Carburanții se vor scumpi, anul următor, odată cu creșterea accizelor. USR anunță că majorarea prețurilor la pompă va afecta populația și mediul de afaceri și cere Guvernului să nu crească accizele la combustibil în 2024.
De la 1 ianuarie intră în vigoare prima creștere a accizei la carburanți, iar românii vor plăti în plus la pompă 6 bani pe litru la benzină și motorină, anunță Antena 3.
Modificarea accizei se va face, însă, de trei ori, în 2024, astfel că vor mai fi două scumpiri la carburanți anul viitor, în aprilie și în iulie.
Accizele la benzină și motorină sunt actualizate la începutul fiecărui an în funcție de rata inflației, însă de la 1 ianuarie 2024, creșterea se va face în trei etape:
- 33% din procentul de creștere anuală de la 1 ianuarie 2024;
- 33% din procentul de creștere anuală de la 1 aprilie 2024;
- 33% din procentul de creștere anuală de la 1 iulie 2024.
Rata anuală a inflației în septembrie 2023, comparativ cu luna septembrie 2022, este de 8,8%, valoare care va fi luată în calcul la creșterea accizelor pentru anul viitor.
Din datele actuale, rezultă o creștere totală pentru 2024 a accizei la benzină de 156 de lei la 1.000 de litri și la motorină de 143 de lei la 1.000 de litri.
În total, prin această măsură, în 2024 benzina va fi mai scumpă cu 18 bani pe litru, iar motorina mai scumpă cu 17 bani pe litru.
Aceasta va fi doar scumpirea generată de taxele aplicate de guvern, fără creșterile de prețuri impuse de evoluția pieței.
Acciza e blocată la nivelul anului 2018
În 2023 accizele nu au crescut în raport cu inflația întrucât Guvernul a dat în iulie 2022 o ordonanță de urgență și a păstrat nivelurile minime din Uniunea Europeană.
Premierul Marcel Ciolacu a declarat în septembrie că România are acciza la carburanţi raportată la nivelul anului 2018. "Noi avem acciza blocată raportată la 2018. Deci statul român, în acest moment, ia cea mai mică acciză din Europa, ca să menţinem inflaţia cu o singură cifră, cum am reuşit. Am văzut, la motorină s-a scumpit mai mult. E şi normal, a adăugat Ciolacu. De obicei, motorina se foloseşte în război din câte ştiu eu", a spus el.
Ciolacu a evitat să spună dacă ia în calcul reintroducerea măsurii de compensare a preţului carburanţilor cu 50 de bani.
Guvernul a introdus compensarea la pompă cu 50 de bani la 1 iulie 2022, când prețul mediu al unui litru de benzină era de 8,65 lei, iar al unui litru de motorină era de 9,22 lei. Compensarea a fost eliminată la 1 ianuarie. Când a eliminat compensarea, premierul de atunci, Nicolae Ciucă, a anunţat că este doar o măsură de suspendare, Guvernul fiind pregătit să o aplice din nou, dacă preţurile depăşesc puterea de cumpărare a cetăţenilor.
USR cere Guvernului să nu crească accizele în 2024
Majorarea accizei va afecta din nou populația, deja confruntată cu creșteri de taxe și scumpiri în ultimii doi ani de guvernare PSD-PNL, precum și mediul de afaceri, arată USR. Formațiunea politică cere Guvernului Ciolacu să nu crească accizele la carburanți anul viitor, se arată într-un comunicat transmis SpotMedia.
"Introducerea impozitului specific sectorului de petrol și gaze naturale tot de la 1 ianuarie va avea oricum impact asupra prețului carburanților. Creșterea suplimentară a accizei va contribui la sufocarea economiei, prin creșterea în lanț a prețurilor din întreaga economie. Menținerea nivelului actual al accizei este crucial pentru anul 2024 dacă vrem ca oamenii să nu sărăcească și mai tare", precizează deputata USR Cristina Prună, vicepreședinte al Comisiei pentru Industrii și Servicii.
Creșterea accizei la carburanți în 2024, după ce în 2023 a fost înghețată, ar veni într-un context global extrem de impredictibil, care poate antrena majorări importante ale cotațiilor petrolului în lunile următoare.
"Contextul actual impune menținerea nivelului accizelor carburanților și în anul 2024. Prețul carburanților este oricum la un nivel ridicat din cauza evoluțiilor internaționale și este posibil să asistăm la noi creșteri ale cotațiilor petrolului. Este inadmisibil ca Guvernul să facă noi experimente pe seama românilor și a companiilor românești, prin amplificarea efectelor undelor de șoc externe. Putem asista oricând la pusee importante ale prețului carburanților", adaugă Cristina Prună.
Piața internațională a petrolului este tensionată în această perioadă de discuțiile din cadrul OPEC forțate de Rusia, dar care găsește și alți susținători, privind reducerea producției de petrol în cadrul organizației. O astfel de decizie ar avea un impact imediat și puternic crescător asupra cotațiilor globale, subliniază USR.