Economia germană continuă să sufere în timp ce populația se pregătește să aleagă un nou parlament. S-a înșelat Germania în ceea ce privește modelul ei de afaceri, sursele de energie și tarifele vamale?
Nu puțini economişti cântă prohodul modelului de afaceri german, vorbind despre dezindustrializare și șomaj în masă. O privire spre trecut ne arată că succesul Germaniei s-a bazat pe inginerie, pe exporturi de înaltă calitate și pe gazul rusesc ieftin care i-a alimentat producția energointensivă.
Deși cea mai mare economie a Europei s-a aflat în recesiune în ultimii doi ani, tema dominantă a campaniei electorale pentru alegerile din 23 februarie a fost migrația. Însă nu doar aceste două dosare se anunță dificile pentru Friedrich Merz, șeful Uniunii Creștin-Democrate, omul cu prima șansă de a deveni cancelar federal.
- Probleme pentru UE: Cel mai sărac stat american se pregătește să întreacă Germania la PIB per capita
În urmă cu o săptămână, Porsche a anunțat că, odată ce va expira garanția locurilor de muncă, va renunța la 1.900 de lucrători. De asemenea, producătorul de porțelan Rosenthal a transmis că va închide una dintre cele două fabrici ale sale până la sfârșitul anului viitor.
Acestea sunt doar două dintre tot mai numeroasele vești cumplite care vin din economie. Potrivit Financial Times, de la începutul pandemiei, Germania a pierdut aproape un sfert de milion de locuri de muncă în industria prelucrătoare.
"Șomajul este în creștere de luni de zile, iar această evoluție va continua și în lunile următoare, astfel că vom depăși probabil pragul de trei milioane de șomeri", a declarat Klaus Wohlrabe, cercetător la institutul Ifo din München.
Explicaţii pentru impasul în care se află Germania
Întreprinderile germane se confruntă cu o gamă largă de probleme. "Una dintre cele mai mari probleme este incertitudinea", spune Wohlrabe. El amintește că Germania traversează o perioadă de tranziție guvernamentală și că nimeni nu știe deocamdată cum ar putea arăta agenda economică a viitorului executiv federal.
"Companiile își amână investițiile și stau în expectativă. Același lucru este valabil și pentru consumatori, care sunt îngrijorați de pierderea locurilor de muncă și sunt mai atenți atunci când fac cumpărături", a declarat Wohlrabe pentru DW.
Chiar dacă viitorul guvern german s-ar angaja să sprijine mediul de afaceri, alianțele politice globale trec prin schimbări fundamentale, fără ca cineva să poată spune ce plănuiește președintele american Donald Trump.
Va impune el tarife generale pentru tot ce intră în țară, va lovi doar anumite țări sau anumite industrii, cum ar fi industria auto germană? Fapt este că potențialul de destabilizare a economiilor globale este ridicat. Nimeni, nici întreprinderile, nici responsabilii politici, nu sunt cu adevărat pregătiți, susține Wohlrabe.
Mai mult decât incertitudine
Potrivit lui Klaus-Jürgen Gern, cercetător la Institutul Kiel pentru Economie Mondială, producția industrială germană a atins un nivel maxim în 2018, cu mult înainte de șocuri precum pandemia, perturbarea lanțurilor de aprovizionare și criza energetică europeană. Anul trecut producția industrială germană a scăzut cu 4,5%.
"Asistăm la o anemie economică larg răspândită, dar deosebit de pronunțată în industriile de export esențiale, precum cea de mașini-unelte și automobile", e explicat Gern pentru DW. Produsele farmaceutice, aeronavele și navele sunt câteva dintre excepțiile pozitive de la acest declin.
Potrivit lui Gern, unele dintre problemele Germaniei au origini strict interne: reglementările stufoase, infrastructura publică în declin și incertitudinea generală în ceea ce privește politica economică stârnesc de multă vreme nemulțumirea mediului de afaceri. La toate acestea se adaugă provocările demografice, avertizează expertul.
"Pe măsură ce reprezentanții Generaţiei Baby Boomer (peste 58 de ani - n.red) părăsesc piața muncii în următorii 5-10 ani, lipsa de lucrători calificați, care era deja o problemă gravă în ultimii ani, are toate șansele să se accentueze. Acest lucru va face ca întreprinderile să se gândească de două ori înainte de a investi în capacitățile de producție interne", a declarat Gern.
În condițiile în care Berlinul nu poate atrage lucrători străini, încetinirea demografică ar putea "reduce la zero creșterea potențială a producției în Germania", observă analistul.
- Tabloul prăbușirii Germaniei - Cea mai mare economie intră în recesiune, trăgând după ea întreaga UE
Costul ridicat al energiei în Germania
Germania are nevoie de cantități uriașe de energie, în special electricitate și gaz, pentru a alimenta marile fabrici, vehiculele electrice, centrele de date și alte tehnologii moderne.
Multă vreme întreprinderile germane au depins de gazul ieftin din Rusia. În reacție la invadarea Ucrainei de către Rusia la începutul anului 2022, Germania a refuzat să mai importe gaze naturale rusești - o decizie care a dat peste cap aprovizionarea cu energie a țării și a forțat guvernul cancelarului Olaf Scholz să importe energie din alte țări, la prețuri mai mari.
"Principala sursă de creștere a prețurilor la energie este prețul mai ridicat al gazului, din cauza faptului că UE importă mult mai puțin gaz rusesc decât înainte de război și a trecut acum la importul de gaz natural lichefiat (GNL), mai scump, de pe piețele mondiale", a declarat Conall Heussaff, analist la grupul de reflecție Bruegel, cu sediul la Bruxelles.
"Prețurile mai mari la gaze determină inclusiv creșterea prețurilor la electricitate, dat fiind că gazul continuă să joace un rol cheie în generarea de electricitate", a declarat Heussaff pentru DW. "Pe măsură ce economia devine mai electrificată, întreprinderile tind în mod firesc să facă investiții în regiunile care oferă cea mai ieftină electricitate", a spus Heussaff.
China, un concurent nemilos
Cealaltă mare perturbare a modelului industrial german o reprezintă ridicarea Chinei. La începutul acestui secol, China încă producea și exporta produse electronice de larg consum, îmbrăcăminte și articole de uz casnic. Pentru multe companii germane, piața chineză reprezenta cea mai importantă sursă de creștere.
Între timp situația a devenit cu totul alta. China își produce propriile vehicule și alte bunuri, concurând în mod direct cu Germania. Produsele fabricate în China acaparează piața sa internă și o depășesc cu mult.
Aceasta nu înseamnă că Germania nu își poate spori competitivitatea, spune Klaus Wohlrabe. Guvernul federal va trebui "să facă o prioritate din investițiile în educație, infrastructură, protecția climei și apărare, reducând în același timp subvențiile și transferurile sociale ineficiente", recomandă expertul. Potrivit lui, șansa Germaniei de a ieși din marasm depinde în mod primordial de diversificarea surselor ei de energie.
Consolidarea infrastructurii publice și garantarea unei aprovizionări fiabile cu energie la un preț decent sunt importante, este de acord Klaus-Jürgen Gern.
Totuși, pentru a da o mână de ajutor întreprinderilor mici și mijlocii, Guvernul va trebui să amelioreze cât mai repede condițiile generale de afaceri, în loc să se concentreze pe atragerea unor proiecte singulare, selectate pe sprânceană, consideră Gern.
Reducerea impozitului pe profit și îmbunătățirea stimulentelor pentru investiții sunt doar două dintre soluțiile pentru readucerea industriei germane pe drumul cel bun.
Timothy Rooks