Aplicațiile de întâlniri online: blestem sau binecuvântare?

Aplicațiile de întâlniri online: blestem sau binecuvântare?
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Întâlnirile online s-au schimbat semnificativ, devenind foarte populare odată cu apariția Tinder, în urmă cu 11 ani. Însă mulți utilizatori sunt nemulțumiți, iar unii chiar s-au săturat de aplicații.

Fie la baluri ale bobocilor, fie la întâlniri aranjate în familie, ori prin anunțuri în ziare sau întâlniri aranjate spontan, oamenii au încercat întotdeauna să își ”ajute puțin norocul” în căutarea unui partener. Însă abia Internetul – și mai ales smartphone-ul – au revoluționat modul în care căutăm contacte sexuale și romantice.

Psihologul Pia Kabitzsch afirmă că întâlnirile online sunt acum indispensabile în multe țări, în special pentru generația tânără. "Un sondaj realizat în 2023 a arătat că 77% dintre tinerii cu vârste cuprinse între 16 și 29 de ani și 66% dintre cei cu vârste cuprinse între 30 și 49 de ani aranjaseră deja întâlniri online. De fapt, cele mai multe cupluri din ziua de azi se întâlnesc online”.

Un exemplu sunt brazilianca Giovana Idalgo Zanforlin, în vârstă de 31 de ani, și partenera ei, Juliana. Idalgo Zanforlin spune că ”întâlnirile online sunt de multe ori superficiale, dar și destul de practice. Nu trebuie să mergi nicăieri pentru a întâlni pe cineva, ba chiar știi din prima care este orientarea sexuală a celeilalte persoane".

ADVERTISING

Algoritmul decide

Întâlnirile online pe platformele populare de dating, precum Tinder, Bumble sau Grindr, funcționează de obicei astfel: Utilizatorii creează un profil cu fotografii și câteva informații despre ei înșiși și despre ceea ce caută. Un algoritm îi pune apoi în legătură între altele pe baza localității în care trăiesc, a preferințelor și hobby-urilor. 

În acest fel a ajuns Tinder liderul pieței mondiale de întâlniri online în 2012. Profilurile pe care aplicația le prezintă utilizatorilor pot fi glisate spre stânga (nu-ți place persoana respectivă) sau spre dreapta (îți place persoana respectivă). Dacă și persoana respectivă alege un ”swipe” spre dreapta, se cheamă că există o potrivire (”match”) și oamenii încep să discute unul cu celălalt în aplicație. 

Prin urmare, oamenii navighează printr-o deja sortată colecție de utilizatori și decid în câteva secunde dacă îi găsesc sau nu atractivi. În realitate, o potrivire nu înseamnă adesea că o conversație va avea și loc ori că aceasta nu se va stinge după ce au fost schimbate câteva banalități. 

Această perspectivă nu pare chiar ofertantă, ori profundă și obligatorie. Când s-a aflat, în urmă cu câțiva ani, că Tinder aplică intern un așa-numit "scor Elo" utilizatorilor, mulți au fost realmente indignați. Acest scor evaluează cât de bună este impresia pe care o lasă utilizatorii față de ceilalți. Cu alte cuvinte, cât de atractivi sunt. Aceasta se presupune că ar trebui să "îmbunătățească" algoritmul.

ADVERTISING

"Te vinzi ca în afaceri"

Alfonso Rosales Garcia, care s-a mutat din Spania la Berlin în urmă cu doi ani și care folosește aplicația de întâlniri Hinge, deplânge superficialitatea aplicațiilor de dating: "Este ciudat pentru că uneori ai impresia că trebuie să te vinzi ca într-un magazin".

Fizioterapeutul în vârstă de 29 de ani subliniază și un paradox al aplicațiilor de dating, respectiv că acestea își pierd utilizatorii mult prea repede dacă sistemul funcționează prea bine. "Furnizorii vor să facă afaceri cu viața amoroasă a oamenilor. Dacă ar fi altfel, nu s-ar oferi să le dea utilizatorilor mai multă vizibilitate în schimbul banilor”, spune el. 

La fel ca Alfonso, mulți alți utilizatori sunt nemulțumiți de anumite aspecte ale întâlnirilor online.

Pia Kabitzsch, autoare a bestseller-ului "It's a date!", crede că este greșit să dăm vina doar pe aplicații. "Modul în care utilizatorii folosesc aplicațiile și ce fac ei cu noile cunoștințe depinde de ei. Tocmai în aceasta rezidă adesea motivele frustrării. De pildă, utilizatorii dau click în mare viteză pe profiluri și apoi se plâng de superficialitate. Ei dau cu tifla altora și apoi spun despre aplicațiile de dating că nu sunt serioase”. 

ADVERTISING

În afară de aceasta, aplicațiile de dating au și alte dezavantaje.

De exemplu, similar cu ceea ce este valabil și pentru alte rețele sociale, cum ar fi Instagram sau TikTok, în ele există un anumit potențial de dependență. Unii utilizatori nu se pot opri din swipe pe aplicațiile de dating, chiar și după trecerea mai multor ore, având în vedere posibilitățile aparent nesfârșite. Fiecare nouă partidă, sau chiar și doar perspectiva uneia, înseamnă o porție de dopamină pentru creier. 

Problemele psihologice pot fi amplificate

Dacă opțiunile devin prea multe, utilizatorul poate deveni obosit și copleșit.

În psihologie, acest lucru este denumit Choice - Overload Effect - efect de supraîncărcare cauzat de o prea mare plajă de opțiuni. Similar cu modul în care oamenii se observă și se apreciază în viața de zi cu zi, când adesea abia dacă se bagă în seamă, atenția și răbdarea pentru următorul contact scad pe aplicațiile de dating.

Mai multe studii arată că aplicațiile de dating pot fi stresante și nesatisfăcătoare și pot chiar exacerba problemele psihologice.

Elias Aboujaoude, profesor de psihiatrie și științe comportamentale la Universitatea Stanford, a studiat cât de mulțumiți sunt utilizatorii Tinder. El a analizat declarațiile a peste 1.300 de respondenți.

Pe blogul medical al Universității Stanford din iulie, el scrie: "Întâlnirile online par a fi un mecanism ineficient de adaptare pentru persoanele care se confruntă cu probleme de sănătate mintală". În calitate de persoană care s-a confruntat cu utilizarea problematică a Internetului timp de 15 ani, doctorul a făcut o paralelă cu alte medii sociale, care ar putea exacerba afecțiuni precum depresia, anxietatea și stima de sine scăzută.

Pentru a contracara astfel de consecințe negative, unii furnizori de aplicații de dating au luat deja în considerare măsuri. OKCupid, de pildă, le cere utilizatorilor să completeze un chestionar destul de detaliat, astfel încât aplicația să poată include mai multe trăsături de personalitate. Cu Once, în loc de ore întregi de ”swipe”, există doar o singură sugestie pe zi.

Calitate în loc de cantitate

Utilizatorii înșiși pot face și ei ceva pentru a evita frustrarea și comportamentul nesănătos de utilizare.

Psihologul Kabitzsch îi sfătuiește pe utilizatori să fie conștienți de ceea ce caută de fapt. De asemenea, utilizatorii ar trebui să își facă timp să privească liniștiți alte profiluri și să nu uite că în spatele fiecărui profil se află o persoană cu sentimente.

Dacă vă treziți ignorați, contactul întrerupându-se fără niciun cuvânt, sau dacă primiți doar câteva like-uri, nu uitați: "Respins nu sunteți dvs ca persoană, ci doar acea mică parte pe care ați dezvăluit-o despre dvs online”. 

Kabitzsch mai spune ceva și despre puterea aplicațiilor de acest fel de a crea dependență: "Am ratat chiar și coborârea din autobuz o dată, atât de adâncită eram în universul Tinder”. Ea sfătuiește utilizatorii să ia pauze regulate de la Tinder & Co - cel târziu atunci când întâlnirile online devin o povară.

Numeroasele uși pe care ni le deschid întâlnirile online pot fi copleșitoare, atât în sens pozitiv, cât și negativ. În cele din urmă, o utilizare conștientă a aplicațiilor decide dacă într-adevăr ne îndreptăm spre stabilirea unei relații sau dacă nu face decât să ne pierdem vremea. 

Ines Eisele


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇