România a înregistrat în perioada ianuarie – septembrie cel mai mare declin din Uniunea Europeană al vânzărilor de mașini full-electrice. În septembrie vânzările s-au prăbușit.
Vânzările de mașini hibride au atins 32,8% din piață în septembrie în Europa și au depășit pentru prima dată mașinile pe benzină (29,8% din piață), potrivit datelor publicate marți de Asociația industriei auto europene (ACEA).
Vânzările acestor modele (în creștere cu 12,5%), au explodat în special în Franța și Spania.
Toyota, un pionier al tehnologiei hibride, a fost principalul beneficiar al acestei creșteri.
Vânzările de automobile diesel au continuat să scadă vertiginos (-23,5%), fostul rege al carburanților reprezentând în prezent doar 10,4% din piață.
Și vânzările de mașini electrice au crescut în septembrie în Europa, după luni de declin. Acestea au reprezentat 17,3% din vânzările de mașini noi pe continent (+9,8% față de anul precedent), comparativ cu 14,8% în septembrie 2023, dar încă sunt departe de nivelurile scontate. Vânzările au crescut mai ales în Germania, dar și în Belgia, Italia și Spania.
Cu toate acestea, vânzările de mașini electrice de la începutul anului sunt cu 5,8% mai mici decât în primele nouă luni din 2023.
În schimb, în România vânzările de mașini noi full-electrice s-au prăbușit.
Țara noastră se situează pe poziția 14 în UE la înmatriculări de mașini noi. În perioada ianuarie – septembrie 2024 au fost înmatriculate 115.509 autoturisme noi, în creștere cu 4,3% comparativ cu perioada ianuarie-septembrie 2023.
Dintre acestea, 7.378 autoturisme noi înmatriculate au propulsie full-electrică (-37,3%, cea mai mare scădere din UE în acest segment) și 43.237 au propulsie hibridă (+32.6%).
În luna septembrie vânzările de mașini electrice s-au prăbușit, scăderea fiind de 56%.
O contribuție la această scădere a avut și decizia autorităților de a reduce la jumătate valoarea tichetului pentru programul Rabla Plus, statul oferind doar 5.000 de euro, faţă de 10.000 în 2023.
În februarie, ministrul Mediului, Mircea Fechet îşi asuma decizia de diminuare în februarie şi se declara convins că un ecotichet de 5.000 de euro e suficient.
"Eu sunt foarte optimist. Eu cred că 5.000 de euro nu sunt bani puţini. Pentru o maşină electrică, care astăzi costă şi 25.000 de euro, poate şi chiar mai jos poate fi cumpărată de acest preţ, eu cred că 5.000 de euro pe care statul român ţi-i pune la dispoziţie sunt bineveniţi", a declarat el.
Evoluția negativă a pieței l-a determinat pe Fechet să revină asupra poziției. Întrebat în septembrie dacă ia în calcul revenirea la subvenţia de anul trecut, având în vedere scăderea vânzărilor de maşini electrice, ministrul a pasat decizia la Ministerul de Finanțe.
"Decizia de a diminua cuantumul tichetului pentru Rabla Plus este o decizie care aparţine Ministerului Finanţelor Publice.
Noi am propus încă de atunci o valoare superioară pragului pe care îl avem astăzi, respectiv de 5.000 euro, şi sunt convins că, după ce vom trage linie la sfârşitul anului şi vom vedea în ce măsură diminuarea acestui voucher a afectat vânzarea de maşini electrice în România, sunt convins că pentru anul 2025 acest prag va fi ajustat în consecinţă", a explicat Mircea Fechet.