Copiii din România au nevoie de un alt sistem educaţional, în condiţiile în care 400.000 dintre ei nu merg la şcoală, a afirmat, miercuri, Gelu Duminică, director executiv al Agenţiei de Dezvoltare Comunitară „Împreună”.
„În comunităţile de rromi se oferă mai degrabă o pseudo-educaţie decât o educaţie. (…) 400.000 de copii, aproximativ două generaţii, nu mai merg la şcoală, chiar dacă ar fi trebuit să o facă, 4 din 5 copii termină clasa a VIII-a şi doar 7 din 10 copii finalizează liceul sau şcoala profesională.
Unul din 4 copii rromi învaţă în şcoală segregată. Mulţi copii cu dizabilităţi nu merg la şcoală, şansele lor de a finaliza învăţământul sunt mai mici.
Patru din 10 elevi cu vârste de 15 ani au dificultăţi de a înţelege textele pe care le citesc, unul din cinci adolescenţi şi tineri nu merge la şcoală, nu urmează formare profesională sau alte tipuri de formare şi, prin urmare, nu-şi poate găsi un loc de muncă", a declarat Duminică, la Conferinţa "Vreau la şcoală! Despre nevoia de educaţie incluzivă şi de calitate".
Potrivit acestuia, cei mai expuşi riscului de abandon şcolar sunt copiii care provin din mediul rural, din familiile sărace, din comunităţile de rromi sau cei care au o dizabilitate.
35,8% din copiii din România se află în risc de sărăcie sau excluziune, a explicat el.
"România are cea mai mare rată a mamelor minore din toată Uniunea Europeană. Toţi copiii au nevoie de un alt fel de sistem educaţional", a subliniat Gelu Duminică.
El a spus că în şcoală cei din jur i-au pus "trei etichete": "copil rrom", "copil sărac", "copil cu părinte analfabet".
"Acestea au creat o imagine de inferioritate în faţa multor cadre didactice pe care le-am avut. Multe cadre didactice considerau că sunt defect şi că am probleme numai pentru că proveneam dintr-o familie săracă, de etnie rromă, cu părinţi analfabeţi.
Nu au fost puţine momente în care am luat şuturi în suflet şi în care mi se spunea că visele pe care le am sunt prea mari pentru un copil de genul meu. (…) Au fost şi foarte puţini profesori care au văzut şi altceva şi care au trecut peste culoarea pielii, peste starea de sărăcie (….) şi au văzut în ochii mei mari nu un defect, ci mai degrabă licărul de cunoaştere, dorinţa de a înţelege.
Dacă nu ar fi fost ei, alături de părinţii mei, eu aş fi renunţat cred de vreo 50 de ori la şcoală, pentru că era greu sa te duci în fiecare zi într-un mediu ostil la şcoală", a detaliat Duminică.
Fundaţia Agenţia de Dezvoltare comunitară "Împreună", Reprezentanţa Comisiei Europene în România, INSCHOOL - proiectul comun al Uniunii Europene şi Consiliului Europei, Universitatea din Bucureşti şi Administraţia Prezidenţială au organizat, miercuri, dezbaterea "Vreau la şcoală! Despre nevoia de educaţie incluzivă şi de calitate". Evenimentul este înscris în calendarul de activităţi organizate sub egida Proiectului "România educată" şi este realizat şi cu sprijinul UNICEF.