O echipă de voluntari și profesori au soluția pentru restart în alfabetizare în satele dezavantajate

O echipă de voluntari și profesori au soluția pentru restart în alfabetizare în satele dezavantajate

În urmă cu cinci ani, niște tineri veniți în vacanța de Crăciun în Laslea, satul copilăriei lor de lângă Sighișoara, se gândeau cum să facă mai mult pentru comunitate. Satul lor, ca multe alte sate transilvănene, este recunoscut pentru moștenirea săsească. Din păcate, aceleași comunități mai înregistrează o performanță, de data aceasta tristă: nivelul ridicat de analfabetism în rândul elevilor, abandon școlar și examene naționale ratate.

Nu mai este o surpriză pentru nimeni să afle despre gradul mic de literație și despre abandonul școlar, în special în comunitățile vulnerabile. Un raport de literație publicat recent în România indica faptul că doar 11% dintre elevi sunt alfabetizați funcțional, adică știu să citească și înțeleg ce citesc. Satele din zona Sighișoarei nu fac excepție de la aceste statistici, oricât de frumoasă și apreciată ar fi zona de turiști.

La cinci ani după ce tinerii au început să lucreze pentru comunitatea locală, copiii din satele transilvănene din jurul Sighișoarei au parte de o soluție simplă și eficientă pentru a recupera alfabetizarea, indiferent de vârsta și nevoile lor specifice. „Alfabetizare pentru comunitate” este un proiect care continuă o intervenție începută în satele transilvănene încă din 2020, în plină pandemie.

ADVERTISING

Între ianuarie și iunie anul acesta, 101 copii din Valchid, județul Sibiu, și Seleuș, județul Mureș, participă săptămânal la proiectul educațional implementat de Asociația Casa Naturii, finanțat de Synevo România și Asociația Medicover, în cadrul campaniei „Soluții pentru comunitate”. Proiectului i s-au alăturat școlile din cele două sate și Primăria Hoghilag. Copiii, împărțiți în grupe mici pentru lucru individualizat, lucrează cu 4 formatoare experimentate care sunt și cadre didactice. Atelierele de alfabetizare se bazează pe tehnici din educația non-formală și includ lectura unor povești tematice, jocuri pedagogice, expresie artistică, folosirea tehnologiei.

„Alfabetizare pentru comunitate” creează oportunități pentru copiii defavorizați și îi ajută să recupereze abilitățile de citire și înțelegere a textului citit.

Proiectul de alfabetizare implementat de Asociația Casa Naturii poate fi comparat cu inițiative precum „școala de după școală” sau „a doua șansă”. În definitiv, rețeta pare una similară, în care copiii cu întârzieri în achiziția competențelor de bază în literație rămân după ore la școală să exerseze la citire și beneficiază de o masă caldă atât de necesară celor cu situații dificile acasă. Totuși, există câteva trăsături care fac din „Alfabetizare pentru comunitate” o soluție eficientă, sustenabilă, care poate fi scalată la nivelul întregii țări.

ADVERTISING

„Alfabetizare pentru comunitate” presupune o intervenție consistentă în punctul critic care face diferența între a abandona sau a rămâne la școală: cunoașterea literelor alfabetului, abilitatea de a citi și de a înțelege ce citești. 

Cauzele abandonului școlar sunt multiple, iar analfabetismul este una din ele. Copiii care rămân în urmă la citire, din diverse motive, au șanse mult mai mari să se decupleze de la realitatea școlii pentru că nu au acces la limbajul comun pe care îl presupune învățarea: alfabetul. La acestea se adaugă și stigma, rușinea de a fi în urma colegilor de aceeași vârstă, sentiment care se accentuează odată cu trecerea anilor. Remedierea problemelor nu este niciodată prea târziu de făcut, iar programul mizează pe acest lucru, dovadă că unii beneficiari au și 14 ani, rămânând în trecut de mai multe ori repetenți.

„Alfabetizare pentru comunitate” pune în centrul intervenției copilul și nevoile lui. Iar una din principalele nevoi nesatisfăcute ale copiilor vulnerabili este apropierea emoțională.

Procesul educațional nu este doar despre metode și acumulare de cunoștințe, cum deseori se întâmplă în sistemul formal. Cadrele didactice implicate în proiect se asigură că folosesc toată priceperea pentru a răspunde nevoilor reale ale copiilor, iar experiența programului a arătat că cei mici au două nevoi principale: aceea de a învăța prin joc și aceea de a fi iubiți. 

ADVERTISING

„Cele mai mari nevoi ale copiilor cu care lucrez sunt legate de individualizarea conținutului, de învățarea prin joc și de iubire”, mărturisește Mălina Coșorean care lucrează cu grupele de la Valchid. „Uneori citesc chiar eu povestea de la atelier copiilor din grupă care nu ar putea sa urmeze un fir narativ. Acord astfel timp egal tuturor.”, adaugă Cinzia Coșorean referindu-se la copiii de la Valchid.

Despre importanța grijii afective vorbește și Daniela Niste, formatoare pentru copiii de la Seleuș și laureată a premiului „Directorul anului 2020” al Asociației Valori în Educație pentru reducerea abandonului școlar: „Școala la sat trebuie să fie în primul rând cu dragoste. Copiii au nevoie sa fie iubiți. Copiii își doresc sa fie ascultați. Ne pasă de emoțiile lor și suntem aici pentru a ridica moralul”.

„Alfabetizare pentru comunitate” este o intervenție care aduce comunitatea împreună și creează rețele locale pentru rezolvarea problemelor copiilor.

Poate diferențiatorul cel mai evident și elementul care asigură potențiala replicare a programului în orice comunitate îl reprezintă faptul că „Alfabetizare pentru comunitate” împuternicește resursele locale să contribuie la soluție. Astfel, nu doar voluntarii și formatoarele sunt implicați în cauza educațională din sat. Programul are parteneriatul școlilor și autorităților locale din Hoghilag, care sunt conștiente că e nevoie de implicare suplimentară, dincolo de fișa postului, pentru a combate fenomene sociale complexe ale comunităților vulnerabile. Proiectul arată că soluțiile locale, implementate de profesioniștii locali sunt cele mai eficiente și că acestora trebuie doar să le fie creat un context în care să poată munci pentru bunăstarea copiilor pe care îi deservesc. Cele mai bune soluții la problemele locale sunt cele care vin din comunitate, iar „Alfabetizare pentru comunitate” coagulează rețelele locale care altfel ar rămâne latente.

Alfabetizare și educație de calitate la sat, în Transilvania

„S. a început clasa a doua știind doar câteva litere. După doar câteva luni, S. citește bine, doar cuvintele lungi le mai silabisește. Și, cel mai important, îi place să citească, citește și în pauză.”, povestește Dana Niste despre rezultatele de până acum ale programului. V. de la Valchid e în clasa a treia și a învățat să scrie „melc” cu litere colorate, de lemn. La Seleuș, copiii de clasa a patra învață să citească mai bine pentru că vor să treacă toți în ciclul gimnazial. „Copiii sunt dornici să învețe și bucuroși că rămân mai mult la școală”, adaugă Ioana Nițu, formatoare și dascăl la Seleuș. Lectura le lărgește orizonturile, cei mici află că există ceva dincolo de dealurile satelor lor.

Acestea sunt doar câteva din rezultatele atinse prin program, dovezi că adaptarea la nevoile copiilor, grija și profesionalismul oamenilor locului aduc rezultate acolo unde în general societatea se gândește la copiii vulnerabili ca la o cauză pierdută. „Alfabetizare pentru comunitate” este dovada că educația de calitate este posibilă și la sat și este, de fapt, singura soluție pe termen lung pentru depășirea analfabetismului și abandonului școlar.

Puteți afla mai multe despre proiectul „Alfabetizare pentru comunitate” scriind un mesaj Asociației Casa Naturii pe contact@casanaturii.ro sau urmărind actualizările constante de pe internet: https://www.facebook.com/asociatia.casa.naturii și https://www.instagram.com/casanaturii/