Plățile în străinătate sunt mereu un subiect de discuție înainte de plecarea în vacanță. „Să iei niște cash la tine!”, e vorba cu care ne-am obișnuit ani de-a rândul, mai ales când plecăm în Grecia. Știm cu toții: taxe de autostradă, plata la feribot și, mai apoi, o băutură rece pe plajă, cum plătim toate astea?
Desigur, excepții încă mai sunt, dar experiența ne arată că mai bine ne-am îngriji să avem un card cu comisioane avantajoase și beneficii, decât să ne facem griji de cash.
Realitatea este că 95% dintre tranzacțiile făcute în străinătate sunt plăți cu cardul, explică Daniela Udrea, cea care coordonează business-ul de carduri al Alpha Bank.
Mai mult decât atât, de 5 ani, clienții Alpha Bank care călătoresc în Grecia își iau banii înapoi de pe taxele de autostradă sau de pe taxele de feribot cu Greek Credit Card, în limita a 20 de euro, detaliază Daniela Udrea, într-un interviu acordat spotmedia.ro.
Aș vrea să vorbim astăzi despre comportamentul românilor în vacanță, la capitolul cheltuieli. Preferă să plătească cu cardul, preferă să plătească cash?
În principiu, din analizele noastre, am observat că tot mai mult preferă să plătească cu cardul și lucrul acesta nu poate decât să ne bucure.
Practic, 95% dintre tranzacțiile care sunt făcute în străinătate sunt cu cardul și doar 5% sunt retrageri de numerar.
Dacă ne uităm la instrumentul pe care îl folosesc, aproximativ 83% dintre tranzacțiile în străinătate sunt făcute cu cardul de debit, iar 17% cu cardul de credit.
Bineînțeles, ponderea aceasta poate varia în funcție și de destinație, mai ales că, de exemplu, pentru Grecia, noi avem în general o campanie și comportamentul clienților este motivat spre cardul de credit și în felul acesta.
Uitându-ne la locurile în care clienții noștri folosesc cardul, putem observa că foarte mulți folosesc în continuare cardul la supermarket-uri și magazine alimentare, reprezentând locul întâi în topul preferințelor, cu 25%. Așadar 25% dintre tranzacții sunt la supermarket-uri și astfel de magazine alimentare, următoarele preferințe în top venind din zona restaurantelor și a fast-food-urilor, apoi magazinele de îmbrăcăminte și benzinăriile.
Până nu de mult se spunea că în Grecia e bine ca turiștii să aibă cash la ei. Experiența ultimilor ani ne-a arătat însă că în Grecia, mai ales după criza financiară din 2008, există posibilitatea să plătești chiar și pe plajă, cu cardul. Ce schimbări s-au produs în ultimii ani și cum s-a ajuns la o astfel de transformare?
Așa este, cred că piața până la urmă s-a adaptat nevoilor clienților și nevoile clienților în momentul de față sunt tot mai mult centrate către accesibilitate, confort și siguranță. Și în general, plata cu cardul răspunde foarte bine acestor nevoi. Mai ales dacă ne gândim că în ultimul timp a devenit tot mai populară plata cu telefonul.
Practic, clienții aleg să-și înroleze cardul într-un portofel electronic și să plătească cu telefonul direct sau cu smart watch-ul. Și atunci, inclusiv pe plajă, unde ținuta este, normal, mult mai lejeră, este mult mai comod pentru clienți să facă plata direct cu telefonul mobil și să lase la o parte, până la urmă, grija unui portofel fizic.
Și totuși, cum e mai bine să plătești în Grecia în ziua de azi? Cu cardul? Sau cash?
Cred că oriunde călătorim este optim să plătim cu cardul și probabil că și e mai ușor atunci când este, cum spuneam, înrolat într-un portofel electronic ca să plătim direct cu telefonul. Practic, atunci când plătim cu cu cardul, controlul și siguranța sunt sporite. Putem să monitorizăm foarte bine tranzacțiile pe care le efectuăm și în felul ăsta să ne controlăm mult mai ușor și bugetul pe care îl avem în vacanță.
Iar dacă ne gândim la siguranță, în momentul în care ne-am pierdut cardul, e foarte ușor în ziua de astăzi să-l blocăm cu un simplu click în aplicația băncii și să stăm liniștiți. Pe când, dacă am pierdut portofelul fizic, în principiu, acesta nu mai poate fi recuperat.
Dincolo de comoditate și accesibilitate, discutăm de asemenea de o optimizare a costurilor, pentru că putem, vizavi de cursul valutar, de exemplu, să avem acces la cursuri valutare avantajoase, dacă avem grijă să ne alegem un card care să ne ofere astfel de beneficii.
Sau, și mai bine, în funcție de nivelul de disciplină pe care fiecare îl are fiecare, am putea să economisim în valuta destinației de vacanță pe parcursul anului.
Și apoi, dacă avem un card care să ne permită accesul la mai multe conturi, să atașăm cardul respectiv la contul în valuta monedei respective, moneda locală, și practic să evităm costuri suplimentare de curs valutar.
În plus, sunt tot felul de beneficii care sunt relevante pe parcursul călătoriilor pe care cardurile le au atașate, cum ar fi asigurările de călătorie, accesul în business lounge-uri atunci când călătorim cu avionul, tot felul de discount-uri la hotel. În principiu, prin intermediul schemelor de plată, cardurile au atașate tot felul de astfel de beneficii.
În acest sens, de 5 ani, Alpha Bank are câteva facilități proiectate special pentru turiștii români care călătoresc în Grecia. Aș vrea să ne descrieți acest program și cum cum a evoluat el de la lansare până în acest an.
Așa este, suntem în al 5-lea an de când Alpha Card este partenerul călătoriilor în Grecia și de când lansăm aceste campanii care se adresează clienților care călătoresc în Grecia, în principiu în sezon, din iunie până în septembrie. Putem spune că, într-adevăr, clienții noștri apreciază aceste inițiative pentru că vedem cum de la un an la altul, crește atât numărul clienților care călătoresc în Grecia, dar și numărul tranzacțiilor. În momentul de față e în desfășurare această campanie de anul acesta și avem în continuare o ofertă care bucură clienții noștri.
Oferim cash back la plata cu cardul pe autostradă în Grecia și la plata feribotului. De asemenea, clienții noștri au posibilitatea să-și plătească cheltuielile din vacanță în trei rate fără dobândă.
Oferim, de asemenea, tot felul de cadouri instant, în momentul în care decid să aplice în perioada campaniei pentru un card de credit, iar marele premiu este o croazieră în Marea Nordului. Astfel, clienții pot să-și petreacă o vacanță în Grecia acum, dar să se gândească la vacanța următoare.
Dacă ne uităm la evoluția anilor trecuți, putem vedea că, de exemplu, anul trecut am înregistrat o creștere anuală de 40% a tranzacțiilor în Grecia și au crescut chiar cu peste 100% tranzacțiile la feribot și la autostradă, acolo unde am oferit cash back-ul.
Care este reacția clienților vizavi de acest program?
Feedback-ul clienților a fost întotdeauna unul apreciativ, lucru care de fapt ne-a și motivat să tot extindem această campanie și s-o transformăm într-o inițiativă recurentă. Dar dincolo de feedback-ul direct pe care îl primim, de fapt, evoluția tranzacționării este indicatorul nostru pe care ne putem baza și să ne extragem de acolo feedback-ul acesta apreciativ al clienților. În general, clienții se bucură atunci când primesc cash-back și premii instant. Și atunci când noi le oferim lucrurile acestea și în vacanță, este cu siguranță o inițiativă apreciată.
Cum doriți să dezvoltați acest program pe viitor?
Observăm că există un interes în creștere al clienților noștri și probabil, în general, de a călători.
Aproape o treime dintre clienții noștri călătoresc cel puțin o dată în afara țării și numărul clienților care folosesc cardul în străinătate este în creștere. Observăm o creștere anuală de 13%.
Noi monitorizăm foarte atent evoluțiile în portofoliu și în funcție de interesele clienților, de nevoile acestora pe care le detectăm analizând portofoliul, ne proiectăm până la urmă orice inițiativă viitoare.
În afară de Grecia, care mai sunt celelalte destinații preferate de turiștii din România și de clienții băncii?
Sigur, este adevărat, Grecia este în topul preferințelor clienților noștri atunci când e vorba de a călători. După Grecia, în top urmează Italia, Cipru, Turcia, Spania și Bulgaria. Acestea sunt preferințele românilor în momentul de față, așa cum sunt ele relevate de portofoliul nostru.
Luați în considerare să replicați expertiza dobândită pentru Grecia și pentru alte destinații?
Tot ce este posibil. Dar în momentul de față, după cum probabil știți, traversăm un context în care fuzionăm cu o altă bancă în România, cu Unicredit și atunci este foarte posibil ca anumite inițiative pe care noi le avem să fie recalibrate pentru a se adapta nevoilor unui portofoliu extins și pentru a răspunde alinierilor strategice care cu siguranță vor fi necesare în contextul unei entități mult mai mari, această entitate nouă care se va forma după fuziune.
Care sunt principalele elemente la care trebuie să fie atenți românii atunci când își aleg un partener bancar pentru plăți în străinătate?
Știu că, în general, românii sunt foarte interesați de costuri și atunci le-aș recomanda să fie atenți la costurile asociate unui card pe care intenționează să-l folosească și pentru călătorii în străinătate și, în principiu, la costurile cu conversia valutară.
Dar dincolo de aceste costuri, cred că sunt extrem de importante și beneficiile atașate cardului respectiv, pentru că aceste beneficii pot, de fapt, optimiza, pot reduce chiar costurile de vacanță și pot îmbunătăți până la urmă experiența.
Am menționat și mai devreme beneficii cum ar fi asigurarea de călătorie care poate fi atașată cardului gratuit, tot felul de beneficii și reduceri pe care clienții le pot avea pe parcursul călătoriilor, așa cum în cazul nostru avem și această campanie pe care o oferim recurent și care chiar vine cu tot felul de beneficii.
În plus, le-aș recomanda să fie atenți și la programul de loialitate care este atașat cardului, pentru că acesta poate adăuga valoare de fapt zi de zi, atât în țară, cât și pe parcursul călătoriilor în străinătate.
În general, în străinătate, în călătorii, în vacanță cheltuim destul de mult și atunci de ce nu ar putea practic beneficia de tot felul de puncte care să fie acumulate pe parcursul vacanței și să fie utilizate ulterior în momentul în care se întorc în țară? Așa cum în cazul nostru avem programul Alpha Shop, care permite acumularea de puncte și pe parcursul vacanțelor în străinătate, ulterior putând să folosească respectivele puncte pentru a-și achiziționa tot felul de cadouri, produse, servicii în rețeaua partenerilor noștri în interiorul țării.