Principalii asigurători se opun plafonării tarifelor RCA și spun că încalcă legislația europeană

Principalii asigurători se opun plafonării tarifelor RCA și spun că încalcă legislația europeană

Asociaţiile asigurătorilor nu sunt de acord cu proiectul de hotărâre de guvern privind îngheţarea preţurilor RCA, despre care spun că încalcă legislaţia europeană, este lipsit de fundament economic, ambiguu şi poate destabiliza şi mai mult piaţa.

„UNSAR (Uniunea Naţională a Societăţilor de Asigurare şi Reasigurare din România – n.red.), BAAR (Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România), PIAR (Patronatul Industriei Asigurătorilor din România) au luat notă de proiectul de hotărâre de guvern care instituie o plafonare pe termen de 6 luni a tarifelor de primă la asigurările RCA, făcând următoarele precizări: industria nu poate fi de acord cu proiectul de HG, care încalcă în mod evident legislaţia europeană, este lipsit de fundament economic şi ambiguu pe anumite aspecte, riscând să destabilizeze şi mai mult piaţa de asigurări RCA.

ADVERTISING

Legislaţia trebuie modificată, dar necesită un pachet de măsuri mai amplu care să fie discutat împreună cu toate părţile direct implicate", susţin asigurătorii, într-un comunicat transmis joi.

Asiguratorii propun demararea unui proiect naţional care vizează reducerea frecvenţei şi gravităţii accidentelor rutiere şi adoptarea unor măsuri urgente de creştere a gradului de cuprindere în asigurare şi de combatere reală a fraudelor.

"Practic, la fiecare 100 de maşini înmatriculate în ţara noastră, cel puţin 6 produc accidente în trafic soldate cu pagube materiale sau vătămări corporale şi decese, comparativ cu 4,08% - frecvenţa înregistrată în Bulgaria, 3,2% în Polonia, 2,7% în Cehia, 2,3% în Ungaria şi 1,65% în Croaţia", menţionează sursa citată.

ADVERTISING

Precedentul 2016

De asemenea, cele trei organizaţii subliniază că la o soluţie similară s-a mai apelat şi în anul 2016, tot prin HG, când s-au plafonat tarifele de primă RCA şi realitatea a demonstrat că nu a fost o soluţie benefică nici pentru piaţa de asigurări din România şi nici pentru asiguraţii şi persoanele prejudiciate deopotrivă, mediul concurenţial a fost grav afectat, iar România s-a confruntat în 2021 şi 2023 cu un faliment şi o insolvenţă de o magnitudine mult mai mare decât cele anterioare din industria de asigurări.

"În plus, trebuie reamintit că împotriva României s-a declanşat procedura de infringement care a încetat abia după ce s-a renunţat la intervenţia statului în politica de preţuri a societăţilor de asigurare", adaugă asigurătorii.

În prezent, deşi numărul de vehicule înmatriculate a depăşit 10 milioane, numărul asigurătorilor RCA activi din România este de doar 8, în condiţiile în care Cehia are 12 la o piaţă de aproximativ 6 milioane de vehicule.

"Mai mult, se pune întrebarea dacă acţionarii sunt dispuşi în continuare să investească într-un mediu de business impredictibil şi într-o piaţă RCA marcată de 4 falimente în ultimii 8 ani, în contextul în care costul de capital necesar, raportat la expunere, pentru a îndeplini cerinţele de solvabilitate, este în creştere", precizează cele trei organizaţii ale asigurătorilor.

ADVERTISING

Ministerul Finanţelor a publicat miercuri, în transparenţă decizională, proiectul de HG care stabileşte practicarea de către asigurătorii RCA a propriilor tarife de primă care au fost practicate la data de 1 martie 2022.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇