Antreprenorii români se bazează prea mult pe intuiție, lăsând partea analitică pe loc secund, dar lucrurile se pot schimba odată cu digitalizarea. Ioana Arsenie a lăsat multinaționala pentru a-și construi o carieră în strategie financiară și chiar a lansat o aplicație care-i ajută pe antreprenori să ajungă la o cifră de afaceri de 1 milion de euro.
”Economia depinde de fiecare dintre noi, anul 2021 va fi anul câștigător pentru cei care știu să învingă provocările, să dezvolte oportunități și să încheie parteneriate naționale sau internaționale”, declară Ioana Arsenie pentru SpotMedia.ro.
Când a luat naștere businessul Trusted Advisor?
În vara anului 2015 am activat firma de consultanță pe care am deschis-o în 2005, sub noul brand Trusted Advisor.
În 2005, după aproape 5 ani în consultanță, fiind expert contabil, am înființat o firmă de contabilitate și am lucrat pe conturi mici și medii, fără continuitate, pe parcursul celor 10 ani de multinațională.
În 2015 am decis să îmi dedic expertiza și să contribui la performanța afacerilor românești, care au mare nevoie de structură, procese și instrumente pentru control, delegare, optimizare.
Intervenția mea în companiile antreprenoriale, prin proiecte de strategie financiară, are 3 componente:
- Dezvoltarea antreprenorului din punct de vedere structură strategică și competențe financiare absolut necesare
- Analiza afacerii, a pieței și top competitori, din punct de vedere financiar, urmată de etapa de structurare a strategiei financiare (buget, tablou de bord, simulator de business)
- Implementare: (semi)-automatizare raportare, procedura de raportare, training pentru echipa internă sau continuarea suportului extern pentru antreprenor și companie, prin intervenții lunare sau mai frecvente
În vara anului 2020, am lansat o aplicație care își propune să digitalizeze IMM-urile românești care înregistrează o cifră de afaceri de până la 1 milion de EURO. Investiția inițială este în valoare de 10.000 de euro. Trusted App susține evaluarea progresului financiar de la o perioadă la alta.
Aplicația oferă un produs tehnologic pentru antreprenorii care sunt în curs de dezvoltare și vizează diversificarea unităților de business, extinderea către noi piețe și atingerea primului milion de euro din companie.
Ea reprezintă o aplicație web și ajută în automatizarea proceselor interne și către firmele de contablitate dar și către antreprenori.
Este un instrument de business intelligence care facilitează accesul la o vizibilitate sporită privind rezultatul financiar, pe categorii de venituri și cheltuieli dar și situația bilanțieră, cu principalii indicatori de performanță.
La acest moment, conform datelor existente în piață, în România există doar cca 25.000 de firme care au cifră de afaceri mai mare de 1 milion de euro și cca 130.000 de firme care ating 100.000 de euro/an.
Care sunt cele mai frecvente greșeli pe care le fac antreprenorii români în scalarea unei afaceri?
Conform unui studiu Trusted Advisor Strategy & Finance cea mai mare deficiență semnalată în relația cu Departamentul Financiar-Contabil o reprezintă lipsa recomandărilor de optimizare a afacerii, pentru 67% dintre respondenți.
Antreprenorii se gândesc la finalitate: optimizare și creștere, fără a înțelege neapărat care sunt etapele intermediare: raportarea de management și implementarea unui buget (doar 31% dintre respondenți au buget, iar 52% consideră că acesta este o prioritate).
Printre cele mai frecvente greșeli pe care le fac antreprenorii români se numără:
1. Prea multă intuiție, în toate zonele afacerii, fie că discutăm de bani, vânzări, marketing, HR. Consider că intuiția trebuie să vină în completarea abordării analitice. De asemenea, o bună oportunitate este abordarea integrată a componentelor afacerii, pe care foarte puține companii antreprenoriale o realizează, prin consolidarea bugetelor și deciziilor la nivelul unui board.
2. Se lucrează în grabă și cu neatenție pe clauze contractuale, termene de lucru, cu multe probleme de calitate.
3. Societatea este într-un paradox: multe discuţii despre inovație, ceea ce este foarte bine, dar avem mari disfuncționalități la partea de calitate.
Într-o afacere matură, accentul este pe dezvoltare sustenabilă, cu maximă atenție la orice derapaj din zona care generează rezultatele.
Indicatorii operaționali din Tabloul de Bord sunt esențiali, pentru că generează, poate peste 1 lună, 6 luni, 1 an, indicatorii financiari, iar când vedem rezultatele financiare este prea târziu.
Cum au mers înainte antreprenorii ale căror afaceri au fost afectate de pandemie?
Companiile, departamentele financiare în anul pandemic au solicitat un efort suplimentar din partea antreprenorilor români dar şi a directorilor financiari de a fi echilibraţi în business, ponderaţi în luarea deciziilor financiare şi de a ajusta bugetul de cheltuieli.
Am identificat o intensificare a proceselor de control intern şi o dorință în companiile mari de a implementa procese solide în acest sens, dupa modelul multinaționalelor.
Cu toate acestea, nu este de neglijat limitarea dată de sisteme de lucru învechite, cu multă intervenție manuală, şi fără integrarea în mod fluid şi complet a proceselor.
De aceea, în foarte multe situații, sunt necesare etape suplimentare, de reorganizare, și aducerea de noi competențe în organizație, cu orientare către analiză, control, bugete, dacă vorbim de departamentul financiar-contabil, profesioniști cu forță de analiză și propunere pentru managementul de top.
Care sunt beneficiile strategiei financiare la antreprenorul român?
Performanța afacerilor românești are mare nevoie de structură, procese și instrumente pentru control, delegare, optimizare. Proiectele de strategie financiară conţin 3 componente:
- Dezvoltarea antreprenorului din punct de vedere structură strategică și competențe financiare absolut necesare
- Analiza afacerii, a pieței și top competitori, din punct de vedere financiar, urmată de etapa de structurare a strategiei financiare (buget, tablou de bord, simulator de business)
- Implementare: (semi)-automatizare raportare, procedura de raportare, training pentru echipa internă sau continuarea suportului extern pentru antreprenor și companie, prin intervenții lunare sau mai frecvente.
Un demers de implementare a strategiei financiare în organizație aduce rigoare și o structură de lucru unitară rezultată din analiza principalelor fluxuri și procese din companie.
De aceea eu văd o mare oportunitate ca toate aceste proiecte: analiză procese, optimizare roluri și sisteme, implementare strategie financiară să fie integrate și desfășurate în paralel, pentru maximizarea rezultatelor pe termen lung.
Văd în practică mea multe situații în care aceeași informație sau etapă dintr-un proces este lucrată în sisteme separate de către persoane diferite, iar exemplele pot continua.
Cum arată mediul antreprenorial românesc?
În următorii cinci ani, mediul antreprenorial românesc se va caracteriza printr-un salt calitativ și vor ieși din joc companiile care nu oferă valoare adăugată, sunt doar intermediari și cele care lucrează în condiții neloiale. Creșterile salariale obligă companiile să lucreze tot mai transparent și mă aștept la:
1. Scăderea economiei gri – un factor extrem de complicat de gestionat în anumite industrii pentru companiile care funcționează corect
2. Orientarea mai atentă către productivitate și profitabilitate, adică analiza valorii adăugate pe lanțul de valoare pe care fiecare produs/serviciu îl oferă clientului final.
3. Structuri interne solide dpdv al controlului calității și performanței departamentelor suport.
Dacă construim în zona de valoare adaugată și producție, mă aștept ca în 2025 să fie loc în buget pentru o relaxare fiscală în zona taxelor salariale, cele mai împovărătoare pentru mediul antreprenorial. Economia depinde de fiecare dintre noi, anul 2021 va fi anul câștigător pentru cei care știu să învingă provocările, să dezvolte oportunități și să încheie parteneriate naționale sau internaționale.
Care sunt nevoile antreprenorilor români într-un an pandemic?
Trebuie creată o structură organizaţională puternică la nivel de companie, prin prisma organizării şi consolidării departamentului financiar, o regândire totală. Rezultatele acestor eforturi la nivel de cifre presupun reduceri de bugete şi de până la 15% în procese, schimburi de activităţi, sarcini, responsabilităţi între sarcini, roluri, procese.
Principalele 2 nevoi, în opinia mea sunt:
- Nevoia de structură
- Nevoia de partener de business extern, chiar dacă în foarte multe cazuri nu este afirmată sau conștientizată, pot spune din experiența mea cât de important este ca antreprenorul să „vadă" lucruri care nu se văd din interior.
Din studiul realizat de firma noastră, a rezultat că cea mai mare deficiență semnalată în relația cu Departamentul Financiar-Contabil o reprezintă lipsa recomandărilor de optimizare a afacerii, pentru 67% dintre respondenți.
Ne aflăm în contextul în care antreprenorii se gândesc la finalitate: optimizare și creștere, fără a înțelege neapărat care sunt etapele intermediare: raportarea de management și implementarea unui buget (doar 31% dintre respondenți au buget, iar 52% consideră că acesta este o prioritate).
Ce planuri aveți pentru Trusted Advisor Strategy & Finance?
Trusted Advisor Strategy & Finance oferă servicii integrate, astfel că zona de bază – 70% o reprezintă proiectele recurente de contabilitate și raportare pentru management, iar 30% sunt proiecte strategice, de optimizare financiară și fiscală sau revizuire și optimizare procese și procedure, pentru peste 70 de conturi active, IMM-uri în portofoliul de clienți.
Sunt fascinată de zona de scalare în consultanță și lucrăm la acest aspect. Prima etapă este să optimizăm procesele interne și controlul pe livrabile. În acest an implementăm aplicația Trusted pentru clienții nostri. Această aplicație simplifică accesul la raportarea financiară, la rezultatele companiei, permițând vizualizarea trendurilor și o imagine de ansamblu mai bună. Într-o etapă ulterioară, vom adăuga alte opțiuni.
Ne interesează să lucrăm cu companiile din țară, întrucât am descoperit multă disponibilitate pentru a asimila și integra bune practici. În 2021, vom accelera această pârghie de dezvoltare.
Sfaturi pentru românii care vor o carieră în finance.
Apogeul unui profesionist în finanțe este să poată să contribuie la business, fiind implicat în decizii strategice. Acest loc este câștigat printr-o activitate de top în organizație, în care reconciliază interesele divergente, susține mereu interesul acționarilor și nu se abate de la etica profesiei.
Până acolo, un tânăr debutant în profesie trebuie să fie motivat să lucreze permanent pentru consolidarea cunoștințelor, să nu sară etape și dacă se întâmplă, să aibă un plan de remediere, pentru a putea crește în continuare.
În echipa Trusted Advisor, susținem tinerii absolvenți pentru o dezvoltare accelerată, într-un mediu dinamic și provocator, însă acesta presupune flexibilitate, comunicare, perseverență. Este important ca tinerii să aibă alături un profesionist de top de la care să învețe pe lângă partea tehnică, să înțeleagă perspectiva în abordare, care nu se învață din cărți și se cumulează prin expunere la situații complexe de-a lungul carierei.
Citește și: