Giganții tehnologici chinezi Xiaomi și Huawei atacă puternic sectorul mașinilor electrice. Aceste companii își propun să redefinească viitorul mobilității prin combinarea datelor cu inteligența arficială, dar în Europa această viziune ridică o mare problemă.
Constructorii auto europeni și americani vor trebui să înfrunte un nou concurent din China. Producătorul de telefoane Xiaomi se pregătește să lanseze prima sa mașină electrică în China pe 28 martie, la trei ani după ce compania și-a anunțat pentru prima oară intrarea pe această piață, se arată într-o analiză Deutsche Welle.
Noua mașină, denumită SU7 (SU - "speed ultra"), accelerează de la 0 la 100 km/h în doar 2,78 secunde și atinge viteza maximă de 265 km/h. Autonomia maximă cu o încărcare completă a bateriei declarată de producător va fi de 800 de kilometri. Prețul de start de aproximativ 36.000 de euro este comparabil cu cel al Tesla model 3 și reprezintă doar o treime din cel al Porsche Taycan.
Lei Jun, CEO-ul Xiaomi, a transmis clar un mesaj către producătorii din Statele Unite și Germania: "Nu vrem compromisuri sau mediocritate. Vrem o mașină de vis care să facă față Tesla și Porsche."
Este doar un exemplu din ofensiva dezlănțuită a producătorilor auto chinezi: până acum constructorii consacrați din SUA și Europa se cofruntau cu rivali pe măsură din China. Acum intră în joc și giganții tehnologici ai Beijingului.
Marele avantaj al Chinei
China își consolidează poziția de cel mai mare producător de mașini electrice. Mobilitatea modernă ar fi de neimaginat fără inovațiile companiilor chineze, inclusiv a celor tehnologice care inițial nu se concentrau pe industria auto.
Xiaomi produce în principal așa-numitele electrocasnice inteligente cu funcții web, cum ar fi senzori de ușă sau aparate de gătit orezul care trimit notificări către telefonul mobil atunci când mâncarea e gata. În Europa, compania este cunoscută îndeosebi pentru telefoanele sale mobile, ca și Huawei, care a lansat în China, în 2021, primul său SUV electric, denumit AITO.
Nu numai companiile producătoare de electronice din China caută să pătrundă în sectorul auto, însă nu oricine reușește să aplice această rețetă. Nici măcar Apple, care a avut această idee acum 14 ani și a anunțat în februarie că închide proiectul unei mașini electrice după ce a investit zece miliarde de dolari.
China este cea mai mare piață auto, cu cea mai mare creștere din lume. Marii constructori germani au vândut una din trei mașini pe plan mondial în 2023, însă poziția lor pe piață e amenințată de producătorii chinezi de mașini electrice.
În plus, China domină cu autoritate piața mondială a bateriilor, iar acest lucru incomodează și Statele Unite, rămase în urmă în acest sector.
"China domină lanțul de aprovizionare cu baterii litiu-ion", a spus Bernd Diepenseifen, de la firma de consultanță KPMG.
În materie de producție de baterii, inovație industrială și vânzări, China e clar numărul unu pe scara competitivității.
"Furnizorii asiatici au o poziție dominantă aici, cel puțin deocamdată. Iar pentru producătorii germani, lucrurile nu se mișcă în direcția bună. Producția de materii prime și de baterii nu este cu siguranță un teren pe care furnizorii germani să caute oportunități", a adăugat Diepenseifen.
Standardele înalte pe care producătorii auto din China le urmăresc au devenit și mai clare la Salonul Auto Internațional de la Geneva din luna februarie. Nici măcar un producător din Germania nu a fost prezent. În schimb au venit mulți din China cu o nouă generație de mașini, cu dotări atractive de conectivitate, divertisment, streaming audio-video și navigație cu numărătoare inversă care arată, de pildă, când următorul semafor trece pe verde.
China construiește o nouă generație de mașini
Industria auto chineză de azi vede în mașini mai mult decât un mijloc de deplasare. Pentru ei, mașinile nu înseamnă doar un motor plus cutie de viteze, iar mobilitatea electrică nu este doar un șasiu cu priză. China privește cu încredere spre viitor, punând accent pe conducerea automată și inteligența artificială, precum și pe un concept de transport ecologic.
De aceea, giganții tehnologici și din telecomunicații precum Huawei și Xiaomi se poziționează pe această piață competitivă. "În prezent, mașinile sunt 'centre mobile de date'. Industria auto a viitorului va produce spații inteligente avansate și conectate". De altfel, producătorul chinez de vehicule electrice NIO și-a numit mașinile "o cameră de zi pe roți".
"Pentru producerea vehiculului viitorului, 'smart' este noul mare pas", a spus Jürgen Unser, fostul președinte al Audi China. Asta înseamnă mașini smart, producție smart și infrastructură smart, a spus el. Producția va fi în curând controlată de procesarea de date și inteligența artificială. "Este foarte important pentru societatea noastră, inclusiv pentru Germania, să devenim mai deschiși la modul în care gestionăm și folosim datele", a spus el.
În comparație cu alte țări, șoferii din China nu au probleme cu colectarea de date personale. Prin folosirea informațiilor furnizate de mașinile smart, industria digitală poate dezvolta algoritmi de inteligență artificială care să dezvolte instrumente ale viitorului.
"Inteligența artificială va contribui la progresul și prosperitatea noastră. Trebuie să fim rapizi, deschiși și flexibili", a subliniat Unser.
Însă există o mare problemă. În Europa lucrurile stau cu totul diferit față de China: datele colectate trebuie folosite într-o manieră reglementată.
Folosirea datelor, o chestiune spinoasă
În 2018, guvernul german și cel chinez au semnat o declarație de intenție pentru conducerea automatizată și conectată. Potrivit documentului, ambele țări își propun să creeze și să dezvolte "standarde multilaterale non-discriminatorii și condiții pentru accesul la date și stocarea acestoria, pentru transmiterea de date și pentru securitatea IT în domeniul conducerii automatizate și conectate și a infrastructurii asociate". Cu alte cuvinte, Berlinul și Beijingul își asumau să coopereze pentru a concepe în acest domeniu sensibil un mod de lucru compatibil cu normele europene.
În realitate, partajarea datelor peste frontiere s-a dovedit mult mai complexă. Conform Comisiei Europene, multe state UE se plâng că au dificultăți în folosirea datelor industriale ale filialelor lor din China.
Investitorii străini din China trebuie să-și folosească centrele de date din această țară, iar acestea sunt de multe ori decuplate de la baza de date sau cloud-ul de service al companiilor-mamă pentru a evita intruziunile externe în bazele de date și spionajul industrial.
Transferul de date din China se face doar cu autorizația autorității CAC, care verifică toate exporturile de "date importante". Din perspectiva Bruxelles-ului, reglementările din China în privința datelor și cyber-securității sunt o problemă pentru industria europeană.
UE și China negociază în prezent o uniformizare a standardelor industriale pentru tehnologiile informației și comunicațiilor în interesul unei reglementări fără frontiere a datelor. Cele două părți încă se află în căutarea unui numitor comun.
Rămâne de văzut dacă este posibilă o punte care să traverseze fractura de încredere între două lumi atât de diferite.