O postare pe rețelele de socializare care susținea că o actriță indiană a murit din cauza cancerului de col uterin și un videoclip ulterior care anunță că este în viață a stârnit o dezbatere aprinsă cu privire la etica din jurul campaniilor de publicitate online.
Vineri, contul oficial de Instagram al lui Poonam Pandey anunța că actrița în vârstă de 32 de ani „a luptat cu curaj împotriva bolii” și a murit, scrie BBC.
Mulți au avut încredere în postare. Televiziunile de știri au transmis vestea morții ei în câteva minute, iar rețelele de socializare au fost pline de postări cu omagii pentru actriță.
Pandey a jucat în câteva filme, dar a devenit o senzație în mediul online datorită postărilor sale controversate și a campaniilor de publicitate. În 2011, actrița a promis că se va dezbraca dacă echipa indiană de cricket câștigă Cupa Mondială, dar nu s-a ținut de cuvânt.
La doar o zi după „moartea ei”, Pandey a postat un videoclip în care spunea că „și-a înscenat moartea” și că postarea de pe Instagram a făcut parte dintr-o campanie pentru a sensibiliza oamenii în problema cancerului de col uterin.
„Deodată vorbim cu toții despre cancerul de col uterin, nu-i așa?”, spune Pandey în videoclip, adăugând că este „mândră” de ceea ce „a putut realiza vestea morții ei”.
Cancerul de col uterin este adesea numit „ucigașul tăcut” deoarece nu prezintă simptome vizibile în stadiile incipiente. După cancerul de sân, acesta este al doilea cel mai frecvent cancer la femei din India, peste 77.000 murind din cauza acestei boli în fiecare an.
Este, de asemenea, unul dintre cele mai prevenite cancere, deoarece vaccinul HPV protejează împotriva tulpinilor virusului cu risc crescut de cancer. Dar femeile sunt sfătuite să continue testele regulate de depistare a cancerului de col uterin, deoarece vaccinul nu protejează împotriva tuturor tulpinilor HPV care cauzează cancer.
Joi, cu o zi înainte ca Pandey să-și însceneze moartea, ministrul de Finanțe al Indiei, Nirmala Sitharaman, a anunțat că guvernul ia măsuri pentru vaccinarea fetelor cu vârsta cuprinsă între nouă și 14 ani, dar nu a menționat detalii despre campanie.
Momentul postării lui Pandey a determinat mulți utilizatori de rețele sociale să speculeze că aceasta face parte din strategia guvernului de a face publicitate vaccinului HPV, dar nici guvernul, nici Pandey nu au confirmat.
În weekend, postarea și videoclipul ei au generat o dezbatere intensă în jurul metodei folosite pentru a atrage atenția asupra unei probleme grave precum cancerul de col uterin.
În timp ce unii oameni au lăudat campania de pe rețelele sociale pentru că a „șocat” suficient de multe persoane pentru a le face conșitiente asupra riscului acestei boli, mulți au criticat-o pentru că este insensibilă față de cei care se luptă cu cancerul sau față de cei care și-au pierdut membri ai familiei din cauza bolii.
„Moartea nu este o glumă”, a scris un utilizator pe X (fostul Twitter), în timp ce altul, care și-a pierdut tatăl din cauza cancerului, a spus că i s-a părut deranjantă campania, deoarece i-a stârnit amintiri dureroase.
Unii au criticat, de asemenea, mass-media pentru că a transmis moartea lui Pandey fără a verifica informația. Unii jurnalişti s-au apărat, spunând că informația a fost distribuită pe „contul oficial de Instagram” al actriței.
Sâmbătă, Schbang - agenția de social media responsabilă cu crearea campaniei - și-a cerut scuze celor care au fost „deranjați”.
„Acțiunile noastre au fost conduse de o singură misiune - cea de a crește gradul de conștientizare cu privire la cancerul de col uterin”, a spus agenția într-o declarație.