Institutul Cultural Român: Sute de mii de euro de la buget pentru locuințe de directori, referenți, șoferi sau secretare

Institutul Cultural Român: Sute de mii de euro de la buget pentru locuințe de directori, referenți, șoferi sau secretare
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Statul român cheltuiește sute de mii de euro în fiecare lună pentru reprezentanțele din străinătate ale Institutului Cultural Român. Unele sunt închiriate, altele sunt cumpărate. Pe lângă reprezentanțe, sunt închiriate și locuințe pentru personal, în general directori, dar și referenți, intendenți – șoferi sau personal care asigură secretariat sau contabilitate.

Cât plătește statul lună de lună pentru sediile ICR

Institutul Cultural Român deţine 18 reprezentanţe în străinătate. Pentru opt dintre acestea, statul plăteşte lunar o chirie totală de aproape 90.000 de euro, alte 8 sunt proprietate a misiunii României, sediul ICR Londra este concesionat, iar cel al ICR Chişinău este acordat pe bază de reciprocitate, potrivit datelor furnizate de Ministerul de Externe pentru news.ro. Ministerul de Externe are în subordine administrativă ICR.

Iată cât sunt chiriile lunare pentru sediile ICR din străinătate:

ICR Beijing - 19.294 euro
ICR Berlin - 6.061 de euro
ICR Budapesta - 13.000 de euro / Filiala Szeged - 470 de euro
ICR Lisabona - 3.300 de euro
ICR Madrid - 6.000 de euro
ICR Stockholm - 15.833 de euro
ICR Tel Aviv - 16.127 de euro
ICR Viena - 7.417 euro

ADVERTISING

România are în proprietate sediile ICR de la Bruxelles, Istanbul, New York, Paris, Praga, Roma, Varşovia şi Veneţia.

Cât plătește statul pentru locuinţele închiriate în care stau angajaţi ai ICR

În cazul a şase (din 18) misiuni ICR nu sunt închiriate locuinţe pentru personal, în timp ce pentru celelalte sunt inchiriate în principal pentru directori şi directori adjuncţi, dar sunt situaţii în care referenţii, ”intendent-şofer” sau persoana angajată ca ”secretar - contabilitate” beneficiază de imobile închiriate.

Nu sunt închiriate locuințe pentru personalul misiunii la ICR Beijing, Budapesta, Lisabona, New York, Praga şi Roma.

În cazul celorlalte reprezentanțe, situația stă astfel:

  • Sediul ICR Bruxelles este proprietate a misiunii. Pentru locuinţa directorului, chiria este de 1.900 de euro. Şi directorul adjunct şi un referent au închiriate locuinţe. 
  • La ICR Chişinău, sediul este alocat pe bază de reciprocitate, însă directorul adjunct şi trei referenţi locuiesc cu chirie, sumele achitate fiind de 1.690 de euro pentru directorul adjunct şi de 500, 750 şi 1.200 de euro pentru referenţi.
  • Şi sediul ICR din Istanbul aparţine statului român, dar locuinţa directorului este închiriată pentru 1.366 de euro.
  • Sediul ICR din Londra este concesionat, iar chiria de peste 6.000 de lire sterline achitată în mandatul Catincăi Nistor pentru locuinţa acesteia a generat numeroase controverse. Conform precizărilor MAE, suma totală s-a ridicat la aproape 40.000 de lire sterline.
  • La ICR Madrid, sunt plătite chiriile pentru două locuinţe destinate referenţilor, sumele fiind de peste 1.000 de euro.
  • La Paris, sediul ICR este proprietate a statului român, iar locuinţa directorului ICR este închiriată pentru 3.300 de euro. La ICR Paris, sunt achitate chirii şi pentru directorul adjunct (2.670 de euro) şi pentru doi referenţi (3.700 de euro şi 783 de euro)
  • Directorul ICR Stockholm stă într-o locuinţă închiriată cu 2.699 de euro, iar locuinţa pentru intendent-şofer este închiriată cu 1.676 de euro.
  • Locuinţa directorului ICR de la Tel Aviv este închiriată cu 5.234 de euro. Mai beneficiază de locuinţe închiriate doi referenţi (2.178 şi 1.839 de euro). De asemenea, este închiriată locuinţă şi pentru ”secretar - contabilitate”, pentru suma de 2.263 de euro.
  • Locuinţa directorului ICR Varşovia este închiriată cu 1.694 de euro, cea a directorului ICR Viena este 2.016 euro, iar pentru referentul de la ICR Veneţia - 1.399 de euro.
ADVERTISING

Un calcul aproximativ arată cheltuieli doar cu chiria de circa 40.000 de euro pe lună pentru personalul menționat în informațiile furnizate de MAE, ceea ce înseamnă aproape jumătate de milion de euro anual.

Scandalul de la ICR Londra

Anul trecut, după ce în spaţiul public au apărut informaţii privind suma plătită pentru locuinţa închiriată de directorul ICR Londra de la acea vreme, Catinca Nistor, Bogdan Aurescu a dispus verificarea de urgenţă a modalităţii de închiriere a reşedinţei.

MAE a precizat că din data de 10 noiembrie 2022 a dispus rezilierea contractului de închiriere a apartamentului cu statut de reşedinţă a directorului ICR Londra, Catinca Nistor.

Din 15 mai 2023, aceasta şi-a încheiat mandatul la conducerea ICR Londra. Propunerea de revocare a fost înaintată în martie de directorul Institutului Cultural Român, Liviu Jicman.

„La data de 6 ianuarie 2023, ICR Londra a transmis notificarea de reziliere a contractului locuinţei închiriate, situate la adresa Egerton Gardens 9, etaj 3, SW3 2BP, Londra. În urma rezilierii contractului, reşedinţa directorului ICR Londra a fost stabilită în imobilul Belgrave Square 1, unde aceasta s-a şi mutat efectiv. Conform clauzelor acestuia, contractul de închiriere poate înceta efectiv după rezilierea sa, care a fost deja notificată, după cum am arătat mai sus, la sfârşitul primelor 12 luni de la intrarea sa în vigoare, fără cheltuieli suplimentare”, a precizat la acel moment MAE.

ADVERTISING

Potrivit acestuia, până la încetarea efectivă a contractului de închiriere, spaţiul urma să fie utilizat pentru cazarea temporară a persoanelor care desfăşoară activităţi cu caracter cultural, conform programelor şi proiectelor culturale aprobate ale ICR Londra.

„Valoarea achitată pentru reşedinţa doamnei Catinca Nistor, director ICR Londra, a fost de 38.870 de lire sterline. Totodată, menţionez că nu este necesară achitarea de despăgubiri”, conform răspunsului MAE semnat de fotul ministru Bogdan Aurescu.

De ce plătim toate aceste cheltuieli ale ICR

Potrivit legii, cheltuielile administrative ale institutelor culturale româneşti din străinătate sunt finanţate de la bugetul de stat, fiind evidențiate în bugetul MAE.

Sunt acoperite cheltuielile curente şi de capital necesare funcţionării institutelor, dar se asigură și pentru personalul institutelor și membrilor de familie spaţii de locuit, potrivit funcţiei îndeplinite, ţinând seama de specificul activităţii, cu suportarea chiriei şi a cheltuielilor de întreţinere de către unităţile trimiţătoare.

Alegerea locuinţei este aprobată de o comisie desemnată la nivelul fiecărui institut cultural românesc din străinătate de către directori.

Și schemele de personal nu sunt complete

Potrivit preşedintelui Institutului Cultural Român, Liviu Jicman (foto), schemele de personal nu sunt complete, s-au făcut eforturi să fie funcționale reprezentanțele, dar ar mai trebui angajați oameni.

„Competenţa noastră instituţională priveşte activitatea culturală a reprezentanţelor, programele organizate de ICR. Personalul reprezentanţelor ICR în străinătate nu se află în relaţie contractuală cu centrala ICR, dar de la momentul la care am preluat mandatul de preşedinte al ICR, am acţionat conform prerogativelor prevăzute de lege pentru funcţia pe care o exercit, astfel încât fiecare reprezentanţă ICR să fie funcţională şi nu cu lacătul pe uşă sau funcţionând la nivel de avarie cu câte un singur angajat.

Cu sprijinul Senatului României în ceea ce priveşte funcţiile de conducere, respectiv al Ministerului Afacerilor Externe şi cu concursul Ministerului Culturii şi al Academiei Române, în prezent toate reprezentanţele ICR sunt active, chiar dacă schemele de personal prevăzute de lege sunt încă incomplet ocupate”, a precizat, la solicitarea News.ro, Liviu Jicman, preşedintele Institutului Cultural Român.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇