Năsui a anunțat mare restructurare la Ministerul Economiei. Câți oameni pleacă, de fapt, și câte dintre posturile desființate erau și ocupate

Năsui a anunțat mare restructurare la Ministerul Economiei. Câți oameni pleacă, de fapt, și câte dintre posturile desființate erau și ocupate

Restructurarea masivă a Ministerului Economiei pe care a promis-o Claudiu Năsui va însemna, în linii mari, desfiinţarea câtorva sute de posturi vacante.

În teorie, măsura e bună, pentru că elimină posturile inutile, pe care oamenii politici aflați la putere le pot oferi ca sinecuri.

Totodată, însă, desființarea unor posturi neocupate înseamnă că economia de bani de la Ministerul Economiei e, pentru moment, mai degrabă teoretică.

2021 vine cu discounturi de până la 50% la principalele categorii de produse și servicii de care afacerea ta are nevoie. Obține oferta AICI!

Claudiul Năsui (USR PLUS) a anunțat pe Facebook, pe 14 iulie, că urmează să facă, la Ministerul Economiei, ”unul dintre cele mai importante eforturi de tăieri de posturi din rândul instituțiilor statului din ultimii zeci de ani”.

Mai exact, potrivit lui Năsui, urmau să se desființeze ”39% dintre funcțiile de conducere și 30% dintre cele de execuție”.

Ministerul Economiei va fi reformat, într-unul dintre cele mai importante eforturi de tăieri de posturi din rândul...

Publicată de Claudiu Nasui pe Marţi, 13 iulie 2021

Într-un minister cu puțin peste 800 de posturi, o astfel de desființare ar însemna dispariția a sute de joburi de funcționari.

Or, o astfel de măsură radicală de reducere a aparatului administrativ ar fi, într-adevăr, o premieră la nivel de Guvern, în ultimii zeci de ani.

Asta, dacă se va concretiza.

În aceeași zi în care ministrul Economiei, Claudiu Năsui, a anunțat marea restructurare, premierul Florin Cîțu a intervenit și a spus că, de fapt, nu vor fi dați afară oameni, ci doar se vor comasa niște direcții.

Și-atunci, întrebarea este: de unde ar proveni economia promisă de ministrul Năsui?

Spotmedia.ro a solicitat mai multe informații de la Ministerul Economiei și a încercat să afle cum stau lucrurile, de fapt. Mai exact, am vrut să aflăm, printre altele, câte posturi se vor desființa, câți oameni vor fi trimiși acasă și câți bani va economisi ministerul prin aceaste măsuri.

Răspunsurile arată că tonul trimunfalist folosit în postarea ministrului Claudiu Năsui nu prea e justificat.

Surse din minister au precizat pentru Spotmedia.ro că urmează să se desființeze 38 de funcții de conducere, dintre cele 97 care există acum.

În plus, dintre cele 739 de funcții de execuție se vor desființa 213.

Așa că per total, din cele 836 de posturi pe care le are în prezent, Ministerul Economiei va mai rămâne cu doar 585 (dintre care 59 de conducere și 526 de execuție - n.red.).

Am întrebat la Ministerul Economiei și câte dintre cele 251 de posturi sunt ocupate.

Aceleași surse din cadrul ministerului ne-au comunicat că, de fapt, ocupate sunt doar 20 posturi de conducere, dintre cele care se desființează.

Iar directorii respectivi vor avea posibilitatea să opteze pentru ocuparea unui alt post de funcționar vacant, care nu se desființează. În cazul în care mai mulți directori optează pentru același post, vor da concurs.

Iar dacă nu există posturi, trec în corpul de rezervă al funcționarilor publici (unde vor rămâne cel mult 2 ani, timp în care li s-ar putea da un alt serviciu de funcționar public - n.red.).

L-am întrebat pe ministrul Claudiu Năsui de unde se taie posturile. Ministrul ne-a transmis că:

”20 de structuri din minister se desființează (cu tot cu funcțiile de conducere aferente), ele pot fi regăsite în nota de fundamentare care a fost pusă în transparență pe site-ul ministerului.

Atribuțiile acestor structuri vor fi preluate de restul structurilor din minister, unde este suficient personal pentru asta.

Alte 27 de structuri își reduc talia și devin servicii, birouri sau compartimente.

În ultimele 6 luni am putut să evaluez direct eficiența acestor structuri. Fie evitau să-și facă treaba. Fie își pasau responsabilitatea între ele. Fie munca lor era foarte ușor de făcut de către mult mai puțini oameni.

În mediul privat genul acesta de ineficiență și chiar bătaie de joc la adresa contribuabililor nu ar fi rezistat multă vreme”.

Potrivit notei de fundamentare la care face referire ministrul, în cele mai multe cazuri nu este vorba despre desființarea unor structuri mari, ale căror sarcini să fie preluate de alți angajați. În cele mai multe cazuri, organigrama doar se micșorează. Iată câteva exemple:

  • Serviciul Audit Public Intern (cu 8 posturi din care una de funcție de șef serviciu) se transformă în compartiment. Și va mai avea doar 3 posturi de execuție.
  • La Direcția Generală Economică (cu 49 de posturi, din care unul de director general, 2 de director, 3 de director adjunct, 2 de șef de serviciu serviciu și una șef birou) dispar funcțiile de șef de birou și șef de serviciu și 10 funcții de execuție.
  • În Direcția de Resurse minerale neenergetice (cu 23 de posturi din care unul director și 2 de șef de serviciu) se taie 6 posturi. Două sunt cele de șef de serviciu (vacante) și 4 sunt de execuție etc.

Puteți consulta întreaga listă cu posturile pe care ministrul Claudiu Năsui le propune spre desființare în nota de fundamentare a proiectului de hotărâre de guvern pus în dezbatere publică pe siteul Ministerului Economiei pe 13 iulie:

Ministerul Economiei a mai transmis, la solicitarea Spotmedia.ro, nu a făcut nicio estimare cu privire la sumele de bani care s-ar economisi, lunar, prin desființarea celor 251 de posturi.

”Estimarea aceasta se va putea face doar după ce vedem opțiunile funcționarilor publici și rezultatele concursurilor care vor avea loc”, au transmis sursele din cadrul Ministerul Economiei pentru Sptomedia.

În plus, rămâne să aflăm nu doar în cât timp se vor desființa posturile ocupate, ci și cele vacante din cadrul Ministerului Economiei. Pentru că nici acestea nu pot fi elimitate ușor din organigramă.

”Având în vedere că reorganizarea se face prin hotărâre de guvern, depinde de cât timp va lua să avem avizele de la celelalte ministere. De asemenea, trebuie să ținem cont de privilegiile de care beneficiază funcționarii publici în momentul în care li se restructurează postul.

Statutul funcționarilor publici ne impune termene și proceduri constrângătoare (...)” a mai transmis instituția, la solicitarea Spotmedia.ro.

Citește și:


Te invităm și pe pagina noastră de Facebook, unde vei găsi multe lucruri interesante, în plus față de site. Îți mulțumim că ne citești!