Seceta 2022 – România dezgroapă planurile de irigații ale lui Ceaușescu, după ce le-a sabotat timp de 30 de ani

Seceta 2022 – România dezgroapă planurile de irigații ale lui Ceaușescu, după ce le-a sabotat timp de 30 de ani

La inițiativa Ministerului Agriculturii, Guvernul a adoptat miercuri o hotărâre privind ”reacordarea recunoaşterii caracterului de utilitate publică a unor amenajări de irigaţii sau a părţilor de amenajări de irigaţii”.

E vorba de 155 de astfel de amenajări, care au pierdut acest caracter de utilitate publică începând cu anii ’90, a explicat pentru Curs de guvernare prof. dr. Valeriu Tabără, fost ministru al Agriculturii între 1994-1996, în Guvernul Văcăroiu, și 2010-2012, în Guvernul Boc.

Tot miercuri, Guvernul a completat o hotărâre emisă în 2016 – adică în urmă cu 6 ani – care aproba Programul naţional de reabilitare a infrastructurii principale de irigaţii din România, introducând în acest program cele 155 de amenajări, dar și o secțiune de 23 de km din Canalul magistral Siret – Bărăgan, proiect aprobat în 1986 de Nicolae Ceaușescu.

Deciziile de miercuri încearcă să dea substanță anunțurilor făcute de actualul ministru al Agriculturii, Petre Daea, potrivit căruia, pe fondul secetei accentuate, România va demara un ambițios program de refacere a sistemelor naționale de irigații.

Suprafaţa terenurilor agricole calamitate de secetă creşte joi la 214.870 de hectare, anunţă Ministerul Agriculturii.

Judeţele afectate sunt Arad, Bacău, Bihor, Botoşani, Brăila, Buzău, Călărași, Constanţa, Dâmboviţa, Galaţi, Giurgiu, Hunedoara, Ialomiţa, Iaşi, Ilfov, Maramureş, Neamţ, Prahova, Satu Mare, Suceava, Tulcea, Teleorman, Timiş, Vaslui şi Vrancea.

Mitul salvator al canalului Siret – Bărăgan

Mult visatul canal de irigații Siret – Bărăgan, care ar trebui să aducă apă pentru mai mult de jumătate de milion de hectare din Câmpia Română, nu are un studiu de fezabilitate util nici după deceniile de când a fost lansată ideea magistralei de 198 de kilometri și după mai multe legi, ordonanțe și hotărâri de guvern.

Doar primii din cei 198 de km prognozați, doar 5,7 kilometri sunt operabili, iar pentru rest există doar o „notă conceptuală”, privind „reabilitarea” a 14,57 kilometri, care spune că doar acest segment ar costa 259 milioane de lei cu TVA, potrivit Agenției Naționale de Îmbunătățiri Funciare (ANIF).

Citește mai multe despre Seceta 2022 – România dezgroapă planurile de irigații ale lui Ceaușescu: după ce le-a sabotat timp de 30 de ani pe Curs de guvernare.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇