Asociația Pro Infrasructura (API) transmite că și dacă va fi gata la timp, podul peste Dunăre de la Brăila va rămâne multă vreme piesă de muzeu, în condițiile în care nu se construiesc și drumurile care să-l lege de rețeaua rutieră din regiune.
Pasionații de infrastructură transmit că la pod se lucrează în ritm alert.
”La cele 2 turnuri principale ale podului ce vor avea peste 190 de metri înălțime se lucrează 24/24 7/7, ele urcând zilnic cu peste 2 metri. Sistemul de cofraj glisant care se auto-ridică constant a fost realizat în Austria.
Macaralele turn ce aprovizionează podul la înălțime au început să fie sprijinite în pilonii turnurilor, urmând și ele să se auto-înalțe cu elemente metalice pentru a ține pasul cu urcarea turnului. Până la finalul anului se va atinge cota finală a celor 2 turnuri, urmând în 2021 ca japonezii de la IHI să înceapă o altă etapă extrem de spectaculoasă: suspendarea cablurilor pe care se va sprijini tablierul metalic.
În paralel, în șantierul naval VARD Brăila italienii de la Fincantieri asamblează cele 86 de elemente ce vor constitui tablierul metalic al acestui pod.
Au fost investiți în ultima perioadă peste 10 milioane de euro în tehnologizarea șantierului (clădiri noi, echipamente de ultimă generație etc) doar pentru acest proiect. Cele 3 linii de producție paralele transformă în mai multe etape zecile de mii de tone de tablă în elemente de tablier de aproximativ 30X25X3 metri. Aceste elemente sunt apoi testate, măsurate, pre-asamblate, vopsite și depozitate în așteptarea urcării pe barjă pentru a fi transportate în 2021 pe poziție.
În afara celor 2 turnuri se mai execută lucrări la cele 2 blocuri de ancoraj ale podului și la viaductele de acces, acolo unde există autorizație de construire”, a transmis Pro Intrafstructura într-o postare pe Facebook.
Fotografiile realizate de pe șantier de membrii comunității forumului PeUndeMerg (care a dat naștere Asociației Pro Infrastructura) sunt spectaculoase. Puteți vedea întreaga galerie foto pe forum.
Problema, apreciază API, este că și dacă podul ar fi gata în 2021 - așa cum preconizează Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) – el nu va putea fi folosit.
Iată motivul.
”Drumurile de legătură de la pod spre Brăila, Jijila și Măcin ce totalizează peste 20 de km nu sunt autorizate nici până astăzi, deși contractul este semnat din ianuarie 2018.
Decizia de expropriere pentru exproprierile suplimentare încă nu a fost emisă, iar procedura de revizuire a acordului de mediu se prelungește nepermis de mult.
Dacă o autorizare în această toamnă ar fi permis la limită finalizarea drumurilor în același timp cu podul, în condițiile actuale, autorizarea lucrărilor abia la primăvară va împinge finalizarea lucrărilor de drum în anul 2023 și transformarea podului într-un muzeu de 2 miliarde de lei”, a mai transmis API.
N-ar fi prima oară când Ministerul Transporturilor și CNAIR realizează investiții pe care apoi nu le pot da în folosință. S-a întâmplat de mai multe ori, în ultimii ani, cu loturi de autostradă care se terminau în câmp și care n-au putut fi inaugurate decât după ce s-a realizat legătura cu rețeaua rutieră din zonă.
Dacă predicția API se va adeveri, însă, podul peste Dunăre ar putea deveni cel mai mare obiectiv de infrastructură transformat vreodată în ”muzeu”, în România.
Potrivit documentației tehnice, Podul peste Dunăre de la Brăila ar urma să aibă o lungime de 1.974 de metri și o deschidere (lățime) centrală de 1.120 de metri.
Comparativ, celebrul Golden Gate din California este cu 4 metri mai scurt, dar cu circa 160 de metri mai lat.
Citește și:
Bode: Putem construi 700 km de autostradă și 300 km de drum expres în 4 ani