Ministerul Transporturilor anunță cel mai lung tunel feroviar din țară și modernizarea a sute de kilometri de cale ferată. Dar nu spune de unde va lua bani pentru lucrări

Ministerul Transporturilor anunță cel mai lung tunel feroviar din țară și modernizarea a sute de kilometri de cale ferată. Dar nu spune de unde va lua bani pentru lucrări

Ministerul Transporturilor anunță că a avizat un proiect cu o valoare uriașă – de peste 2 miliarde de euro – pentru modernizarea a 225 de kilometri de cale ferată și construcția celui mai lung tunel feroviar din țară.

În teorie, este o veste bună pentru români, care – spre deosebire de mulți europeni din Vest – n-au acces la căi ferate modernizate, în țară. Și, pe cale de consecință, nu se prea pot bucura de călătorii cu trenul.

Singura problemă este că Ministerul Transporturilor a anunțat, pentru moment, doar că a avizat proiectul scump, nu și că a găsit banii necesari pentru a-l pune în practică.

ADVERTISING

Anunțul cu privire la acest proiect a fost făcut, pe Facebook, de secretarul de stat Ionel Irinel Scrioșteanu.. Acesta a făcut și o scurtă prezentare tehnică a lucrărilor care trebuie realizate pentru modernizarea traseului de 225 km de cale ferată, dintre Craiova și Caransebeș, pe care o puteţi vedea aici.

Momentan, acest proiect a fost avizat de Comitetul Tehnico-economic din cadrul MT, ceea ce înseamnă că lucrarea ee necesară, se poate realiza și investiția e una care merită făcută.

Ceea ce nu a precizat Scrioșteanu este de unde ar urma să ia Ministerul Transporturilor cei aproximativ 10 miliarde de lei (echivalentul a circa 2 miliarde de euro) pentru lucrări.

ADVERTISING

Sigur că n-ar avea nevoie de întreaga sumă pentru a se apuca de treabă. Proiectarea și avizarea ar dura ani. Și abia apoi s-ar ajunge la lucrările de execuție, care sunt cu adevărat scumpe. Dar chiar și așa, momentan, instituția n-a indicat nicio sursă de finanțare pentru lucrări.

Așa că nu e, încă, foarte clar dacă documentația avizată va folosi la ceva pe termen mediu sau dacă nu va sfârși uitată prin vreun sertar.

Cum a rămas România printre codașele Europei la infrastructură feroviară

De mulți ani, România se numără printre codașele Europei în ceea ce privește investițiile în infrastructură feroviară.

ADVERTISING

Spre exemplu, potrivit celei mai recente ediții a Indexului European al Căilor Ferate pe care l-am identificat online (care a fost publicat în 2017), România se află pe ultimele locuri, în UE, la calitatea serviciilor și siguranța serviciilor feroviare. Pe cale de consecință, românii se numără printre europenii care circulă foarte rar cu trenul.

index-feroviar-2017

Lucrurile se pot schimba în bine, dar nu peste noapte.

La finele anului 2021, fostul director CFR SA, Ioan Pintea, a declarat la un eveniment de presă că, în ultimii 20 de ani, România a investit doar 5,5 miliarde de euro în infrastructură rutieră, în condițiile în care alte state din Vest cheltuiesc anual astfel de sume pe căi ferate. Așa că n-avem cum să ne așteptăm la rezultatele obținute, în domeniul feroviar, de elvețieni și de danezilor.

Tot atunci Pintea atrăgea atenția că abia după anul 2030 avem șanse reale nu să avem linii ferate de mare viteză, ca în Vest, ci să revenim măcar la vitezele cu care se circula cu trenul în 1989.

Rămâne să vedem ce se va concretiza atât din proiectul celui mai lung tunel feroviar din țară și al modernizării celor 225 km de cale ferată, cât și din celelalte planuri ale Ministerului Transporturilor pentru domeniul feroviar.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇