VW produce și vinde vehicule în întreaga lume. Deși are ADN german, grupul VW desfășoară afaceri de anvergură în țări precum China, Brazilia și SUA. Această dependență de piețele externe s-ar putea răzbuna în curând.
VW, cea mai mare dintre cele douăsprezece mărci ale grupului Volkswagen, a produs în 2023 peste 4,8 milioane de autoturisme în întreaga lume și a realizat vânzări de peste 86 de miliarde de euro (90,2 miliarde de dolari). O creștere de 17% față de anul precedent, după cum reiese din raportul anual publicat de companie în martie 2024.
Între timp o serie de schimbări au perturbat în mod semnificativ piața auto, în special la capitolul vehicule electrice. Coroborate cu o serie de greșeli de strategie comise de responsabilii VW, ele amenință acum viitorul companiei germane.
În Europa, cererea de vehicule noi înregistrează o scădere, iar experții nu exclud ca situația să nu mai revină niciodată la nivelul de dinaintea pandemiei, când pe bătrânul continent erau vândute 17 milioane de vehicule pe an.
Cererea de automobile VW se diminuează în vreme ce concurența chinezească se impune din ce în ce mai categoric pe piața mondială de mașini electrice.
În primele nouă luni ale anului trecut, VW a vândut 2,26 milioane de vehicule la nivel mondial. Deși această cifră este ușor mai ridicată decât în aceeași perioadă a anului trecut, profitul operațional al VW a scăzut cu aproape 37%, de la 2,12 miliarde de euro în primele trei trimestre din 2023 la 1,34 miliarde de euro în aceeași perioadă a acestui an, după cum recunoaște compania. Principalele motive par să fie costurile fixe mai mari și o serie de restructurări.
VW are probleme inclusiv acasă, în Germania, unde a anunțat planuri drastice de reducere a costurilor. Creșterea prețurilor la energie, cauzate între altele de dispariția în mare parte a livrărilor de gaz rusesc, concurența chineză, costurile ridicate ale forței de muncă germane și amenințarea tarifelor americane forțează VW să întreprindă o schimbare de direcție.
Compania a anunțat pe 20 decembrie 2024 că a ajuns la un acord cu sindicatele vizând renunțare la 35.000 de locuri de muncă, în timp ce angajații din Germania care scapă de disponibilizări vor trebui să iși ia adio de la creșteri salariale și prime în următorii ani.
Ar putea alte țări să profite de pe urma dificultăților de la uzinele VW din Germania?
Volkswagen în Europa și în lume
VW are 76.000 de angajați în Germania și alți 63.000 în întreaga lume. Atât din motive de proximitate față de clienți, cât și din dorința de a reduce costurile cu forța de muncă, VW are o rețea largă de unități de producție care se întinde pe tot globul.
În afară de Germania, VW deține în prezent unități de producție în Polonia, Spania, Portugalia și Slovacia.
După invadarea Ucrainei în 2022, toate fabricile din Rusia, inclusiv una de mari dimensiuni, au fost închise, iar importurile au fost sistate.
Un an mai târziu, VW și-a vândut toate activele din țară, la fel cum au procedat și alți producători auto europeni. O uzină care urma să fie dată în folosință în Turcia nu a mai fost realizată din cauza pandemiei.
De asemenea, VW mai asamblează vehicule în Argentina, Brazilia, Mexic, SUA, China, India și Africa de Sud. În afara Europei, cele mai mari investiții ale VW sunt de departe în China, urmată de Mexic și Brazilia.
Lunga istorie braziliană a Volkswagen
Merită să amintim că prima fabrică VW din afara Germaniei a fost deschisă încă de acum șapte decenii în Brazilia. Astăzi, potrivit companiei, Volkswagen do Brasil este cel mai mare producător de automobile din țară. Nu întâmplător, anul trecut, uzina braziliană atingea cifra de 25 de milioane de autovehicule produse.
Deși America de Sud a reprezentat doar 8% din vânzări în 2023, compania este în prezent foarte dependentă de Brazilia. VW are o bună reputație în această țară pe ale cărei șosele circulă un număr mare de automobile produse de VW. De asemenea, vânzările sunt în creștere.
Deși veștile bune din Brazilia au eliminat o parte din presiunea asupra companiei, piața este prea mică pentru a compensa pierderile severe suferite de VW în alte regiuni ori concurența din ce în ce mai dură.
Mexicul, o poartă către piața americană
Deși nu a reprezentat decât puțin peste 10% din vânzările VW în 2023, piața americană este vitală pentru VW. Însă condițiile ar putea deveni și mai dificile dacă Statele Unite vor impune tarife pentru vehiculele fabricate în alte țări, așa cum amenință președintele ales Donald Trump.
În timpul campaniei electorale, Trump avertiza că dorește ca întreprinderile auto germane ”să devină întreprinderi auto americane, adică să își construiască fabricile aici”. În general, fabricanţii auto germani produc un număr mare de vehicule în SUA. Multe dintre acestea sunt destinate pieței locale, iar altele iau calea exportului.
Volkswagen este dependentă însă și de importurile europene pentru a satisface pe deplin cererea din Statele Unite. Prin urmare, tarifele anunțate de Trump ar putea da o nouă lovitură vânzărilor și rezultatelor comerciale ale grupului VW.
Rolul special și problematic al Chinei pentru VW
Timp de ani de zile, Volkswagen și-a pus mari speranțe în afacerile sale în și cu China. În ultimii zece ani, China a asigurat VW creșteri importante de vânzări, precum și extinderea capacităților de producție. Acum, ambele aspecte sunt pe punctul de a se prăbuși, îngropând visul chinezesc al VW.
În 2019, VW era cel mai mare producător auto din China și deținea o cotă de 19 % pe ceea ce este acum cea mai mare piață auto din lume.
Pentru VW, China a fost cea mai importantă și profitabilă regiune a companiei, reprezentând o treime din vânzările totale și o mare parte din profituri.
În prezent, cota de piață a VW în China a ajuns la 14% și se menține pe un drum descendent, în timp ce concurenții chinezi vând din ce în ce mai multe vehicule.
Chinezii s-au specializat în producerea de mașini electrice ieftine care sunt bine primite de clienți. Automobilele sunt atât de ieftine încât Canada, SUA și UE au impus recent tarife suplimentare pentru mașinile electrice chinezești.
China este cel mai mare exportator de automobile din lume și este mai puțin dependentă decât oricând de modelele străine.
În pofida îndelungatei sale istorii și a prezenței sale globale, concernul Volkswagen nu este imun la recesiune. Pentru a trece la următoarea etapă importantă, compania trebuie să se reorienteze, ținând cont de tarifele punitive, de schimbările profunde care afectează piețele, precum și de concurența chineză care se apropie tot mai amenințător de VW.
Timothy Rooks