Mașinile electrice reaprind războiul comercial dintre SUA și UE

Mașinile electrice reaprind războiul comercial dintre SUA și UE

Facilitățile fiscale introduse de Washington pentru cumpărarea mașinilor electrice produse în Statele Unite, în defavoarea automobilelor produse în Europa, nu sunt pe placul UE. Comisia Europeană amenință că va riposta dacă legea nu este retrasă.

Cetățenii americani pot recupera 7.500 de dolari din valoarea unui autovehicul electric achiziționat, prin intermediul taxelor pe care le plătesc ulterior statului. Pentru a beneficia de acest program, clienții trebuie să cumpere o mașină electrică asamblată în America de Nord, iar bateria acesteia trebuie să conțină un anumit procent de metale extrase sau reciclate direct din Statele Unite, Canada sau Mexic.

ADVERTISING

Aceste reguli devin mai stricte în timp, oferind producătorilor americani de automobile timp să se pregătească, arată Politico.

O nouă barieră între SUA și UE

Noile subvenții pentru mașinile electrice fac parte dintr-un pachet mai larg de facilități din domeniul fiscal, protejarea mediului și sănătății, cunoscut sub denumirea de Inflation Reduction Act, adoptat în august de Congresul SUA.

Statele Unite urmăresc să-și reducă dependența de țări precum China în domeniul materialelor esențiale din industria mașinilor electrice prin sprijinrea tranziției spre aceste vehicule și crearea de locuri de muncă, politică-cheie a președintelui Joe Biden.

ADVERTISING
FĂRĂ SCURTĂTURI. Ajungem departe

Comisia Europeană a catalogat politica SUA de a subvenționa mașinile electrice americane ca "o barieră comercială nouă și semnificativă". Un purtător de cuvânt al Comisiei Europene a spus că UE ia în considerare toate opțiunile de răspuns, inclusiv să se adreseze Organizației Mondiale a Comerțului (OMC).

Asociația Europeană a Producătorilor de Automobile (ACEA) și UE consideră că legea este discriminatorie și încalcă regulile OMC, întrucât nu ar trebui să facă distincție între producătorii auto străini și cei locali. În plus, subvențiile subminează obiectivele climatice comune ale UE și SUA.

ADVERTISING

Oficialii de la Bruxelles studiază acum oportunitatea deschiderii unui caz la Organizația Mondială a Comerțului dacă Washingtonul nu răspunde într-un interval de timp "rezonabil" la solicitările UE.

Ce șanse de câștig au europenii

Totuși, în cazul în care Bruxelles-ul alege să se adreseze OMC, drumul spre o rezolvare este lung. Comitetul de Apel al organizației, cea mai înaltă instanță în disputele comerciale, este încă blocat din cauza boicotului SUA împotriva numirii unor noi judecători, motivat de modul de funcționare al instituției. Statele Unite nici nu au acceptat instanța interimară creată, ceea ce ar îngreuna mult eforturile UE de a obține succesul.

Din această cauză, Comisia Europeană a introdus anul trecut noi reguli care permit acțiuni de ripostă când o dispută comercială este blocată la Organizația Mondială a Comerțului.

Bruxellesul este frustrat și pentru că americanii n-au prezentat subvențiile în întâlnirile tehnice de la Consiliul pentru comerț și tehnologie, desfășurat în luna mai, la Paris, au declarat doi diplomați UE.

Însă nu doar lipsa comunicării a dus la această neînțelegere, ci și interesele politice. Când cele două părți căutau un compromis în privința tarifelor la oțel, cancelariile europene erau conștiente că administrația Biden are un spațiu mic de manevră, fiind presată de revendicările producătorilor de oțel, ale sindicatelor și ale unei aripi a Partidului Democrat, în perspectiva alegerilor intermediare din SUA. De data aceasta, oficialii UE nu mai sunt dispuși să mai lase de la ei.

T.D.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇