UE inițiază un plan de sprijin pentru sectorul auto. România, pe locul 5 ca producătoare de mașini din Europa

UE inițiază un plan de sprijin pentru sectorul auto. România, pe locul 5 ca producătoare de mașini din Europa
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Şefa Comisiei Europene, Ursula von der Leyen, a fost joi gazda unei întâlniri cu directorii din sectorul auto, reprezentanţii sindicatelor și grupurilor de lobby, pentru a dezbate modul în care pot fi ajutați producătorii auto din UE să-și electrifice flotele și să concureze mai bine cu rivalii din China și SUA.

România este al cincilea producător auto din Europa, dar simte deja concurenţa Chinei.

Sectorul auto, afectat anul trecut de închideri de fabrici și cu 54.000 de pierderi de locuri de muncă în rândul furnizorilor auto, se confruntă cu amenințarea taxelor vamale anunţate de Donald Trump, dar și cu dependența de China pentru minerale critice și baterii.

La dialogul strategic de joi au participat 22 de jucători cheie, inclusiv șefii BMW, Mercedes-Benz, Renault, Robert Bosch și Forvia, transmite Reuters.

Forvia, al treilea mare furnizor de componente auto din Europa, a spus după întâlnire că este încurajatoare concentrarea Comisiei Europene pe sectorul auto și a numit discuţia de joi un prim pas bun, după care speră să vadă şi rezultate.

Șefii companiilor auto vor ca UE să renunțe la potențialele amenzi pentru producătorii care nu îndeplinesc obiectivele privind emisiile de CO2 anul acesta.

Șeful Renault, Luca de Meo, a estimat că acestea ar putea ajunge la 15 miliarde de euro pentru producătorii auto europeni.

Cota de piață a vehiculelor electrice (EV) în Europa a scăzut anul trecut la 13,6%, după ce Germania a oprit subvențiile pentru achizițiile EV.

Surse din industrie au declarat pentru Reuters că producătorii auto europeni pot alege să îndeplinească obiectivele reducând producția de mașini cu motoare pe benzină și motorină sau cumpărând credite de la Tesla sau competitorii chinezi.

Liderii producției auto din Germania, Italia și Cehia au cerut Bruxelles-ului să renunțe la amenzi sau să le calculeze pe o perioadă mai mare. Oficialii Comisiei Europene au indicat o anume flexibilitate, dar nu au cedat.

Apoi, mai este problema modului cum va face UE față potențialelor tarife suplimentare impuse SUA. CEO-ul BMW, Oliver Zipse, a spus că va propune UE să-și reducă taxa standard la importul auto pentru vehiculele din SUA de la 10 la 2,5%, egală astfel cu rata SUA aplicată în prezent importurilor de mașini din UE.

În industria auto din Europa sunt peste 13 milioane de angajați, iar sectorul contribuie cu aproximativ 7% la economia UE.

Producția de autovehicule din România a atins, în 2024, un nou volum record, în cele două uzine din Argeș și Dolj, și a fost a cincea cea mai mare din Europa, potrivit celor mai noi date privind originea mașinilor vândute pe piața din UE, analizate de Profit.ro.

Producția de automobile din România a fost depășită doar de cele trei mari piețe din Europa de Vest, Germania, Spania și Franța, la care se adaugă Cehia, țara în care au uzine patru companii auto diferite.

Vestea proastă este că volumul mașinilor importate din China a ajuns la nivelul producției de mașini din România, iar la această situație a contribuit inclusiv Dacia, cu modelul Spring.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇