Aviația europeană a devenit mai puțin sigură în ultimii ani, potrivit unui studiu al Universității Karolinska din Suedia. Piloții și echipajul de bord lucrează uneori când sunt bolnavi sau prea obosiți, ceea ce constituie un pericol pentru siguranța zborului.
Dintre cei 10.000 de piloți și membri ai echipajului chestionați, o treime consideră că aviația europeană devine din ce în ce mai puțin sigură decât înainte, scrie La Libre belgique.
În plus, 80% din echipajul de cabină și 66% dintre piloți consideră că în ultimii ani condițiile lor de muncă s-au deteriorat.
Autorii studiului arată că aceste condiții de muncă sunt legate de „contracte atipice”, precum cele de „fake self-employed” sau „zero ore”, în care un angajat lucrează la solicitarea angajatorului, adică trebuie să fie mereu disponibil.
Aceste acorduri sunt mai puțin protejate din punct de vedere juridic decât cele tradiționale, ceea ce împiedică piloții și însoțitorii de bord să raporteze boli sau oboseală excesivă, chiar dacă legea le impune să facă acest lucru.
O cultură a fricii există în companiile aeriene low-cost, ceea ce îi determină pe angajați să-și ascundă problemele.
Piloții intervievaţi au recunoscut chiar că au şi adormit în timpul anumitor zboruri.
"Am observat dintr-o dată că aveam ochii închiși. Când i-am deschis, am observat că și colegul meu îi avea închişi", a relatat un pilot într-un interviu.
De asemenea, Agenția Europeană pentru Siguranța Aviației (EASA) nu tratează suficient de serios rapoartele despre incidente sau riscuri de siguranță, spun sindicatele europene ale echipajelor de cabină.