În lupta cu abandonul școlar, putem câștiga doar dacă ne pasă

În lupta cu abandonul școlar, putem câștiga doar dacă ne pasă
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Viitorul țării noastre stă în mâna acelor copii care azi aleg să meargă sau nu la școală, dar și a noastră, dacă ne pasă și alegem să-i sprijinim. Te-ai gândit vreodată ce se întâmplă cu cei câțiva lei pe care-i poți dona de câte ori faci o comandă pe eMAG, de exemplu? Leu cu leu, banii strânși au ajutat mii de copii de la sate să nu rămână corigenți, să-și termine școala și să-și găsească un rost în viață în România.

Secretul e simplu: O masă caldă și un profesor dedicat sunt suficiente pentru a-i aduce pe cei mici la școală zi de zi, mai ales dacă viața lor nu e tocmai ușoară, iar materia e stufoasă.

Aceasta e realitatea de care s-au lovit cei de la fundația Nouă ne pasă cu mulți ani în urmă, pe vremea când își propuseseră să-i sprijine pe copii să devină olimpici. Astăzi, cei 377 de profesori implicați în programul inițiat de ei au oferit peste 36.000 de ore de educație remedială doar în ultimul an.

”Am lansat Fundația în 2012, într-o perioadă în care educația era într-un con de umbră, pentru că nu prea se vorbea despre problemele cu care se confruntă copiii ori profesorii. Acest lucru ne-a atras atenția și am început prin parteneriate cu grupuri de profesori și elevi, care se antrenau pentru înaltă performanță la disciplinele matematică, fizică și informatică.

ADVERTISING

Așa a apărut primul nostru program, care se numește „Hai la Olimpiadă!” și pe care continuăm să îl derulăm.

Ulterior, după ce ne-am conectat mai bine și am înțeles care sunt problemele cu care se confruntă sistemul educațional, ne-am concentrat pe oferirea unei soluții copiilor din mediul rural, unde abandonul școlar ajunge la procente foarte mari.

Am lansat cel de-al doilea program al nostru, „Nouă ne pasă”, ca o luare de poziție la adresa acestei realități îngrijorătoare pentru noi toți, dar și ca o invitație la o abordare nouă, implicată și responsabilă. Invitația noastră este adresată tuturor celor care nu sunt cu totul indiferenți față de mersul lucrurilor în România”, povestește Dorin Agapie, project manager Nouă ne pasă, pentru spotmedia.ro.

Când au lansat programul „Nouă ne pasă”, în 2016, au început cu șase centre after school, în cadrul cărora au fost înscriși 250 de elevi cu risc de abandon școlar.

Pentru că programul a fost creat ca răspuns la problema abandonului școlar în zonele rurale, au început în primul an în comunități din cinci județe, unde au lucrat cu elevii cu rezultate slabe la învățătură în așa fel încât să le ofere sprijin să nu abandoneze școala și să promoveze examenul de la finalul ciclului gimnazial.

ADVERTISING

”Proiectul a pornit ca o inițiativă de învățare suplimentară, în completarea programului școlar obligatoriu, prin intermediul căruia am oferit elevilor oportunitatea de a recupera sau consolida competențele dobândite la școală.

Primele șase școli din proiect au fost din județele Prahova (comuna Șotrile), Constanța (comunele Vâlcelele și Darabani – Liceul Teoretic din Negru Vodă), Neamț (comunele Vaduri și Gîdinți), Buzău (comuna Buda) și Teleorman (comuna Putineiu)”, își amintește managerul proiectului.

În luptă cu abandonul școlar

Datele oficiale arată că unul din patru copii din zonele rurale renunță la școală înainte de a încheia măcar ciclul gimnazial, iar acesta este unul dintre motivele pentru care fundația continuă să lupte pentru ei.

Educatie-2-

”Vedem astfel că pentru copiii care învață la sat problema abandonului școlar este una reală, de aceea, noi intervenim prin centrele after school din programul Nouă ne pasă, unde elevii cu rezultate slabe la învățătură sunt ajutați de profesori să continue școala și să aibă o șansă reală să meargă și mai departe de clasa a VIII-a.

Participarea lor la aceste ore de pregătire este gratuită și numai în anul școlar 2022-2023, 3.000 de copii au participat la peste 53.000 de ore de educație remedială, susținute de cei 470 de profesori implicați în program.

ADVERTISING

Chiar și pentru cei care nu reușesc să se ridice mult peste nivelul notei 5 la Evaluarea Națională, finalizarea celor 8 clase face totuși o mare diferență față de situația în care, să zicem, începând cu clasa a VI-a ar fi ales să meargă la diverse munci plătite cu ziua.

Apropierea de școală îi păstrează pe copii pe o anumită direcție prin care este mult mai probabil să se formeze în varianta unor adulți conștienți și responsabili”, spune Dorin Agapie.

Ce îi atrage pe copii la școală?

Se pare că și cei mai reticenți dintre copii devin cooperanți atunci când dascălii se ocupă personalizat de nevoile lor, când au sentimentul de apartenență și capătă încredere în ei.

”La asta se adaugă și programul de mese calde care funcționează în toate comunitățile în care mergem, astfel că până în prezent am reușit să oferim peste 520.000 de mese calde prin program”, explică managerul proiectului.

”Pentru a măsura progresul elevilor, îi evaluăm la începutul și la finalul fiecărui an școlar. Acest proces ne permite să monitorizăm evoluția lor și să identificăm nevoile individuale pentru a le oferi sprijinul adecvat. Prin intermediul acestor evaluări, am observat o creștere a nivelului de pregătire la matematică și la limba română, cu aproximativ 1 punct”, spune el.

Ce înseamnă asta? Nimeni nu mai rămâne corigent, toată lumea se pregătește pentru Evaluarea națională și, cu puțin sprijin, au o șansă în plus la un viitor mai bun.

Fundatia-Noua-ne-pasa_eMAG

Și toate astea se întâmplă datorită profesorilor implicați în proiect, care fac naveta, sunt dascăli, fini psihologi și umăr de încredere pentru acești copii. Ei sunt asul din mâneca Nouă ne pasă, dar și din mâneca României, în general.

”Este nevoie, într-adevăr, ca profesorul să-și recâștige prestigiul pe care îl avea cândva și să revină în societate pe locul privilegiat al responsabilului pentru formarea generațiilor următoare. Pentru aceasta este nevoie de o schimbare de atitudine și a majorității dascălilor, dar și de o altă abordare a celor care sunt responsabili de atragerea oamenilor valoroși în sistemul educațional și de formarea lor. Nu oricine poate deveni un profesor bun”, spune el.

Iar fundația are, la rândul ei, un sprijin în oamenii cărora le pasă

”În fiecare an avem aproximativ 20.000 de clienți care donează către proiectele de educație ale Fundației Nouă ne pasă, prin intermediul campanei de donații „Clasa care nu se lasă”, spune și Irina Pencea, general manager eMAG România.

Datorită implicării lor prin donații, peste 4.300 de elevi au participat la peste 90.000 de ore de educație remedială în cei șapte ani de existență ai programului Nouă ne pasă, într-unul dintre cele 90 de centre de tip after school.

Educatie-1-

Începând cu octombrie 2012 și până în aprilie 2022, investiția fundației în educație se ridică la 30.300.000 de lei. Numai în anul 2022 a investit în total, prin toate programele pe care le derulează, 12 milioane de lei, iar bugetul alocat pentru centre after-school Nouă ne pasă, în anul 2022, s-a ridicat la 7,1 milioane de lei.

Practic, programul merge înainte datorită oamenilor care donează și profesorilor pasionați de meseria lor. Ce au ei în comun? Simplul fapt că le pasă.

”Programul nostru pentru prevenirea abandonului școlar în zonele rurale se bazează pe colaborarea cu acei profesori cărora nu le este indiferentă situația copiilor cu rezultate la învățătură sub medie. Ei fac parte din comunitatea restrânsă a dascălilor care își fac meseria cu pasiune și caută soluții pentru provocările cu care se confruntă sistemul educațional. Noi nu a trebuit decât să-i descoperim și să le arătăm că dorim să-i ajutăm”, mai spune și managerul proiectului.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇