Consiliul Economic și Social (CES) a vizat cele două proiecte de legi ale Educației propuse de Ligia Deca, însă cu unele amendamente.
CES propune astfel eliminarea examenului de admitere la liceu și o evaluare națională la 5 discipline, potrivit unui document consultat de Edupedu.ro.
Practic, Consiliul Economic și Social a propus eliminarea articolelor care introduc o formă dublă de acces în învățământul liceal, pentru că „accesul diferit în învățământul liceal obligatoriu pe baza evaluării naționale și a unui concurs de admitere este discriminatorie sau creează situații discriminatorii pentru elevi astfel:
- Prezența într-o clasă atât a elevilor cu examen de admitere, cât și a celor care au fost repartizați pe baza mediei de la evaluarea națională, în situația în care nr de locuri de la o specializare nu se completează cu elevii care participă la examen
- Elevii care iau o medie de admitere bună la evaluarea națională, dar nu participă la examenul de admitere se pot afla în situația de a nu prinde un loc la specializarea/ profilul pentru care au optat.
- Se creează oportunități de acces pentru elevii care provin din familii cu posibilități financiare, familii care pot angaja ore de pregătire suplimentară a copiilor în vederea participării la examenul de admitere;”
Şi astfel nu se respectă "principiul nediscriminării, în baza căruia accesul și participarea la educația de calitate se realizează fără discriminare…”.
CES susţine evaluare naţională cu 5 probe
În schimb, CES susţine ca evaluarea naţională să se dea la 5 probe, începând cu elevii care intră în clasa a V-a în anul școlar 2024-2025:
Aceste probe ar fi:
- a) matematică+informatică (algoritmică)
- b) română
- c) ştiințe (fizică, chimie, biologie)
- d) umanistice (istorie, geografie) inclusiv limbi străine;
- e) maternă;
În plus, cu un an înainte, fiecare liceu va stabili, pentru fiecare filieră, coeficienți pentru fiecare din cele 4/5 examene de mai sus şi le anunță public. Suma celor 4/5 coeficienți trebuie să fie 10, niciun coeficient nu poate fi 0.
Ulterior, elevii fac maximum 10 opțiuni şi calculatorul face media ponderată pentru fiecare liceu/filieră ales/aleasă de elev. Iar elevii sunt repartizați computerizat în funcție de opțiuni şi media de la evaluare.
CES menţionează că pentru liceele vocaționale sunt necesare reglementări suplimentare, în funcție de aptitudini.
Cum admiterea la liceu a stârnit controverse în societate după ce a fost anunţată ca propunere în legea Educaţiei de către ministrul Ligia Deca, şi sindicatele profesorilor au venit cu o alternativă: Evaluarea Naţională să se dea la 5 materii. Cele 5 materii sunt fix cele dorite şi de CES.
Ideea vine sub formă de amendament la lege de la Federația Sindicatelor Libere din Învățământ (FSLI) și Federația Sindicatelor din Educație „Spiru Haret”, cele două federații sindicale din învățământul preuniversitar.