Transportatorii vor demara vineri acţiuni de protest la nivel naţional.
Acestea vor consta în informare cu afişe, cu bannere şi circulaţie în coloană a autovehiculelor de transport marfă.
Anunțul vine de la Augustin Hagiu, preşedintele Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT).
Transportatorii sunt nemulţumiţi, printre altele, de controalele derulate de Agenţia Naţională de Administrare Fiscală în ceea ce priveşte diurna.
"Mâine (vineri - n.red.) piaţa începe să protesteze şi transportatorii s-au organizat pentru începerea acestor proteste.
Mâine este o zi în care încep proteste la nivel naţional, proteste organizate de către transportatori cu sprijinul asociaţiilor patronale, ca semnal de alarmă faţă de abuzul la care sunt supuse companiile de transport autohtone în raport cu controalelor ANAF", a explicat Hagiu.
El a subliniat că transportatorii de marfă se află într-o situaţie în care există riscul să piardă "bruma de competitivitate" pe care o mai au în raport cu competitorii vest-europeni, care "prin lobby şi influenţa puternică la nivelul Parlamentului european influenţează politica sectorială" pentru a-i scoate de pe piaţă.
"Dacă suntem între ciocan şi nicovală, adică între Europa cu două viteze sau cu dublă măsură şi internii noştri care ne bagă total în şanţ şi vor să ne mai dea şi foc, nu avem decât această şansă a protestelor, în speranţa că se trezesc la realitate", a punctat preşedintele FORT.
Hagiu a mei menţionat că, miercuri, Guvernul României a dat o ordonanţă "care afectează grav transportul regulat judeţean de persoane" şi sunt semnale că şi această componentă a pieţei de transport se va alătura protestelor.
"Aşa probabil va arăta vara în România, cu proteste pe sectorul de transporturi, din cauza unor abuzuri instituţionale extrem de grave şi a nepăsării totale la nivel decizional, statul român, Guvern etc raportat la aceste probleme", a mai spus preşedintele FORT.
Acesta a adăugat că "nemulţumirea nu se manifestă pe zone", ci are caracter general, fiind doar începutul unui şir de proteste şi, din informaţiile pe care le are, se organizează pentru protest transportatorii din Sibiu, Alba Iulia, Arad, Oradea, Timişoara, Suceava, Constanţa, Braşov, Prahova, Bucureşti etc, dar probabil acţiunea se va extinde în toată ţara.
"Mâine e începutul, nu există o perioadă. Având în vedere caracterul inedit al acestei situaţii, cu informare cu afişe, cu bannere, cu circulaţie în coloană, sau la care se alătură şi alţi transportatori în timpul marşurilor, e un pic atipică, specifică transportului rutier această manifestare ca şi semnal de alarmă", a semnalat Augustin Hagiu.
”Există un plan de distrugere a firmelor de transport cu capital românesc?”
La rândul său, Vasile Ştefănescu, preşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România, a afirmat că fiecare patronat trebuie să-şi caute dreptatea, iar acţiunea de vineri a pornită de transportatorii cărora le-a ajuns cuţitul la os.
"Trebuie să cer scuze mâine participanţilor din trafic dacă se vor simţi lezaţi de acţiunile noastre. Până la urmă, asta este. Trebuie fiecare, ca patronat, să ne căutăm dreptatea. Guvernul trebuie să ţină cont că noi, transportatorii, privaţii, suntem cu Guvernul, indiferent de culoarea lor politică, dar dacă sunt derapaje împotriva noastră noi trebuie să ne căutam dreptatea. (...)
Există un plan naţional cumva de distrugere a firmelor de transport cu capital românesc? Este foarte importantă această întrebare, să ştim şi noi dacă se urmăreşte cumva ca transportatorii cu capital românesc integral să fie distruşi. Dacă noi trebuie să fim distruşi trebuie să ştim. (...). Această acţiune pornită mâine de către transportatori nu e pornită de noi, asociaţiile. Noi îi susţinem. Este pornită de transportatorii cărora le-a ajuns cuţitul la os", a afirmat Ştefănescu.
El a adăugat că în curând toate patronatele, toţi transportatorii din ţară vor fi în Bucureşti. În prima fază vor solicita autorizaţii de protest şi, dacă li se vor refuza, vor fi proteste spontane.
Revendicări
Una dintre revendicări o reprezintă eliminarea tratamentului fiscal discriminatoriu de care beneficiază angajaţii la stat faţă de privaţi. Este vorba de prevederile HG 714/2018, care oferă bugetarilor posibilitatea de a deconta, fără documente justificative, 230 de lei pe noapte pentru cheltuieli de cazare.
Transportatorii de marfă sunt preocupaţi şi de intenţia actualului ministru al Transporturilor, Cătălin Drulă, de a introduce vinieta pe kilometru, după principiul "poluatorul plăteşte", promovată intens de Comisia Europeană de ani de zile, dar neintrodusă în practică de nicio ţară europeană, ca urmare a taxelor de drum care ar creşte exponenţial pentru transportatorii de mărfuri, subliniază comunicatul citat.
Potrivit transportatorilor, aceste creşteri s-ar reflecta în preţurile produselor la raft.