Povestea antreprenorului care a pariat mereu pe cartea câștigătoare: De la criza financiară la pandemie, secretul e să fii ”zen”

Povestea antreprenorului care a pariat mereu pe cartea câștigătoare: De la criza financiară la pandemie, secretul e să fii ”zen”

Cătălin Priscorniță este un antreprenor născut pentru a face business. Cu aptitudini fine de comerciant și studii de psihologie și-a construit o adevărată corporație în imobiliare. El a creat Blitz în 2010, o companie care de-a lungul timpului a realizat peste 1000 de tranzacții în valoare de peste 65 milioane euro, și care în 2020 a înregistrat o cifră de afaceri de peste 2.5 milioane de euro.

Astăzi are peste 350 de angajați, birouri în 12 orașe ale României și nu se lasă până nu ajunge la 2.500 de brokeri imobiliari în toată țara.

Tot acest apetit pentru scalare a venit după o experiență personală unică din ianuarie 2020, înainte de lockdown: o expediție de raliu de 12.000 de kilometri până în Sierra Leone, unde a dus peste 5.000 de ghiozdane celor mai săraci dintre copii.

”Și pe fondul acela zen, de echilibru, din Africa am început să construiesc planul de dezvoltare”, povestește Cătălin Priscorniță, CEO și fondator Blitz, pentru Spotmedia.ro.

Iar pandemia nu a reprezentat pentru Cătălin decât o nouă oportunitate, pe care o compară cu criza de după 2008.

Pentru început aș vrea să ne spui câte ceva despre tine și despre ce te-a determinat să intri în afaceri.

Am 36 de ani, sunt din Bistrița, de o jumatate de viață sunt la Cluj stabilit, sunt ”independent financiar” – cum îmi place mie să spun – de pe la vârsta de 8-9 ani, sunt un lider înnăscut, de mic copil am strâs bani, am meșteșugărit, am vândut, am cumpărat diverse și întotdeauna am avut banii mei.

Independența financiară pentru mine era să-mi cumpăr o înghețată sau un suc de care aveam nevoie la vârsta respectivă. Am crescut în spiritul acesta de comerciant, am terminat și Facultatea de Psihologie și Științe ale Educației, deci sunt de profesie psiholog, parțial am făcut și dreptul.

Am intrat în sfera activităților cu carte de muncă pe la 18 ani, am avut mai multe joburi scurte în vânzări, după care am ”aterizat” în imobiliare, pe la vârsta de 19 ani. Mergeam și la facultăți, lucram într-o agenție imobiliară mare pe vremea aceea. Acolo am învățat ”ucenicia imobiliară”, în 4-5 ani de zile, am fost cel mai bun vânzător al lor.

Din păcate, la criza din 2008, acea companie s-a închis, a intrat în insolvență. Atunci eu mi-am luat colacul de salvare și am vrut să mă duc departe și nu repede. Și atunci am ales să fac Blitz.

Pe vremea aceea, eram un brand personal destul de cunoscut în Cluj, făceam tranzacții pe bani mulți, comisioane pe bani foarte mulți, pot să spun că dacă mai continuam așa câțiva ani de zile mă puteam pensiona pe la vreo 27 de ani, dar nu am ales să fac acest lucru.

Am ales să mă duc mai departe de atât. Și am ales să creez un microclimat de dezvoltare, de creștere, așa cum aș fi vrut eu să-l am în acea companie.

Mi-am dat seama imediat de cum am intrat în imobiliare că aceasta este o industrie care, practic, nu are moarte. Nu se va opri niciodată.

De 17 ani de când sunt în acest domeniu, oamenii mă întreabă dacă mai merg imobiliarele. Răspunsul meu este același, de fiecare dată. Cât timp o să mai vedem oameni pe stradă, va exista nevoia de hrană și nevoia de adăpost. Ori, la asta răspund imobiliarele, fiind o nevoie primară, la nevoia de adăpost. Indiferent că este un spațiu locativ personal, fie că este chirie și cineva cumpără un imobil pentru investiție pentru un randament anual, ca și profit.

Am început proiectul Blitz cu gânduri mari în 2010, când mi-am luat colacul de salvare și m-am salvat din compania în care eram agent imobiliar.

Am ales să gândesc mare de la început și nu m-am limitat la o gândire măruntă, am gândit structuri, în organigramă, în proceduri, în roluri dar și în oameni, în lideri.

În primii 4-5 ani eram un lider ca un fel de cloșcă, dirijam între tranzacții imobiliare importante, între management după ureche, între secretariat, făceam și pe juristul, și așa mai departe. Eram omniprezent, omul bun la toate.

După 5-6 ani de creștere, de altfel, dar de greutate și povară – prin 2016-2017- mi-am dat seama că trebuie să mă dau din fața businessului, mi-am dat seama că trebuie să las cu adevărat oamenii să crească mai mult decât mine, dacă vreau ca acest business să se dezvolte.

Și nu am făcut altceva decât să pun mâna pe carte, să mă uit la oamenii mai deștepți decât mine, să încep să învăț de la ei, să mă înconjor de mentori, de lideri, de oameni care au reușit. Și să încep să învăț din greșelile altora, nu doar din greșelile mele. Eram plin de ”cicatrice” la momentul respectiv.

Drept urmare, am început să fac business după manual, după rațiune și după suflet. Și am început să scalez acest business. Acum dominăm piața imobiliară din Cluj de mai bine de 8-9 ani – suntem lideri incontestabili. Cifra noastră de afaceri la nivel de Cluj este cât competitorii noștri următori la un loc. E foarte mare distanță dintre locul 1 și locul 2, noi fiind locul 1.

Ce urmează?

De câțiva ani buni sunt întrebat ”Ce urmează”. Am spus că va urma dezvoltarea națională, dar încă nu găsisem momentul perfect. Căutam acel moment perfect, așa cum l-am identificat și în 2010…

Și ca să fac o paralelă între 2010 și 2020, am găsit acel moment perfect, 2010 se numea apogeul crizei de atunci, 2020 era pandemia. Și atunci, și acum, am profitat de niște conjuncturi sociale și am scalat și am dezvoltat rapid.

În 2010 mi-aduc aminte că toți marii jucători de pe piață și-au pus carapacea să treacă tsunami-ul numit ”criza financiară din 2008-2010” și, practic, stăteau înghețați să vadă ce se întâmplă și atunci noi am pariat pe o singură carte. Am pariat toți banii pe care i-am câștigat până atunci și am scalat rapid, am început să fim extrem de vocali în toată piața din Cluj la momentul respectiv și am adus oameni pe care i-am învățat să fie agenți imobiliari, am dezvoltat destul de repede, astfel încât într-un an de zile eram peste tot, eram omniprezenți.

Se uitau ceilalți jucători din piață, care aveau experiență de 10-15-20 de ani în imobiliare, se uitau la noi și așteptau să ne rupem picioarele, să ne lovim de un zid, până s-au prins că zona imobiliară este un ciclu repetitiv și oamenii chiar dacă uneori se mai opresc din apetitul cumpărăturilor, revin, pentru că avem nevoia locativă ca nevoie primară.

Noi deja câștigaserăm o cotă de piață semnificativă, eram deja apreciați în piață, eram plăcuți publicului larg, aveam deja ”clienți de casă” care se reîntorceau la noi și am fost apreciați pentru modul în care am ales să facem business în imobiliare, un lucru pe care l-am repetat în 2020.

De data aceasta, am făcut-o la nivel național. Deci la întrebarea ”Când o să ieșim din Cluj” mi-era greu să răspund, pentru că nu știam că va exista acest coronavirus sau pandemia, nu aveam în vocabular aceste cuvinte, le-am descoperit cu toții în 2020.

Pe o piață în care scenarita cronică era foarte accetuată, pe o piață în care ne preocupa mai mult drobul de sare, pe care mari guru ai mai multor industrii dar și ai imobiliarelor prevesteau apocalipsa, eu spuneam ”Nu, ăsta e momentul nostru în care trebuie să creștem, este momentul în care trebuie să accelerăm și să scalăm rapid business-ul.

Drept urmare, 2020 a fost un an în care ne-am uitat mai mult la noi, nu am mai alergat atât după bani – pentru că s-a blocat câteva luni de zile cu lockdown-ul – Au scăzut tranzacțiile cu peste 70%.

Acela a fost momentul propice în care am avut de ales între a ne plânge și a face niște lucruri pentru care a fost vremea atunci, cum ar fi rebranding-ul, piloni de educație, platforme de e-learning, am remapat procedeele și procedurile, am gândit noi roluri, am făcut organigrama nouă, am gândit un masterplan de dezvoltare pe 2020-2023 prin care să ajungem în centrele economice din România și nu numai, în care să aibă loc să activeze mii de brokeri imobiliari.

Și 2021 a fost anul în care am pus în practică planul nostru de dezvoltare, drept urmare astăzi, în toamna lui 2021, după 9-10 zile suntem la 17 birouri în România, în 12 orașe (București, Constanța, Iași, Brașov, Sibiu, Timișoara, Arad, Oradea, Craiova, Târgu Mureș, Cluj și așa mai departe).

Sunt mulți diferențiatori pe care noi îi avem raportat la concurență. Noi nu oferim doar intermediere și reprezentare imobiliară, ci oferim o suită de alte servicii colaterale domeniului imobiliar, de care consumatorul imobiliar, indiferent de care parte a baricadei se află au atât de mare nevoie. Și aici discutăm de creditare bancară, discutăm de servicii de mutări, discutăm de asistență juridică și multe alte servicii care ajută să facă procesul tranzacțional cât mai ușor, cât mai facil, ”să nu-și bată capul”, să câștige timp, să câștige bani.

Viziunea Blitz este să fim alături de oameni pe viață. Și de ce este o viziune atât de măreață pe care noi o avem, pentru că realmente noi asta facem, suntem alături de oameni pe viață.

Cum s-a născut această viziune?

Viziunea Blitz a venit odată cu rebrandingul, când ne-am dat seama, după 10 ani de zile, cine suntem noi. Și ne dăm seama că oamenii au venit la noi și au închiriat un apartament acum 10-11 ani, s-au întors și poate și-au cumpărat un apartament, după care s-au reîntors și l-au vândut, după care au cumpărat un alt apartament pentru că poate s-a schimbat familia. Și e foarte important să fii alături de om în acele puncte importante din viața lui.

Practic, asta facem noi, transformăm această colaborare cu clienții noștri într-o călătorie frumoasă pe viață.

Cât ați investit în rebranding, în 2020?

Foarte mulți bani. Un proiect de dezvoltare atât de agresiv ca al nostru, să facem în 9 luni de zile aproape 20 de birouri, necesită foarte, foarte mulți bani.

Și dezvoltarea noastră o facem atât prin puncte de lucru proprii cât și prin franciză, un sistem extrem de atractiv, unic în România, în sensul că noi chiar dăm o afacere la cheie oricărui francizat din Romînia: Le dăm un Ferrari verde cu plin, cu copilot, cu manual de instrucțiuni și cu garanție CASCO, metaforic vorbind.

Le dăm un business la cheie cu procese și proceduri, cu marketingul centralizat de noi, cu brandingul făcut centralizat la nivel național cu recrutarea făcută centralizat, cu tot ce înseamnă departamente suport, call center care răspunde de la Cluj în toată țara, și așa mai departe, totul lucrează pentru acești parteneri francizați, astfel încât ei să se conecteze direct la bunele practici pe care noi le avem de 12 ani și în continuare investim.

Suntem o companie cu un ritm de investiție accelerat, toți banii pe care-i încasăm îi reinvestim.

Suntem într-o țară în care avem peste 9 milioane de proprietăți, ca și fond locativ, unde sentimentul de proprietate este foarte înrădăcinat, peste 95% dintre români sunt proprietari și vor fi proprietari, fondul locativ crește în România. Nu trebuie să inventăm apa caldă, sunt companii imobiliare autohtone și porite de la zero, de exemplu, din Italia, în Spania în Franța, unde sunt peste 2.000-25.00 de brokeri imobiliari în acea țară, care lucreză și au dezvoltat ditamai corporația. Ei bine, asta vrem să facem și noi în România.

În România sunt de șapte ori mai puțini brokeri imobiliari decât ar trebui să fie la nivel de număr de locuitori, la nivel de tranzacții.

Deci este potențial de business?

Enorm, în această industrie uitată de 30 de ani.

Ce ar trebui să știe o persoană interesată să intre în acest business cu o franciză?

Din punctul meu de vedere, oricine intră astăzi în imobiliare, dacă este serios și dacă este muncitor, va avea succes. Indiferent dacă intră în relație cu Blitz sau pe cont propriu.

Sigur, uitându-mă în spate, la ce greșeli am făcut eu la viața mea, dacă ar fi să schimb ceva în trecutul meu poate dacă aș fi găsit o companie ca Blitz poate m-aș fi asociat cu ei și m-aș fi teleportat câțiva ani de zile la bunele practici pe care ei le-ar fi făcut.

Pe această cale, invit oamenii serioși, noi căutăm ca parteneri francizați oameni care să aibă acești doi C: Caracter și Competențe. Dacă nu are decât un singur C, nu merge mai departe în relație. De ce? Pentru că punem această afacere la cheie.

Ce costuri presupune o astfel de franciză?

Taxa de intrare este zero, adică nu plătești nimic, noi venim în orașul în care ești în România și îți dăm toate procedurile după care să te ghidezi, toate instrumentele online de lucru: CRM și tot felul de platforme pe care le-am gândit și le-am dezvoltat pentru nevoile noastre interne, îți dăm recomandările de oameni cu care să-ți dezvolți, practic, echipa, îți dăm platforme educaționale, atât pentru brokeri cât și pentru manageri, Blitz Camp sau Blitz Academy care este pentru manageri și în care practic dezvoltăm competențele și aptitudinile oamenilor, atât de vânzare cât și de stilul de management.

Îți dăm, ca francizat, clenții, cumpărătorii, vânzătorii tot ce ai nevoie. Intențiile de vânzare și cumpărare ți le dăm.

Tu trebuie doar să transformi acea intenție de cumpărare într-o decizie, doar atât. Am simplificat foarte mult procesul.

E simplu aparent. În spate sunt 15 oameni pe call center, 7 oameni la juridic, 12 oameni la marketing. Este o armată de oameni în spate care lucrează la nivel național, ca acel partener francizat, indiferent că este în Târgu Mureș sau București să poată să replice imobiliarele pe care le facem. Vei fi ghidat permanent.

Noi, având în vedere că nu luăm o taxă de intrare, noi trebuie să ne conectăm doar la profit și doar la succes. Și asta ne obliga pe noi ca acer partener să aibă succes. Francizații pe care îi avem acum apreciază tot ajutorul și tot suportul, și ajung după 3-4 luni de zile break-even-ul și ajung într-o zonă de profitabilitate. Cu tot acest kit de instrumente și toată această afacere pe care le-o oferim la cheie.

Noi ne-am propus să ajungem la 100 de birouri la final de 2023, acum având 19 birouri.

Noi, în viziunea noastră, putem să dezvoltăm acest business de la 350 de oameni cât suntem acum, până undeva la 2.500 de brokeri imobiliari în toată România. De 7-8 ori mai mult în următorii doi ani.

Cum estimați că va fi sfârșitul lui 2021 pentru zona imobiliarelor?

În fiecare an, partea a doua anului, mai ales în noiembrie și decembrie, se simte o oarecare relaxare în imobiliare, e o relaxare de sezonalitate. În luna decembrie, oamenii încep să nu se mai gândească atât de mult la achiziții de imobile și să se gândească mai mult la cadourile de sărbători. Urmează, cu noile rezoluții din fiecare an, din ianuarie începe febra căutărilor. Sunt luni foarte bune, ianuarie, februarie, martie.

Eu estimez că prețurile vor crește. ”Faza” mea ”scurtă” îmi spune că prețurile vor crește în următoarea perioadă în imobiliare și sunt mai multe variabile care influențează acest lucru.

Vedem inflația care este tot mai mare, cu alte cuvinte, dacă am 100.000 de euro, risc ca într-un an să mai am 90 și ceva de mii de euro în buzunar. Un hoț invizibil îmi fură 7-8 mii de euro, depinde cât de mare va fi inflația. Vedem foarte mult și deficitul de forță de muncă pe zona de construcții: 500-600 de mii de oameni lipsesc din această zonă și se găsesc foarte greu, manopera e foarte scumpă, prețurile materialelor de construcție au crescut foarte mult.

Prevestesc un sfârșit de an 2021 cam în aceiași parametri, nu văd scăderi de prețuri. În cel mai rău caz aș vedea stagnare, urmând ca din 2022 evoluția prețurilor să fie din nou ascendentă, o creștere de zece puncte procentuale. Vom depăși maxime istorice.

Și mai este încă o rațiune foarte simplă. Că mulți tot compară potența financiară din 2008 cu potența financiară de acum. În 2008 ca să cumpărăm un apartament aveam nevoie de 370 de slarii nete medii ca să cumpărăm două camere. Astăzi avem nevoie între 90 și 120 de salarii medii, în funcție de oraș.

Puterea de cumpărare este mult mai mare decât a fost în 2008. Nu se compară cu criza din 2008 ce se întâmplă acum. Aici nu e o criză financiară, nu e o criză de bani, de lichiditate. Sunt mai mulți bani ca niciodată în conturile din România.

Au crescut cu peste 40% banii din conturile românilor din 2019 în 2020. Nemaimergând în concedii, și-au pus banii la ciorap. Sunt zeci de miliarde în conturile din România disponibile. Și oamenii investesc în imobiliare, plus că monedele sunt volatile, riscante. Plus că imobiliarele aduc un randament, chiar dacă nu mai este de 7 la sută, este de 4 la sută. Un apartament se amortizează în 10 – 12 ani, în funcție de preț. Asta e diferența mare.

Dacă în 2008, 70% din cumpărări erau cu credit ipotecar, astăzi discutăm de 75% cu bani cash, cu aport bancă 25%. Există forță financiară. E cu totul alt film în momentul de față.

Pot să forțez și să spun că piața imobiliară sfidează pandemia.

În ianuarie 2020, ați pornit într-o expediție. Aș vrea să ne vorbiți și nouă despre Transilvania4SierraLeone.

Vine un moment în viață în care simțim că am fost plătiți în avans de către Univers și acela este momentul în care trebuie să dăm înapoi. Așa a fost și în viața mea, eu am mai multe proiecte de caritate la activ. Majoritatea nu sunt făcute publice, le-am făcut pentru sufletul meu. Pe acesta l-am făcut public pentru că a fost un proiect de mare amploare. Ne-am ambiționat să ducem peste 5.000 de ghiozdane echipate complet pentru un an de școală, în Africa.

Am participat la cel mai mare raliu de offroad din lume, am plecat cu o mașină Toyota din centrul Clujului, am făcut peste 12.000 de kilometri, am condus aproximativ o lună în foarte multe țări, am dormit în cort, am fugit de trupele de gherilă care voiau să ne răpească, am avut provocări, ne-am pierdut în savană. Am dus ghiozdane în toată Sierra Leone. Am primit chiar și o distincție din partea președintelui țării ca fiind cel mai mare proiect de caritate făcut în Sierra Leone pe zona de educație.

Ne-am conectat cu oamenii din triburile africane, am mers în zone în care au văzut pentru prima dată albi. Strigau ”om alb”. Am dormit cu ei o noapte. Toate aceste lucruri le-am pus într-un film Transilvania4SierraLeone.ro, este un documentar filmat cu telefoanele mobile de mine și partenerul meu. La întoarcere, l-am dat unui regizor și a creat un material de o oră și ceva în care povestim toată experiența noastră.

Nu a fost ușor să adunăm 5.000 de ghiozdane din peste 200 de puncte de colectare din toată România. Proiectul l-am intitulat ”De la copil la copil”. Am vrut să targetăm ghiozdanele din debarale, de la copiii ai căror părinți grijulii le cumpără noi și noi modele de ghiozdane în fiecare an.

Foto: Facebook/Catalin Priscornita

Ei bine, acei copii (din Africa, n.red) merg la școală cu un caiet pe cap și poate un creion, sau cu o pungă de plastic pe post de ghizdan. Pe mulți i-am ajutat chiar eu să deschidă fermoarul.

Foto: Facebook/Transylvania4SierraLeone

Și chiar după chestia aia ”zen”, într-o lună în care eram tot într-un prezent continuu, am venit în țară, s-au închis granițele, a venit pandemia. Și pe fondul ăla ”zen”, de echilibru din Africa am început să construiesc planul de dezvoltare.

Mai aveți în plan vreo astfel de expediție în 2022?

Intenționez să mai fac o expediție în Africa și în 2022, în funcție de cum se va alinia și viața personală. Între timp, în viața mea a venit un bebeluș, o fetiță, și timpul meu aș vrea să-l împart și în această zonă. Sunt mai mult orientat în această perioadă pe dezvoltarea businessului și pe familie.

proiect susținut de
patria bank

În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇