Despre dezbaterile privind Legea Educației

Lider al Asociației ROI și vicepreședintă a Coaliției pentru Educație, dezvoltă proiecte inovatoare prin care a adus coachingul în educație în lucrul cu școlile, directorii, elevii și parinții, de peste 10 ani. Prin coaching de echipă și training, îi ajută ca împreună, directori – profesori – elevi – părinți, să transforme școala într-un loc unde vin cu toții cu drag și au rezultate.
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Săptămâna aceasta, proiectul de lege a învățământului preuniversitar a fost și este încă dezbătut de Comisia pentru învățământ din Senat.

Am avut onoarea de a participa din partea Federației Coaliția pentru Educație. Am fost alături de reprezentanți de la Consiliul Național al Elevilor , Asociația Elevilor din Constanța și Federatia Nationala a Parintilor – Edupart. Dezbaterile au fost și sunt transmise online pe pagina Senatul României.

Ei bine, am sentimente amestecate. Legat de aceste dezbateri, am apreciat că, cel puțin în primele zile și pe subiectele fierbinți, pe lângă membrii Parlamentului, au fost ascultate și opiniile celor invitați - reprezentanți ai elevilor, ai părinților, ai societății civile. Și au avut contribuții valoroase, care s-au regăsit în multe amendamente. Un rezultat remarcabil a fost eliminarea prevederilor legii (art 68 - alin 11) care ar fi condus la excluderea copiilor cu Cerințe Educaționale Speciale (CES) din sistem, ca urmare a unei campanii inițiate de Help Autism, susținută și de Coaliția pentru Educație. Mare victorie!

ADVERTISING

Pe de altă parte, în dezbateri precum cea pe admiterea la liceu în limita a 50% din locuri, deși s-a discutat aprins o oră și marea majoritate a celor prezenți s-au exprimat împotriva prevederii respective, aceasta a rămas în proiectul de lege. S-a adus în discuție inclusiv faptul că astfel de măsuri nu sunt justificate prin studii, dar acest lucru nu a contat.

Coaliția pentru Educație a realizat o analiză comparativă care arată că modul în care se realizează tranziția de la gimnaziu la liceu în România nu se regăsește în tendințele la nivel internațional. Din studiul nostru, a reieșit că majoritatea țărilor europene merg pe modele care pun accentul pe portofoliul /parcursul elevului în gimnaziu, pe preferințele elevului și ale părinților, combinate sau nu cu evaluări standardizate și cu posibilitatea de selecție pe criterii minime la liceu.

ADVERTISING

De preferat ar fi ca școala și liceul cele mai apropiate de casă să ofere o educație de calitate și fiecare copil să își găsească locul potrivit. Spre asta ar fi bine să tindem pe termen mediu/lung. În prezent, deși repartizarea computerizată e privită ca o soluție bună, de fapt, nu este. De ce? Pentru că elevii ajung la licee / profiluri care nu li se potrivesc, dat fiind că majoritatea nu rămân în domeniile pentru care se pregătesc (mai ales în ceea ce privește liceele tehnologice). De aceea, este important parcursul elevului în gimnaziu și consilierea școlară / vocațională.

Proiectul de lege include și câteva lucruri bune ce țin de incluziune și echitate, educație remedială, reducerea analfabetismului funcțional, formarea cadrelor didactice, finanțarea pentru școli dezavantajate și învățământul dual. DAR, aceste prevederi vor avea impact doar dacă vom avea profesori pregătiți corespunzător și dacă vor fi alocate fondurile necesare! Ceea ce înseamnă o cursă pe termen lung.

ADVERTISING

Noi, la Coaliția pentru Educație, am semnalat că este nevoie de mai mult #curaj în ceea ce privește creșterea autonomiei școlilor pe mai multe niveluri, de la recrutarea și gestionarea resurselor umane, până la curriculum. Se poate mult mai bine de atât, dar, din păcate, se pare că aceasta este mentalitatea la nivelul factorilor decizionali - încă se merge mult pe centralizare și control în România. Și, din păcate, Sindicatele, ca actor principal, contribuie la inerție, prin faptul că acțiunile lor nu sunt unele strategice, venite din construcția unui parteneriat real și urmărirea unei viziuni, ci sunt dictate de fricile și lipsurile de tot felul din sistemul educațional.

AȘA, ȘI?

Ca părinte, nu mă aștept ca ai mei copii să prindă un sistem semnificativ mai bun. Ca activist în #educație, am învățat că este un maraton și am speranțe că vin din urmă tineri cărora să le predăm ștafeta.

Mă uimesc reprezentanții elevilor prin maturitatea de care dau dovadă - sunt la ani lumină față de cum eram eu la vârsta lor, din punct de vedere al implicării în politicile publice.

Sper doar să nu plece chiar toți din țară, așa cum văd că își doresc! Sau, dacă pleacă, să aleagă să se întoarcă! Și să facem ceva pentru asta! Cu toții!


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇