 este Pâine și Mâine, derulat tot împreună cu World Vision România.

Acest program își propune să contribuie la reducerea abandonului școlar din mediul rural, prin asigurarea unei mese calde și oferirea de sprijin la realizarea temelor pentru cei peste 1.280 de copii implicați în program.

De asemenea, în ultimii trei ani, prin parteneratul strategic cu UNICEF, îi suținem pe copiii din comunitățile vulnerabile pentru a-și continua studiile, astfel încât să poată avea acces la oportunități de dezvoltare și la locuri de muncă.

În același timp, susținem și demersurile Centrului pentru Educație și Dezvoltare Profesională Step by Step care și-a propus să contribuie la dezvoltarea serviciilor de educație timpurie de calitate, în țara noastră.

Mai mult, le oferim tinerilor oportunitatea de a se pregăti pentru o carieră în retail încă din timpul școlii, prin intermediul parteneriatul nostru cu programul Școala de Carte și Meserii în sistem dual, inițiat de Camera de Comerț și Industrie Româno-Germană (AHK România).

Elevii înscriși beneficiează de bursă de studii, transport decontat și masă de prânz pe durata stagiilor de practică, precum și de posibilitatea de a se angaja în rețeaua de magazine Lidl, la finalul programului.

Citește și:

Șefa Salvați Copiii România: Nu ne-am imunizat pe traseu la aceste apeluri cu adevărat dramatice. Fiecare dintre ele ne-a durut și mobilizat

Povestea voluntarilor care salvează casele tradiționale și morile de apă din Banat: La sfârșitul zilei, te simți fantastic


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇