Liceele pedagogice nu vor mai avea specializarea de educator-învățător, ci doar pe cea de educator-puericultor, potrivit proiectului Legii învățământului preuniversitar. Cadrele didactice din școlile cu profil pedagogic nu sunt de acord cu această măsură și susțin că ea afectează grav formarea dascălilor din România.
Proiectele de legi ale educației în varianta propusă de ministrul Ligia Deca nu au fost încă făcute publice, însă informațiile apărute până acum pe surse în presă potrivit cărora liceele pedagogice nu vor mai avea specializarea de educator-învățător au stârnit preocupare în rândurile cadrelor didactice din școlile pedagogice.
Dacă legea va include această prevedere, cei care au absolvit liceele pedagogice vor putea preda doar copiilor din creșe și grădinițe. Până acum, liceele pedagogice aveau și specializarea de educator-învățător, potrivit Edupedu.ro.
Cadrele didactice din sistemul de învățământ pedagogic nu sunt de acord cu această decizie și susțin că afectează grav baza formării dascălilor din România.
Încercări de desființare a acestui profil au mai existat în perioada postdecembristă, dar timpul a dovedit că au fost decizii eronate și s-a revenit asupra lor, se arată într-o scrisoare deschisă trimisă de cadrele didactice din 29 de licee pedagogice către preşedintele Iohannis, premierul Ciucă şi alţi factori de decizie.
Scrisoarea primită şi de SpotMedia.ro prezintă mai multe argumente pentru menținerea profilului de educator-învățător:
- Urmând acest profil vocațional, elevii au șansa ca de la vârstă fragedă să se pregătească temeinic pentru profesia de dascăl, într-un mediu care le oferă atât cunoștințe teoretice, cât și competențe și abilități metodice în cadrul practicii pedagogice desfășurate timp de patru ani. Prin școlile de aplicație, se oferă posibilitatea elevilor să-și desfășoare practica pedagogică observativă și de predare în condiții optime pe parcursul celor patru ani de studiu.
- Absolvenții liceelor pedagogice au obținut rezultate deosebite la examenul național de titularizare în învățământul preșcolar și primar, iar în instituțiile de învățământ unde au fost încadrați au primit aprecieri prin care se confirmă temeinicia pregătirii psiho-pedagogice.
- Absolvenții profilului pedagogic au ocupat posturi didactice și au continuat studiile universitare la facultățile de științe ale educației, ceea ce demonstrează că cele două nivele de învățământ se completează și nu se exclud.
- Nu credem că se pot echivala anii de pregătire din liceul pedagogic și completarea procesului de perfecționare din universitate, adică șapte ani de studiu, doar cu formarea din mediul universitar, adică trei ani, arată semnatarii.
- Este cunoscut că unitățile de învățământ de stat și particulare solicită cadre didactice care au la bază liceele pedagogice.
- Optăm pentru specializarea educator-învățător cu calificările: educator/ educatoare pentru educație timpurie (ciclul antepreșcolar și preșcolar) și învățător/ învățătoare (ciclul primar)
- Condiționarea absolvenților de profil pedagogic, specializarea învățător/învățătoare care se încadrează în sistemul național de învățământ pentru ocuparea funcției didactice de învățător/învățătoare, de absolvirea unei forme superioare de învățământ într-o perioadă de 6-7 ani.
Modernizarea învățământului nu înseamnă doar forme noi, preluate ca atare, ci, mai ales, păstrarea fondului, a tradiției care și-a dovedit viabilitatea de-a lungul anilor, arată cadrele didactice din unitățile cu profil pedagogic.
"Credem că, în aceste condiții, adaptarea ar fi cuvântul - cheie. Trebuie mers înainte cu ceea ce avem deja bun, fără să dărâmăm tot pentru a construi edificii fără bază. În plus, ar trebui cerută și părerea tuturor celor implicați în procesul instructiv-educativ", subliniază semnatarii comunicatului.