Redeschiderea fizică a școlilor era necesară din multe puncte de vedere. În primul rând, și asta este valabil pentru absolut toți copiii, pentru exercițiul devenit periculos de deficitar al socializării. Am auzit un psiholog spunând că probabil va fi necesară o readaptare la școală similară celei din clasa I.
Din punct de vedere cognitiv, revenirea la școală este esențială mai ales pentru categoriile defavorizate, fără acces sau cu acces extrem de limitat la internet ori la device-urile necesare cursurilor online. Pentru ei pierderile au fost uriașe și în anumite cazuri, mă tem, iremediabile.
Problema este modul în care a fost pregătită această redeschidere.
Faptul că anunțul a fost făcut în ultima săptămână nu mi se pare anormal, având în vedere că un criteriu esențial era evoluția indicatorilor epidemiei.
Dar nu văd ce pregătiri au fost făcute în vederea acestei redeschideri. Ba aș zice că ele au lipsit cu totul.
Și nu mă refer la tot felul de soluții de distanțare sau improvizații cu plexiglas. Cine are copii știe foarte bine că este imposibil să oprești copiii de la interacțiune și joacă. Înțeleg că nu știu ce ordin comun al miniștrilor Sănătății și Educației va aduce lumină. Chiar faptul că apare atât de târziu și nu era deja redactat arată că nu a existat nicio pregătire, ci doar o așteptare pasivă.
Pregătirile la care mă refer vizează în primul rând materia de predat.
Dl ministru Câmpeanu s-a referit la învățământul hibrid ca la un eșec. Nu știu cum poate fi un eșec cât timp nici măcar nu a existat încă.
Ceea ce noi numim învățământ hibrid este ca Vuitonul de Berceni. Numai la noi hibrid înseamnă că jumătate dintre elevi stau în clasă și jumătate se uită pe internet la ora pe care profesorul o predă celor din clasă.
În mod normal, hibrid nu înseamnă să împarți astfel copiii, ci să împarți disciplinele și materia, după cum explică într-un interviu pentru SpotMedia.ro prof. univ. dr. Mircea Miclea.
Un an de zile ministerul avea tot timpul din lume să gândească o împărțire a materiilor între cele care este esențial să fie predate față în față în clasă și ceea ce poate fi predat la fel de bine, dacă nu chiar mai bine datorită aplicațiilor, online.
Materii precum geografia, istoria, științele naturale pot fi predate foarte bine online. În timp ce matematica, limba română, fizica, limbile străine, de exemplu, trebuie predate față în față pentru a avea rezultatele cele mai bune.
Dar și în cazul acestora există partea de predare a cunoștințelor noi și partea de consolidare, de exersare. Prima trebuie făcută față în față, cea de-a doua poate fi făcută și online, cu verificarea zilnică sau periodică a muncii de către profesor în sistem online.
În cazul claselor de liceu, materiile care sunt legate de specializarea respectivei școli, cele care vor fi materii de bacalaureat, trebuie făcute față în față. Celelalte pot fi făcute și online. Pentru o clasa a X-a profil uman nu cred că matematica online este chiar o nenorocire.
Deci, dacă tragem linie, cred că numai la grădiniță și clasele pregătitoare – a III-a, predarea față în față integral era esențială.
În rest, cred că ideal ar fi fost ca elevii să lucreze în module de câte o săptămână sau două.
În primul modul merge la școală jumătate de clasa și învață concentrat ceea ce trebuie predat față în față, iar cealaltă jumătate studiază online materiile care se pretează la online.
După care invers, grupa a doua face intensiv o săptămână materiile care se predau față în față, iar ceilalți învață online materiile adecvate online-ului și consolidează prin exerciții ceea ce au învățat în modulul de la școală.
Chiar ministrul Câmpeanu spune că universitățile pot recurge la scenariul hibrid în sensul corect: cursurile online, lucrările practice cu prezență fizică.
O asemenea variantă ar fi mai bună și pentru că noi de fapt nu știm cum stăm din punct de vedere epidemiologic. Când ministrul Sănătății însuși se îndoiește de relevanța raportărilor zilnice, nu cred că mai sunt multe de discutat.
Mi se pare că deschiderea asta are un teribil aer de provizorat. Nu-și bate nimeni capul prea tare pentru că oricum ne așteptam să vină valul al III-lea al pandemiei și le vom închide din nou.
Nimeni nu și-a propus însă acele masuri care să permită școlilor să rămână deschise fizic până la mai știu eu ce evoluții catastrofale.
Dar pentru a avea o astfel de soluție autentic hibridă ar fi trebuit muncit foarte temeinic, de luni de zile. Ea ar fi permis și învățare, și socializare, și distanțare, dar și ceva extrem de important.
O asemenea ieșire din rutină și deschidere către alt tip de educație ne-ar fi dat șansa să valorificăm un câștig al pandemiei.
Învățământul generației nativilor digitali trebuie să aibă o componentă digitală puternică. Așa se formează creierul lor de mici, așa vor trăi, așa vor munci, cred că ne este clar.
Nu mai putem fi țara care dă bacalaureatul la informatică pe hârtie.
Cum și de când se vor deschide școlile:
Iohannis: Pregătiți copiii pentru școală. Începând de luni, majoritatea merg fizic la ore