Ar fi foarte util ca învățământul românesc să se concentreze pe oferirea de instrumente și de modele care să ajute elevul să învețe și să se adapteze pe tot parcursul vieții. Tocmai de aceea, viitorul educației va fi hibrid: o împletire a predării offline cu studiul online, dar și adaptată fiecărui copil în parte.
Centrul Educațional Unirea este unul dintre primele centre de meditații și cursuri de limbi străine deschise în România.
Prima locație s-a deschis în septembrie 2010 în București, în Piața Unirii (de aici și numele centrului), pe lista extinderii fiind deschiderea unor centre și în orașele Cluj-Napoca, Iași, Timișoara, Brașov și Constanța.
Ședințele de pregătire oferite de Centrul Educațional Unirea sunt adaptate nevoilor fiecărui cursant și stilului acestuia de învățare.
Centrul Educațional Unirea arată că în cei 11 ani de existență, perioadă în care au fost livrate peste 3.500 de ore de educație alternativă susținute prin proiecte inovatoare pentru piața din România, cel mai important lucru a fost crearea de conținut video educațional. De aceea, printre proiectele Centrului se găsesc în prezent mai multe platforme educaționale printre care amintim „profesorultau.ro" și „schoolflix.ro".
An de an, au fost transmise live rezolvările subiectelor primite la examenele naționale. Mai mult decât atât, centrul a transmis live începând din martie anul trecut webinarii gratuite adresate elevilor de clasa a VIII-a și a XII-a. Și tot anul trecut, sub numele „Bacul lui Andrei", s-a lansat primul proiect din România în care s-au transmis live ședințele de pregătire la matematică și română ale unui cursant al Centrului.
Pandemia de COVID-19 a făcut din învățarea adaptivă o prioritate, iar părinții, studenții și tutorii au fost nevoiți să exploreze întregul potențial al învățării online. În acest context, am stat de vorbă cu Cristian Demian, fondatorul Centrului Educațional Unirea, despre prezentul și viitorul educației în țara noastră.
Cum a scos pandemia la suprafață avantajele educației adaptative? De ce e important ca educația online să se desfășoare „altfel”, în ritmul elevului, nu ca la sală de clasă?
Centrul Educațional Unirea s-a născut din dragoste pentru copii și din dorința de a contribui la schimbarea în bine a viitorului României. Ne-a fost clar încă de la început că, dacă „vrem o țară ca afară”, trebuie să ne orientăm spre cea mai importantă resursă a noastră, copiii. Ei trebuie îndrumați încă de mici, trebuie ajutați să crească frumos, să capete acele valori care să îi ajute să progreseze și să devină membri activi și creatori în societate.
Martie 2020 ne-a prins cu o mulțime de proiecte în derulare, fapt care ne-a determinat să căutăm alternative pentru a ne putea realiza obiectivele propuse înainte de începerea pandemiei. Criza sanitară ne-a determinat să ne orientăm spre o educație adaptativă, transformându-ne în adevărați pionieri în domeniu.
În primul rând, ne-am dat seama că ne aflăm într-o perioadă de tranziție digitală bruscă și am încercat să ne asigurăm o infrastructură performantă, care să ne permită organizarea unor activități educative online de calitate. Apoi a trebuit să regândim întreaga strategie didactică, astfel încât să venim în întâmpinarea nevoilor cursanților noștri. Așadar, ne aflăm și noi într-un continuu proces de învățare și adaptare.
În cadrul centrului nostru urmărim în permanență să descoperim și să fructificăm potențialul fiecărui copil. De aceea, demersul educațional se centrează obligatoriu pe elev și pe felul în care acesta își poate îmbunătăți performanțele. Așadar, pornind de la premisa că fiecare copil e unic și are nevoi diferite, încercăm să realizăm o educație diferențiată, găsind soluții pentru fiecare cursant în parte.
Poate fi viitorul educației unul hibrid? Ce e mai indicat să se facă la clasă și ce în online, pentru a valorifica ambele metode la maximum?
Considerăm că viitorul educației trebuie să fie unul hibrid, astfel încât fiecare copil, indiferent de vârsta pe care o are sau de mediul din care provine, să aibă acces la cele mai bune resurse educaționale. Evident că, în ceea ce îi privește pe preșcolari și pe școlarii mici, mai indicată este predarea față în față, având în vedere nevoia lor de interacțiune fizică. Cu toate acestea, perioada de criză pe care o traversăm ne-a demonstrat că cei mici se pot dezvolta frumos și prin intermediul învățământului online.
Lucrul acesta este posibil atâta vreme cât au părinți implicați și dascăli devotați, pasionați, care stăpânesc foarte bine tehnicile e-learning-ului și sunt dispuși (cunoscând particularitățile de dezvoltare psiho-emoțională a vârstei) să creeze și să întrețină relații de calitate cu elevii, bazate pe prietenie și empatie. În epoca digitalizării, copiii învață mult mai ușor cu ajutorul device-urilor, fapt ce ne permite, în acest moment, să ne desfășurăm activitatea exclusiv online la toate categoriile de vârstă, cu rezultate foarte bune.
E nevoie de o schimbare de mentalitate pentru a îmbrățișa mai mult avantajele orelor online? Cum, pentru cine și în ce fel?
În ceea ce privește felul în care este privit învățământul online, este nevoie de o schimbare de mentalitate. Foarte mulți părinți și dascăli, bazându-se pe experiența nu tocmai plăcută a e-learning-ului din școlile de stat, sunt încă reticenți la aceste metode.
Ceea ce trebuie să înțeleagă dumnealor este este că trăim într-o lume în care viteza schimbărilor este uluitoare și singura soluție pentru a face față este adaptabilitatea și deschiderea spre nou.
Noi propunem un alt tip de învățământ online, care are la bază o infrastructură performantă, cadre didactice pasionate și dispuse să învețe în permanență - lucruri care facilitează un parcurs educațional de calitate.
Care sunt dezavantajele educației online și cum pot fi acoperite acestea?
Considerăm, în mare parte, că educația online nu are dezavantaje, dar atâta vreme cât este realizată cu responsabilitate și dedicare. Din contră, am putea să vă enumerăm avantajele (un mai bun management al timpului, atât pentru profesor, cât și pentru elev, accesul instant la informații, parcurgerea conținutului educațional în funcție de timp și de ritmul propriu de dezvoltare al fiecăruia etc.). În acest scop, ne-am propus să oferim tuturor exemple de bune practici în învățământul digitalizat, astfel încât întreaga noastră activitate din această perioadă este grăitoare în acest sens.
Într-o Românie în care majoritatea covârșitoare a profesorilor preferă să facă meditații la negru, dvs de ce ați ales să fie totul fiscalizat?
Principalul motiv pentru care am ales ca activitatea noastră să fie fiscalizată este încrederea pe care dorim să le-o oferim potențialilor noștri clienți. Existența noastră ca entitate juridică plătitoare de taxe presupune asumarea automată a responsabilității serviciilor pe care le oferim.
Care sunt principalele proiecte ale Centrului Educațional Unirea și pe ce principii funcționează ele, pe scurt?
Principalele proiecte în domeniul educației școlare ale Centrului Educațional Unirea constau în colaborări cu diverse fundații. Dintre acestea, putem aminti: UiPath Foundation, World Vision, SOS – Satele Copiilor, Școala de Valori etc. În cadrul acestor activități, asigurăm ajutor de specialitate în parcursul școlar copiilor care provin din medii defavorizate, asigurându-le, în felul acesta, egalitate de șanse.
De asemenea, am fost și suntem implicați în organizarea unor serii de webinarii ce au drept scop pregătirea elevilor pentru examenele naționale. Unul dintre proiectele noastre de suflet este „Bacul lui Andrei”, pe care l-am desfășurat pe parcursul anului școlar trecut și pe care intenționăm să îl desfășurăm și în anii următori și, de ce nu, să îl extindem. În plus, suntem implicați într-o sumedenie de proiecte mai mici, constând în meditații școlare individuale sau de grup.
Ce poate îmbunătăți statul la sistemul educațional - dar nu o face?
Este cunoscut faptul că, în perioada pandemiei, digitalizarea bruscă din domeniul educației a creat un decalaj evident în ceea ce privește nivelul de cunoștințe al elevilor. De aceea considerăm că este imperios necesar ca statul român să se implice în această chestiune, susținând sistemul național de învățământ. În primul rând, toate școlile trebuie să aibă acces la infrastructură și dispozitive digitale de calitate. Apoi, prioritară ar fi îmbunătățirea conectivității în zonele rurale și în cele îndepărtate. De asemenea, elevii trebuie dotați cu dispozitive care să le permită accesul la educație.
Fiindcă situația în care ne aflăm este una cu totul specială, se mai impune și investirea în cursuri pentru profesori și elevi cu scopul de a reduce analfabetismul digital. Dacă ar fi să ne gândim și la programele actuale de învățământ, poate că ar fi bine ca acestea să fie regândite în conformitate cu nevoile actuale ale societății și cu scopul suprem al educației, acela de a forma indivizi care să se integreze activ și creator în structurile sociale.
Poate că introducerea unor obiecte de studiu precum educația antreprenorială sau abordarea mai degrabă practică a unor discipline ar conduce la progresul individual atât de necesar oricărui tip de societate. De aceea, învățământul românesc ar trebui să se concentreze pe oferirea de instrumente și de modele care să ajute individul să învețe și să se adapteze pe tot parcursul vieții.
Ce putem face pozitiv cu și pentru dascălii care au metode „altfel" de predare, ce se dovedesc a fi un succes?
Apreciem și încurajăm dascălii care au metode de predare „altfel”, deoarece s-a dovedit că aceștia obțin cele mai bune rezultate cu elevii.
În cadrul centrului nostru, au loc toți cei pasionați de educație, care doresc să inoveze în acest domeniu și să contribuie, astfel, la construcția viitorului țării noastre.
Ce speranțe aveți pentru învățământul din România?
Ne exprimăm speranța că, în ciuda tuturor crizelor și schimbărilor, învățământul românesc va reuși să se alinieze celui european. Așadar, educația copiilor noștri trebuie să continue cu orice preț.