Întreținerea trenurilor de metrou din București, mai scumpă decât la Londra sau la Shangai

Întreținerea trenurilor de metrou din București,  mai scumpă decât la Londra sau la Shangai

Orașe mari, cu rețele vaste de metrou, cum ar fi Shanghai sau New York, plătesc mai puțin decât Bucureștiul pentru mentenanța trenurilor subterane, se arată într-o analiză realizată de Europa Liberă, cu ajutorul unor specialiști în domeniu.

citizen

E aglomerație la metrou, cu toate că bucureștenii nu sunt nevoiți să își ducă la grădiniță sau la școală copiii. Ba mai mult, o mulțime de locuitori ai Capitalei sunt încă în concediu, în afara orașului.

Din toamnă, însă, dacă trenurile de metrou vor continua să circule la 10-15 minute pe rutele aglomerate, se va crea o aglomerație greu de suportat. Și cel mai probabil oamenii nu vor mai vedea niciun avantaj în a călători prin subteran.

S-a ajuns aici din cauză că Metrorex nu plătește la timp serviciile de întreținere a trenurilor, pe care le realizează, în baza unui contract multianual, societatea Alstom.

citizen

Până acum, arată Europa Liberă, Metrorex a plătit mereu factura anului precedent pentru mentenanță. Nu a ajuns niciodată cu plățile la zi. Iar în 2022 a întârziat și cu plățile pentru 2021.

Iar în iunie, când datoria Metrorex către Alstom a ajuns la circa 33 de milioane de euro, adică echivalentul mentenanței pentru un an, firma spaniolă a început să facă mentenanță doar pentru parte dintre trenuri.

Celelalte, care nu primesc acordul firmei să iasă pe traseu, rămân în depouri. Iar cu un număr redus de trenuri, oamenii se aglomerează în stații și așteaptă mult mai mult decât în mod normal.

citizen

O analiză realizată de Europa Liberă cu ajutorul lui Mihai Crăciun, absolvent al Facultății de Automatizări și Calculatoare din cadrul Universității „Politehnica” București și care este, în prezent, director IT la o firmă londoneză, arată că Metrorex cheltuiește mult mai mult pe mentenanța trenurilor de metrou decât alte metropole.

La începutul acestui an, Metrorex a semnat cu Alstom un contract pe 15 ani, cu o valoare care variază între 565 și 828 de milioane de euro.

Potrivit calculelor pe care le-a făcut Mihai Crăciun pentru Europa Liberă, pentru 83 de trenuri - 44 de trenuri Bombardier, 24 CAF și 15 IVA -, vorbim de un cost mediu de 400-650 de mii de euro de tren pe an.

„Putem compara și cu un exemplu din Londra, unde Bombardier a semnat un contract de întreținere de 7 ani, pentru 54 de trenuri, la o valoarea totală de contract de 120 milioane de euro. Adică 317.000 EUR / tren / an, deci tot mai ieftin decât în București. Chiar la jumătate față de București, dacă luăm în considerare valoarea maximă de contract dintre Metrorex și Alstom”, a precizat Mihai Crăciun.

Potrivit informațiilor jurnaliștilor de la Europa Liberă, costurile de mentenanță pe care le plătește Metrorex sunt mai mari și decât cele pe care le achită societatea de metrou din Shanghai, una dintre cele mai aglomerate metropole din lume.

La acest moment, singura șansa ca trenurile de metrou să reînceapă să circule în ritmul normal este ca Ministerul Transporturilor să dea suficienți bani la Metrorex, la următoarea rectificare bugetară, pentru plata datoriei către Alstom.

Sursele Europa Liberă susțin că Ministerul Transporturilor va da banii, iar Metrorex va avea posibilitatea să își achite datoria.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇