Ministrul Transporturilor, Cătălin Drulă (USR) susține că ar fi preferabil să investim în continuarea Magistralei 5 de metrou către nord-estul Capitalei decât să cheltuim bani pe traseul M6, între Băneasa și Aeroportul Henri Coandă.
Invitat la interviurile HotNews.ro, Cătălin Drulă a spus că – deși sună bine – metroul spre aeroport n-ar trebui musai să aibă prioritate, de vreme ce e atât de mare nevoia de continuare a Magistralei 5.
”La M6, de la Băneasa la Otopeni, eu cred că trebuie să ne uităm foarte serios. Comisia Europeană a refuzat finanțarea acelei secțiuni și cred că acele resurse (...) ar trebui redirecționate în alte părți din rețeaua de metrou a Bucureștiului, unde sunt mult mai necesare.
Am avut de altfel o discuție pe această temă și cu primarul general și cu primarul din Sectorul 2, dar și cu primarul din Sectorul 6. Și toți au spus: M5! Faceți M5 că ne ajută!
Haideți să nu facem o investiție numai penru că ne sună bine de PR. Sunt două cuvinte care sună bine 'metrou' și 'aeroport'. Și mie acum 10 ani mi s-a părut o idee grozavă. Dar când te uiți în detaliile investiției și cât costă operarea unei linii...
Ca să vă dau exemplu, linia M5 care s-a deschis în septembrie are 1.000 de angajați alocați. Atâtea angajări a făcut Metrorex pentru 5 kilometri de linie cu 10 stații. Gândiți-vă la cât înseamnă salariile acestor oameni, la cât costă operarea și așa mai departe.
Metroul este o investiție care cere bani după ce ai deschis-o. Nu e acolo, gratis, din a doua zi după ce ai inaugurat investiția.
Or, cred că trebuie să fim atenți cu banii și cu resursele pe care le avem, să investim acolo unde avem maxim de valoare”, a declarat Cătălin Drulă pentru Hotnews.ro.
Metroul Drumul Taberei și Metroul Otopeni, două proiecte complicate
Vă reamintim că în septembrie 2020 s-a inaugurat, cu o intârziere de 5 ani, Metroul spre Drumul Taberei. Vorbim, însă, despre doar 10 stații, din sud-vestul Capitalei până în centru, la Eroilor 2.
În mod normal, potrivit planificării inițiale, M5 nu trebuia să se oprească în centru, ci să ajungă tocmai până în Pantelimon.
Ulterior, prioritățile la nivelul Ministerului Transporturilor s-au tot schimbat.
Metrorex a lansat încă din luna iunie 2019 o licitație prin care să selecteze specialiști care să ofere o soluție tehnică pentru segmentul dintre Stația Eroilor 2 și Iancului al M5. Acesta ar urma să aibă 4,5 km și 6 stații. S-au înscris două societăți: Metroul SA și 3Ti Progetti (cu sediul la Roma).
Dintr-o decizie a Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor reiese că, la finalul lui iulie 2020, Metroex a declarat câștigătoare a procedurii societatea Metroul SA.
Italienii au contestat respectivul rezultat, iar în prezent procedura este suspendată până la clarificarea situației în instanță.
Rămâne să vedem cum vor evolua lucrurile pe acest segment și dacă magistrala va continua și pe următoarea secțiune, dintre Iancului și Pantelimon.
Destul de agitată este și istoria proiectului Magistralei M6, care ar trebui să lege Gara de Nord de Aeroportul Henri Coandă.
Această magistrală a fost gândită să aibă 14,2 km și 12 stații: 1 Mai, Pajura, Expoziției, Piața Montreal, Gara Băneasa, Aeroportul Băneasa, Tokyo, Washington, Paris, Bruxelles, Otopeni, Ion IC Brătianu și Aeroport Otopeni.
Întregul proiect trebuia să se realizeze cu bani europeni. Dar până la urmă Comisia Europeană a decis să finanțeze, într-o primă etapă, doar jumătate din acest traseu.
Metrorex SA a lansat încă din martie 2019 o licitație pentru a selecta o societate care să proiecteze și să construiască jumătatea de magistrală M6. Dar procedura nu s-a terminat nici până azi. Abia în iunie 2021 este programată o nouă etapă de evaluare.
Și abia după aceea vom putea vorbi despre selectarea unui câștigător și atribuirea contractului. Va fi nevoie și de o perioadă cuprinsă între câteva săptămâni și câteva luni pentru semnarea contractului. Și abia apoi ar începe proiectarea.
Alt proiect complicat: Podul-muzeu peste Dunăre
Un alt proiect despre care a vorbit la sursa citată Drulă a fost Podul peste Dunăre, care va lega Brăila de Tulcea și care ar urma să fie gata la finele acestui an. Dar – după cum SpotMedia.ro v-a informat deja, drumurile de legătură care conectează acest pod de rețeaua rutieră din zonă nu s-au făcut și nu mai au cum să fie gata la timp, odată cu podul.
Întrebat ce se întâmplă cu privire la aceste probleme, Cătălin Drulă a precizat:
”Sunt în rezolvare. Va ieși autorizația de construire pentru un sector de 7 kilometri. Și o să iasă apoi și pentru restul.
Sunt acele drumuri de legătură care au fost lăsate de izbeliște și o să construim un an – spun de acum, ca să nu apară știrea atunci – va rămâne, timp de un an, da (muzeu – n.red.). E un termen pe care l-am popularizat și eu!”.
Citește și:
La câți noi kilometri de autostradă ne putem aștepta în 2021