Stella Terra, un autovehicul electric conceput de o echipă de studenți din Olanda, a făcut o călătorie de o săptămână și jumătate prin Maroc și Sahara fără să aibă nevoie de reîncărcare.
Mașina cu două locuri Stella Terra, creată de la studenții de la Universitatea de Tehnologie din Eindhonven, a străbătut mai multe forme de relief pentru testarea rezistenței structurii ultraușoare și a formei aerodinamice, relatează The Guardian.
Automobilul folosește energia captată de panourile solare de pe cabină și poate atinge o viteză maximă de 90 km/h. Grație greutății sale de doar 1,2 tone, poate ajunge la o autonomie de cel puțin 710 kilometri într-o zi însorită.
Wisse Bos, șeful echipei Solar Team Eindhoven, a declarat că tehnologia folosită, adăugată la un cadru ușor cu panouri solare extrem de eficiente, a fost cu un deceniu înaintea a tot ce există actualmente pe piață în acest domeniu.
"Stella Terra trebuie să reziste la condițiile dure ale off-roadului și în același timp să rămână eficientă și suficient de ușoară pentru a fi alimentată de soare. De aceea, am fost nevoiți să proiectăm singuri aproape totul pentru Stella Terra, de la suspensii la invertoarele pentru panourile solare. Am împins limitele tehnologiei", a spus el.
Mașina are o baterie reîncărcabilă (Li)-ion care îi permite să ruleze în zone mai puțin însorite, dar pe distanțe mai scurte. Nivelul de energie captat de panourile solare este atât de mare, încât e suficient pentru gătit și pentru încărcarea unor dispozitive electronice precum telefoanele sau camera foto.
Mașina de culoare măslinie nu a fost ferită, însă, de probleme tehnice pe itinerariul de o săptămână și jumătate prin peisajele aride și variate din Africa de Nord, de la Tanger (Maroc) până în Sahara - sistemul de direcție s-a defectat, dar a fost reparat rapid, a spus Bob van Ginkel (24 de ani), directorul tehnic al proiectului.
"Sperăm că această mașină va fi o sursă de inspirație pentru producători auto precum Land Rover și BMW să facă industria mai sustenabilă. Mașina s-a dovedit chiar foarte confortabilă în condiții de off-road, întrucât este foarte ușoară și nu rămâne înțepenită", a precizat el.
Cea mai mare provocare pentru designerii mașinilor cu propulsie solară o reprezintă suprafața limitată pentru montarea panourilor.
În plus, producerea panourilor foarte eficiente care să genereze suficientă energie solară mașinilor pe distanțe lungi este scumpă.
Cele mai eficiente panouri de pe piață au, în general, o eficiență de 45%, iar cele obișnuite au o eficiență de 15-20%.
Echipa care a construit Stella Terra a fost susținută de sponsori și nu a comunicat costul proiectului.
Cei 22 de studenți cu vârste între 21 și 25 de ani au renunțat un an la cursuri pentru a lucra la acest proiect.
T.D.