La Timișoara viitorii ingineri au șansa să construiască de la zero mașini de curse încă de pe băncile facultății, iar asta le deschide uși către cele mai mari companii automotive din lume.
Îndrumați de profesorul Andrei Tiberiu Borborean, studenții de la Universitatea Politehnică din Timișoara care se înscriu în UPT Racing Team pot câștiga până la patru ani de experiență în Formula Student, devenind inginerii mult vânați de angajatori: tineri, cu viziune și cu un portofoliu de talie mondială.
Desigur, pentru asta experimentează o altfel de viață de student, fără cluburi și ieșiri cu prietenii, dar cu nopți nedormite în atelier și multe ore lucrate în echipă alături de oameni cu aceeași pasiune.
O mașină de curse de la zero
”Proiectul Formula Student este un proiect la nivel global foarte vechi. A început în anii '80 în Statele Unite ale Americii, patronat de Societatea Inginerilor de Automotive (SAE)”, a explicat profesorul Andrei Borborean Faculty Advisor și coordonator proiect UPT Racing Team pentru spotmedia.ro
”Proiectul este o competiție de design, nu este o competiție de motorsport, este o competiție mai mult științifică. Un monopost care să fie pilotat de către un student în baza unui regulament derivat din regulamentul de Formula 1 doar că scalat la nivel mai mic”, explică el.
În fapt, tinerii sunt testați atât pentru aptitudinile lor tehnice, cât și pentru cele ce țin de documentație.
În primă fază, ei prezintă o idee de business cu care să atragă un investitor pentru a fabrica 1.000 de exemplare din vehiculul propus.
”Un fel de Arena Leilor”, povestește prof. Andrei Borborean. ”Și trebuie să vii cu argumente: tu investești în noi 1 milion de euro, noi venim după atâta timp cu un ROI de 300.000 de euro, după 5 ani îți dăm 500.000 de euro”, explica el.
Mai departe, tinerii trebuie să treacă de proba costurilor pentru fiecare piesă.
”O altă probă este partea de engineering and design, în care tu trebuie să-ți argumentezi în fața unor arbitri (de obicei, vin oameni din corporații de automotive - Mercedes, Ferrari, Renault, Porsche) de ce ai ales soluția asta de șasiu, de suspensii, de motor sau altele”, mai spune profesorul.
Apoi, în partea dinamică, se verifică efectiv capacitățile dinamice ale mașinii. Este o probă de accelerare: 0-75 de metri în ce timp se scoate. Apoi, se testează cât de rapid poți să mergi în cerc până când vehiculul tău nu derapează.
O altă probă este cea de autocross și urmează ultima probă, cea de anduranță în care vehiculele trebuie să facă 22 de kilometri, cu schimbare de pilot după turul 11.
”Asta deja aduce mai mult a motorsport decât celelalte. Dar ce seamănă foarte mult cu motorsportul: de exemplu, inclusiv dacă îți pică o piuliță, dacă îți pică elemente mici de pe mașină, nu vorbim de roată, ești automat descalificat din proba asta.
Noi, la proba din Cehia anul trecut, n-am putut să terminăm proba de anduranță pentru că ni s-a ars becul de stop. E un lucru care ține de siguranța mașinii, trebuie să se vadă becul de stop când se oprește. O chestie simplă, banală, dar care ne-a dus mult în spate”, mai spune coordonatorul proiectului.
Fără diploma în mână încă, dar cu obiective înalte
Întrebat cum reușesc studenții să îndeplinească task-uri de profesioniști, Alexandru Gabor, student și căpitan al sezonului anterior în cadrul UPT Racing Team, vorbește despre o combinație aparte de mentalități sănătoase și pasiune.
”Clar, și noi ne setăm niște target-uri. Fiind o competiție de natură inginerească, ne dorim să fim cât de ingineri se poate, deși nu avem diploma în mână.
Calitatea construcțiilor începe să crească de la an la an și, implicit, și studenții încep să se dezvolte de la an la an.
Ne dorim ca mașinile noastre să performeze. Chit că scopul proiectului este de a învăța, ne dorim din ce în ce mai mult. Și atunci, prin simplul fapt că ne punem target-uri destul de înalte, încercăm prin absolut orice facem să le atingem”, spune tânărul.
An de an iau în echipă colegi noi, iar ”bobocii” de anul trecut devin la rândul lor membri alumni pentru cei mai mici.
”Fiecare are un motiv pentru care vine în echipă. Unii își doresc să învețe, alții sunt pasionați, alții își doresc să cunoască tot mai multe lucruri pentru a-i ajuta ulterior în carieră și atunci toată lumea vine cu un scop. Și da, pasiunea e ceea ce ne leagă.
Sunt multe nopți nedormite în atelier, sunt multe lucruri la care, ca student, renunți, cum ar fi: viața studențească, mersul în club, mersul cu prietenii și preferi să stai în atelier să muncești și să fii cu echipa ta, ca în momentul în care ajungi la o competiție să fii mândru de ceea ai realizat”, explică Alexandru.
Iar sentimentul devine de-a dreptul vizibil, o confirmă chiar coordonatorul UPT Racing Team.
”Se vede bucuria în ochii lor, mai ales când mașina merge pe circuit și când vin oameni de la tot felul de companii, nume mari, și le zic ”ne place ideea”. La 20-22 de ani, stima de sine crește foarte mult”, spune prof. Andrei Borborean.
Formula Student, un proiect valoros în orice CV
De fapt, proiectul Formula Student dă greutate oricărui CV, într-un moment de altfel dificil pentru tineri când angajatorii cer la unison ”experiență”.
”Companiile cu care colaborăm realizează foarte ușor cât de multe informații primim în cadrul proiectului. Și atunci e foarte simplu pentru ei, când văd în CV Formula Student, își dau seama foarte ușor de aptitudinile noastre.
Colegii mei sunt foarte buni în ceea ce fac în cadrul echipei și, cel mai probabil, la un nivel asemănător cu orice inginer cu experiență din cadrul unei companii. E foarte ușor pentru oricare dintre colegii mei să se angajeze în cadrul oricărei firme din domeniul tehnic”, recunoaște fostul căpitan al echipei UPT Racing Team.
”Avem studenți care intră în anul I și ies când termină facultatea. Sunt ani întregi de experiență. În general, cam toți studenții noștri după ce au ieșit din echipă s-au angajat la partenerii noștri. Plus că, deja, având foarte mulți sponsori, lumea deja ne cunoaște în Timișoara și nu numai în Timișoara. E foarte ușor, când vezi în CV Formula Student, lumea deja știe cu ce se ocupă proiectul, cât e de complex și deja ești văzut bine”, punctează și prof. Andrei Borborean.
Odată cu începerea noului an universitar încep și înscrierile în echipă, iar obiectivul de anul acesta este de a face mașina de anul trecut mai ușoară.
”Încercăm să-i recrutăm pe cei mai buni, dar nu am ezitat niciodată să-i recrutăm în special pe cei care-și dau interesul și ne arată că-și doresc să facă parte din proiectul acesta. Pentru că nu e doar ce se vede din exterior: o mașină, o echipă, se rulează mașina, mergem la curse.
E vorba despre total altceva, e vorba despre inginerie, construcție, e vorba despre spirit de echipă și atunci cumva dăm oportunitatea asta și studenților care nu au atât de multe cunoștințe și încercăm să-i învățăm noi”, spune Alexandru, care s-a ocupat anul trecut de recrutări.
Înscrierile sunt deschise pentru toți studenții, dar membrii echipei subliniază că, deși toată lumea vrea să fie pilot, ideea nu e de a pilota mașina. ”Până să ajungi să o pilotezi trebuie să o facă cineva”, spune prof. Andrei Borborean.
Mai mult decât atât, proiectul în sine devine un altfel de viață studențească.
”E genul de proiect care îți schimbă stilul de viață, e genul de proiect care e mai mult un virus de care te îmbolnăvești și nu scapi niciodată. Odată ce ai intrat în lumea asta, e cam greu să pleci. Și dacă și alții își doresc să se dezvolte pe plan tehnic și să găsească mai mult decât o echipă, poate chiar o familie, cu bune și cu rele, unde ne distrăm făcând lucruri interesante, îi invităm să aplice la proiectul nostru”, spune Alexandru.
De fapt, proiectul se potrivește ca o mănușă pe profilul tinerilor români renumiți în întreaga lume pentru aptitudinile lor tehnice.
”Cred că asta pleacă din natura noastră, a românului, întipărită de la bătrânii noștri. Noi nu suntem genul care să aruncăm un lucru pentru că s-a stricat. Cred că de aici dobândim niște capacități încă de mici. Eu aveam trei televizoare la bunici, sâmbăta le desfăceam, duminica erau înapoi asamblate și funcționau din nou televizoarele.
Și asta s-a văzut și în competiție. Echipele nemțești, spre exemplu, sunt foarte mult atehnice ad-hoc. La idei super simple se blochează. Fac avioane, fac navete spațiale, fac mașini care bat recorduri mondiale, dar când ceva nu a ieșit cum au gândit-o ei, s-au blocat. Ei merg foarte mult pe overthinking și de multe ori lucrurile trebuie făcute mai simplu, gândite mai clasic”, crede profesorul Borborean.
”E vorba despre prezența de spirit și modul de a gândi outside the box”, punctează și tânărul Alexandru.
Pe 29 septembrie, UPT Racing Team povestește despre experiența de a construi o mașină de curse, prezintă monoposturile și pune la dispoziția vizitatorilor simulatoare de racing, în cadrul traseului de știință, ”Laboratoare Deschise”, eveniment satelit parte din Noaptea Campusului Deschis.