BMW România se numără printre companiile care ar fi afectate direct în cazul introducerii unei limite de preț pentru subvenționarea cumpărării de mașini electrice prin programul Rabla Plus și se declară împotriva unei limitări fără o discuție prealabilă și fără ca măsura să fie anunțată din timp.
Potrivit mai multor surse din industrie, dar și din cadrul Ministerului Mediului, în acest an va fi limitată achiziția prin Rabla Plus a mașinilor electrice mai scumpe de 60.000 de euro. Această măsură ar elimina din program mai multe mașini ale mărcilor premium Audi, BMW, Mercedes și Tesla. Ministerul Mediului nu a făcut, deocamdată, un anunț oficial pe această temă.
Posibila introducere a unei limite de preț la achiziția de vehicule electrice a provocat nemulțumirea BMW Group. "Programul ar trebui să fie făcut pe baza unui program multianual. Avem peste 200 de clienți care au semnat un contract", a transmis Joseph Reiter, directorul BMW România, pentru Profit.ro.
Compania recunoaște că Programul Rabla a contribuit la dezvoltarea pieței auto din țara noastră și e de acord cu revizuirea programului, dar cere ca modificările importante, precum ar fi cele referitoare la limitarea subvenției în funcție de preț, să fie făcute după o consultare prealabilă și să fie anunțate din timp.
BMW Group România atrage atenția asupra provocărilor și șocurilor în piață generate de posibile transformări bruște ale programului. Astfel, în zona limitei de preț vehiculate, de 60.000 de euro, vor exista diferențe abrupte între prețurile mașinilor, de până la 10.000 de euro, ceea ce ar putea fragmenta piața auto, subliniază șeful reprezentanței din România a producătorului auto.
"În acest moment avem în România peste 200 de clienți care au semnat un contract de cumpărare a unei mașini (majoritatea cu o valoare de peste 75.000 de euro). Decizia lor de cumpărare a fost făcută bazându-se pe programul Rabla Plus, în timp ce nu a existat niciun semnal clar de transformare a programului. Noile modificări propuse, dacă sunt puse în aplicare într-o perioadă scurtă de timp, pot scădea încrederea în program și pot afecta direct decizia de cumpărare", a transmis Josef Reiter.
"Urmând alte modele europene, suntem de acord cu necesitatea de a diferenția subvenția mașinilor electrice în funcție de preț. Cu o singură categorie de preț subvenționată și aceasta fiind una din cele mai mari din lume, propunerea de revizuire a programului Rabla Plus 2023 creează un decalaj artificial și arbitrar de 10.000 de euro în jurului pragului de preț propus.
Dorim să subliniem că cele mai mari diferențieri de preț create de programele europene sunt mai puțin de jumătate din programul românesc. Prin urmare, propunerea noastră ar fi să creăm mai multe intervale de preț și să evităm un decalaj de preț abrupt, care are potențialul de a fragmenta artificial piața", a declarat directorul BMW România.
BMW România se retrage din APIA
Reiter a anunțat, totodată, retragerea BMW România din APIA, asociația de profil a industriei auto din România, din care au ieșit și alte companii auto, inclusiv Dacia, Ford sau grupul VW, prin Porsche România. Șeful BMW România pare nemulțumit de lipsa de reacție a APIA la anunțatele propuneri de modificare a Rabla, notează site-ul citat.
"Decizia de a părăsi APIA vine după câteva luni de analiză și de explorare a oportunităților noastre. Din păcate, ne aflăm acum într-o situație în care piața este foarte fragmentată, cu două organizații și câțiva jucători cheie care nu sunt reprezentați direct. În acest context dorim să subliniem cât de important rămâne un dialog reprezentativ pentru o piață auto sănătoasă și previzibilă", a transmis Josef Reiter, Managing Director BMW Group România.