Anul 2020 a fost cel în care s-a deschis – cu întârziere de jumătate de deceniu – linia de metrou care leagă centrul Capitalei de cartierul Drumul Taberei.
Întrebarea este: vom mai avea și în acest an astfel de inaugurări? Cu siguranță că nu! În plus, din păcate, s-ar putea să treacă mulți ani de acum încolo până să mai vedem un nou traseu de metrou inaugurat în Capitală sau în alte mari orașe din țară.
În mod normal – chiar dacă urma să fie construită în etape – Magistrala 5 de metrou trebuia să ajungă din Drumul Taberei tocmai până în Pantelimon.
Din păcate, după un deceniu de la semnarea primelor contracte de lucrări, nu doar că magistrala nu s-a construit în totalitate, dar nici măcar nu știm dacă ea se va mai finaliza vreodată. Iată cum stau lucrurile acum.
Traseul de metrou care leagă Cartierul Drumul Taberei de stația Eroilor 2 din centrul Capitalei are 7,1 km și 10 stații. Si ar fi trebuit inaugurat încă din 2015.
Dar – din cauza mai multor probleme cauzate de birocrație, de incompetență și, potrivit DNA, chiar de corupție – inaugurarea s-a tot amânat.
În cele din urmă, acest segment de magistrală a fost inaugurat pe 15 septembrie 2020. Mai sunt multe de făcut, în unele stații plouă și deja s-a reluat lucrul.
Cu toate astea, M5 este, momentan, cel mai nou traseu de metrou din București și are cele mai curate stații.
Nici la această inaugurare târzie Metrorex SA n-a fost pe deplin pregătită. Mai exact, nu avea trenuri noi. Așa că momentan folosește garnituri Bombardier, de producție suedeză, pe care le avea deja pe stoc. Și abia din 2023 francezii de la Alstom vor începe să livreze trenuri noi pentru M5.
Întrebarea este: se va mai construi și restul magistralei? Și dacă da, când va fi gata?
Potrivit Planului de Mobilitate Urbană București – Ilfov 2016 – 2030, treseul urma să se construiască în 2 etape: Eroilor 2 – Iancului (până prin 2023) și Iancului – Pantelimon (până prin 2030).
Metrorex a lansat încă din luna iunie 2019 o licitație prin care să selecteze specialiști care să ofere o soluție tehnică pentru segmentul dintre Stația Eroilor 2 și Iancului al M5. Acesta ar urma să aibă 4,5 km și 6 stații. S-au înscris două societăți: Metroul SA și 3Ti Progetti (cu sediul la Roma).
Dintr-o decizie a Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor reiese că, la finalul lui iulie 2020, Metroex a declarat câștigătoare a procedurii societatea Metroul SA.
Italienii au contestat respectivul rezultat, iar în prezent procedura este suspendată până la clarificarea situației în instanță.
E destul de clar, însă, că indiferent cât de repede s-ar soluționa problema, lucrările nu vor fi gata până în 2023. Cel mai probabil, nici măcar nu vor începe până atunci.
Dacă se va mai construi vreodată și restul magistralei, de la Iancului până în Pantelimon, rămâne să aflăm.
Potrivit unui plan investițional prezentat anul trecut de Ministerului Transporturilor, magistrala ar urma să se construiască integral până în 2030.
Ce se întâmplă cu metroul spre aeroport
Magistrala M6, către aeroportul Henri Coandă, a fost gândită să aibă 14,2 km și 12 stații: 1 Mai, Pajura, Expoziției, Piața Montreal, Gara Băneasa, Aeroportul Băneasa, Tokyo, Washington, Paris, Bruxelles, Otopeni, Ion IC Brătianu și Aeroport Otopeni.
Întregul proiect trebuia să se realizeze cu bani europeni. Dar până la urmă Comisia Europeană a decis să finanțeze, într-o primă etapă, doar jumătate din acest traseu.
Metrorex SA a lansat încă din martie 2019 o licitație pentru a selecta o societate care să proiecteze și să construiască jumătatea de magistrală M6. Dar procedura nu s-a terminat nici până azi. Abia în iunie 2021 este programată o nouă etapă de evaluare.
Și abia după aceea vom putea vorbi despre selectarea unui câștigător și atribuirea contractului. Va fi nevoie și de o perioadă cuprinsă între câteva săptămâni și câteva luni pentru semnarea contractului. Și abia apoi va începe proiectarea.
Ministerul Transporturilor estima anul trecut că până în 2023 s-ar putea vedea rezultate concrete la construcția primei jumătăți a M6. Imposibil nu e, dar e foarte puțin probabil.
Când și cum se va construi și a doua jumătate a magistralei M6 rămâne să aflăm.
Planuri pentru încă două magistrale noi și extinderea M4
În planul investițional prezentat de Ministerul Transporturilor în 2020 se mai vorbea și despre construcția altor trasee de metrou:
- o prelungire a Magistralei 4 (care acum leagă Gara de Nord de Străulești) cu 11,9 km și 14 stații (printre care și un depou), până la Gara Progresu. Proiectul ar urma să dureze 7 ani de acum încolo
- construcția, până în 2037, a magistralei M7, care să lege zonele Voluntari și Bragadiru. M7 ar urma să aibă 26 de km, 27 de stații și 2 depouri
- construcția, tot până în 2037, a Magistralei M8, de la Crângași la Dristor, care ar urma să aibă 19 km și 18 stații
Cluj Napoca va fi al doilea oraș din România care va avea metrou. Stadiul proiectului
Cluj Napoca urmează să devină al doilea oraș din România care va avea metrou. Magistala clujeană ar urma să traverseze orașul de la est la vest și retur și să fie contectată cu un traseu de tren metropolitan, care să deservească și împrejurimile municipiului.
Construcția magistralei de metrou din Cluj Napoca ar urma să coste puțin peste 1 miliard de euro, bani europeni. Conform datelor Guvernului, investiția ar urma să fie etapizată pe o perioadă de 7 ani.
Primăria Cluj-Napoca a anunțat încă din aprilie 2020 că s-au semnat contractele pentru realizarea studiilor de prefezabilitate și fezabilitate pentru proiecte.
Iar în prezent, potrivit imaginilor postate de pasionații de infrastructură pe forumul PeUndeMerg (ai cărei membri au fondat Asociația Pro Infrastructură - n.red.), în prezent în Cluj se forează pentru colectarea de date și întocmirea documentației.
Rămâne să vedem în ce ritm va avansa acest proiect.
Dar oricum ar fi prea curând nu vom mai vedea o inaugurare de magistrală de metrou, în România.
Citește și:
La câți noi kilometri de autostradă ne putem aștepta în 2021