Sindicaliştii din Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) solicită ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu, realizarea de ”controale reale” în ceea ce priveşte transporturile agabaritice care circulă pe şoselele din România, aceştia arătând că drumarii nu pot repara şoselele ”în ritmul în care le distrug unii transportatori”.
Ei atrag atenţia că instituţia care a preluat în urmă cu peste un deceniu activitatea de control privind transporturile agabaritice nu are logistica necesară unor verificări reale.
Angajaţii CNAIR anunţă că au trimis ministrului Sorin Grindeanu o scrisoare deschisă în care atrag atenţia asupra deficienţelor în ceea ce priveşte realizarea controalelor transporturilor cu gabarit ridicat, la peste zece ani de la preluarea acestei activităţi de către Inspectoratul de Stat pentru Controlul în Transportul Rutier (ISCTR).
Erau 50 de cântare, acum sunt mai puţin de jumătate
Astfel, sindicaliştii din CNAIR arată, într-un comunicat dat publicităţii miercuri, că prin OUG 26/2011 s-a înfiinţat ISCTR, instituţie care a preluat de la CNAIR activitatea de control pe reţeaua internă de drumuri.
„Precizăm că în luna septembrie 2011 CNAIR avea câte un cântar pentru fiecare secţie de drumuri naţionale (SDN), respectiv pentru fiecare Direcţie Regională de Drumuri şi Poduri (DRDP). Astfel, în total, erau peste 50 de cântare.
Prin înfiinţarea ISCTR, atât logistica cât şi personalul specializat nu au fost preluate, iar din câte cunoaştem, ISCTR, după 10 ani, nu are nici măcar 20 de cântare în dotare.
Deoarece constatăm că nu putem repara drumurile, în ritmul în care le distrug transportatorii, am solicitat domnului ministru:
- modificarea legislaţiei, astfel încât salariaţii noştri să poată verifica şi amenda transporturile agabaritice neautorizate;
- achiziţionarea de instalaţii care sesizează şi alarmează în privinţa transporturilor agabaritice, aşa cum se procedează în alte ţări din Europa”, se arată în comunicatul dat publicităţii miercuri de sindicatul „Elie Radu” din cadrul CNAIR.
Sindicaliştii precizează că CNAIR are montate contoare care furnizează date referitoare la greutatea totală a autovehiculelor care circulă pe autostrăzi şi drumurile naţionale
„Din analiza datelor furnizate de un contor Peek, montat pe autostrada A1, am constatat că majoritatea autovehiculelor de transport au o greutate cuprinsă între 55 şi 80 tone, în condiţiile în care greutatea maximă admisă este de 40 tone”, transmit, în acest context, angajaţii companiei.
Aceştia subliniază că au adus la cunoştinţa conducerii Ministerului Transporturilor această situaţie şi că li s-au promis schimbări legislative pe acest subiect.
Sindicaliştii susţin însă că au informaţii conform cărora există propuneri cu privire la aceste modificări, iar acestea ar consta doar în majorarea amenzilor pentru transportatorii care depăşesc gabaritul admis şi nu în rezolvarea problemei de fond.