Antreprenoriatul este un mix de curaj și viziune, de încredere și optimism bine calculat. Nu degeaba puțini sunt cei care se înhamă la a construi un business de la zero și chiar mai puțini reușesc să-l transforme într-o afacere de succes.
Care sunt secretele succesului, de fapt? Care este mentalitatea celor care răzbat în acest mediu dificil dar și extrem de ofertant din România? Ce îi ajută și ce îi încurcă pe antreprenori? Toate aceste aspecte au fost dezbătute pe larg și analizate de specialiști.
Un studiu realizat de Impact Hub Bucharest, Startarium și Datable, cu sprijinul ING Bank România, realizat pe baza datelor publicate de Ministerul Finanțelor și Registrul Comerțului din ultimii 30 de ani pentru 475.000 de companii a arătat că durata medie de viață a unei companii în România este de aproape 11 ani, iar 50% dintre acestea au o vechime de cel puțin 8 ani.
În cadrul studiului „Profil de Antreprenor 2024” au fost chestionați 330 de antreprenori, majoritatea cu vârste între 35-44 de ani (aproape 44%). Toți antreprenorii incluși în studiu au început o afacere până la vârsta de 24 de ani, și majoritatea sunt implicați în două sau mai multe afaceri în care, cei mai mulți dintre ei (62%), sunt fondatori unici.
Elementele care contribuie la câștguri mai mari ca antreprenor
Studiul a arătat că antreprenorii cu studii de masterat au o pondere semnificativă în categoriile de venituri mai ridicate (peste 2.000 de euro lunar), comparativ cu cei cu un nivel mai scăzut de educație.
De asemenea, 52,42% dintre respondenți au indicat că echipa lor de fondatori avea experiență prealabilă în industria în care activează, subliniind importanța cunoașterii sectorului.
Majoritatea antreprenorilor incluși în studiu provin din corporații (38,18%) și companii mici (34,55%), sugerând că aceștia au dobândit abilități valoroase înainte de a lansa propriile afaceri.
În plus, studiul a arătat că antreprenorii care se concentrează pe o singură activitate au cele mai mari șanse de a obține venituri ridicate, câștigând peste 5.000 de euro lunar.
Ce îi ajută cel mai mult pe antreprenori?
Ca în orice domeniu, oamenii care încep un business au nevoie de pârghii, de elemente care să le sprijine dezvoltarea. Potrivit studiului Profil de antreprenor 2024, networking-ul (20,20%) a fost cel mai apreciat pentru schimbările aduse afacerilor, urmat de sprijinul din partea familiei și prietenilor (13,33%) și mentoratul (13,23%). Programele educaționale și comunitățile online au fost de asemenea utile, oferind resurse și suport esențial.
În ceea ce privește evoluția veniturilor, studiul arată că 54,24% dintre companii au înregistrat o creștere a veniturilor în 2024 față de 2023 iar pentru restul anului, 71,52% dintre respondenți se așteaptă la o creștere.
Desigur, nu toate lucrurile sunt roz în peisajul antreprenorial românesc. Printre elementele pesimiste ale studiului se numără și dificultatea obținerii finanțării: antreprenorii consideră că accesul la investitori este cel mai dificil, cu un scor de 4, pe o scară de la 1 la 5, urmat de obținerea fondurilor nerambursabile (3,95) și finanțarea bancară (3,64).
Ce putem învăța de la firmele de succes din România?
Florian Neagu, Director Adjunct în Direcția de Stabilitate Financiară din BNR, a vorbit în cadrul conferinței Profil de Antreprenor 2024 despre ingredientele care transformă o afacere într-un business de succes.
„Am încercat să identificăm poveștile de succes. Firme care au reușit să-și crească sustenabil profitabilitatea, cifra de afaceri. Ce putem învăța de la firmele de succes din România? Sunt doar vreo 2.600, IMM-uri. Am identificat trei lucruri:
Prima lecție este că aceste entități sunt conduse de oameni care au studii superioare. Această educație suplimentară face diferența.
A doua lecție: aceste firme și-au păstrat bilanțurile în ordine indiferent de faza ciclului economic. Când era creștere semnificativă, n-au avut o stare euforică și nu au consumat tot ce au acumulat în anii anteriori.
A treia lecție: Nimeni nu a fost singur în această călătorie. Toate firmele de succes au avut întotdeauna în spate un partener care să le finanțeze: o bancă, piața de capital, un creditor. Pentru că rolul acestuia nu e doar să dea bani, ci și să te tragă de mânecă atunci când lucrurile merg bine și tu poate poți lua niște decizii mai puțin bune, te poate ajuta cu sfaturi când lucrurile sunt mai puțin bune. Prin urmare, o colaborare între mediul de business și mediul financiar este necesară”, a explicat el.
Despre acest parteneriat care te ajută să te extinzi a vorbit și Florin Ilie, Deputy CEO ING Bank România. „Trebuie să aduci lângă tine oameni tehnic specializați pe fiecare arie și să ai și banca partener. Sfatul pe care ți-l dă banca este extrem de valoros pentru că are o infrastructură foarte mare în spate, și este inclus în orice cost al finanțării”, spune acesta.
Ce înseamnă un business de succes?
„Să aibă o creștere de afaceri în minim 3 din 5 ani, să aibă un prag de îndatorare sub pragurile recomandate inclusiv în literatura de specialitate, să aibă indicatori de lichiditate care să facă față unor evoluții nefavorabile iar rata de profitabilitate să fie peste media sectorului din care face parte 3 din 5 ani. În felul acesta am identificat cele aproape 2.600 de firme”, a răspuns Forian Neagu de la BNR.
Felix Pătrășcanu, fondatorul Fan Courier, o companie cu o cifră de afaceri de 250 de milioane de euro în 2023 și o experiență de 30 de ani pe piața românească, a împărtășit și el câteva dintre ingredientele care au contribuit la succesul afacerii sale.
„N-am venit cu o idee nouă, ci cu una clasică. Dar meritul nostru a fost administrarea foarte bună a companiei și faptul că ne-am păstrat banii. Am avut mereu grijă la cashflow și am reinvestit. Dar astea le-am învățat pe parcurs. Noi nu ne-am dus să luăm bani din firmă", mărturisește el.
În același spirit, el subliniază că gândirea antreprenorială vine în primul rând din viziunea personală asupra lucrurilor: „Eu mi-am făcut casă când am avut bani de două”, spune el, recunoscând că a făcut și greșeli care ar fi putut să-l coste întregul business.
„Anul 2007 a fost pentru noi un an senzațional. Investisem ceva pe str. Fabrica de Glucoză, aveam un depozit de 200 mp, și deși nu era Black Friday atunci, am avut atât de multe expediții încât dădeam clienții afară, pur și simplu nu-i mai primeam în curte. Capacitatea era depășită. Și am plătit despăgubiri din decembrie până în aprilie-mai anul următor.
Puteam să murim înecați în propriul succes. Cam asta e ideea. Și de atunci am învățat că trebuie să facem investiții. Și am investit, am investit, am depășit suta de milioane de euro de-a lungul timpului. Și când investim, investim pe 5-6 ani. Ultima investiție e de vreo 35 de milioane”, a explicat Felix Pătrășcanu, unul dintre antreprenorii de succes ai României.
România ar putea intra în top 10 economii în UE următorii 10 ani. În acest proces contribuie și antreprenorii români, însă pentru a-i înțelege mai bine, ING Bank România împreună cu Impact Hub au lansat studiul „Profil de antreprenor” - o inițiativă în premieră în România, care urmărește să creeze o imagine de ansamblu asupra ecosistemului de afaceri autohtonde la căderea comunismului. Această inițiativă face parte dintr-o campanie de comunicare a celor 30 de ani de ING în România.
Daca vrei sa citești mai multe despre cum a evoluat România, dar și despre profilul antreprenorilor, intră pe https://ing.ro/informatii-utile/ing-bank-de-30-de-ani-partener-al-economiei-romanesti