Ministrul Educației, Daniel David, a declarat marți că sistemul de învățământ liceal din România este profund înapoiat, situându-se „în Epoca de Piatră, nici măcar în Evul Mediu”.
Afirmația a fost făcută cu ocazia lansării raportului OCDE „Educație și competențe în România”, care evaluează politicile naționale din domeniul educației.
Ministrul a subliniat nevoia urgentă de schimbări structurale: noi discipline, conținuturi, metode de predare și manuale moderne.
Accent pe competențe, nu doar pe informație
Daniel David a subliniat dezechilibrul actual dintre cunoștințele teoretice și abilitățile practice transmise elevilor.
Potrivit acestuia, accentul pus excesiv fie pe cunoștințe declarative, fie pe „skills” fără o bază teoretică solidă, conduce la performanțe slabe în testările internaționale precum TIMSS și PISA, care evaluează competențe reale, nu doar fragmente de cunoștințe.
OCDE recomandă predare modernă și manuale interactive
Raportul OCDE insistă pe actualizarea metodelor de predare și pe introducerea de manuale hibride, care să combine versiunea clasică cu componente digitale interactive.
Ministrul a atras atenția asupra importanței acestei verigi în procesul educațional: „Manualele trebuie să ofere sarcini și probe care să poată fi accesate online, inclusiv prin metode de tip gaming.”
OCDE recomandă ca evaluările standardizate din clasele a II-a, a IV-a și a VI-a să fie mai puțin complicate și mai orientate spre feedback-ul pentru elevi.
În ceea ce privește evaluarea din clasa a VIII-a, Daniel David a criticat caracterul ei restrictiv și impactul disproporționat asupra traiectoriei educaționale a copiilor, sugerând că este nevoie de o abordare mai complexă care să includă și notele din clasele VII-VIII.
Lipsa standardelor de notare, o problemă sistemică
Un alt punct sensibil evidențiat de ministru este lipsa unor standarde clare și unitare pentru acordarea notelor.
„O notă de 8 în Cluj poate însemna altceva decât un 8 în Satu Mare. Trebuie să ajungem la un sistem în care notarea să aibă aceeași semnificație oriunde în țară”, a precizat Daniel David.
OCDE consideră că actuala formă a Bacalaureatului, propusă prin noua lege, este „relativ acceptabilă”, fiind adaptată profilurilor și specializărilor liceale. Ministrul a susținut că menținerea acestei logici de specializare este esențială pentru coerența traseului educațional.