Deca explică de ce permite admiterea specială la liceu și ce face pentru a combate drogurile și violența din școli

Deca explică de ce permite admiterea specială la liceu și ce face pentru a combate drogurile și violența din școli
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Ministrul Ligia Deca a oferit noi explicații în legătură cu cele mai contestate aspecte din noile Legi ale Educației și a vorbit și despre soluțiile pe care le are în vedere pentru a combate consumul de droguri în rândul elevilor, dar și violența.

Întrebată, în cadrul unui interviu acordat TVR Info, de ce prevederea care stabileşte posibilitatea organizării de examene de către colegiile naţionale a rămas în proiectul Legii învăţământului preuniversitar, deşi aceasta a fost intens contestată, Ligia Deca a explicat că din perspectiva sa e în interesul elevilor.

„Motivaţia introducerii probei de admitere la liceu vine din observaţiile noastre din ultimul deceniu care spun aşa: o dată - focusul pentru pregătire, în general, în gimnaziu se axează pe materiile de examen şi (...) copiii tindeau să nu mai ia în calcul alte obiecte. A existat acea luare în considerare a mediilor din gimnaziu care a fost eliminată din admiterea la liceu tocmai pentru că notele variau foarte tare (...)”.

„Ceea ce încercăm noi să facem cu această admitere la liceu este să potrivim mai bine elevul cu profilul pe care şi-l alege, pentru că vedem multe răzgândiri, transferuri pentru că nu li se potriveşte profilul la care au fost repartizaţi prin repartizarea aceea computerizată.

ADVERTISING

În plus, odată ce un copil doreşte să meargă, spre exemplu, pe ştiinţele naturii, el trebuie să fie pregătit să gestioneze acele 10-12 ore de matematică şi ştiinţe pe care le are pe săptămână şi să ştie că potenţialul lui este pe acea direcţie.

De aceea, am introdus ideea. La început se axa pe un procent mai mare - 90% din locuri acolo unde a existat competiţie în trecut şi dacă liceul doreşte să organizeze examen de admitere. Am luat în considerare ceea ce am primit ca feedback de la elevi, de la studenţi şi am coborât acest procent tocmai pentru a da o şansă celor care nu au o zi bună şi la concursul de admitere în liceu nu iau o notă bună, care la Evaluarea Naţională au o notă onorabilă şi pot să opteze pentru acelaşi profil pentru acea diferenţă de 40%”, a detaliat Ligia Deca.

Ministrul a subliniat că acest examen va fi organizat, cel mai devreme, în anul 2027, pentru elevii care intră în clasa a cincea după adoptarea noii legi a Educaţiei.

Profesori antrenați să recunoască semnele consumului de droguri

Legat de raziile din ultima perioadă la licee în ce privește traficul și consumul de droguri, Deca a spus că ministerul lucrează la un protocol prin care, lunar, zeci de cadre didactice din toată ţara vor fi instruite pentru a identifica semnele consumului de substanţe stupefiante la elevi.

ADVERTISING

Astfel, lunar, 40 de profesori din fiecare judeţ şi 100 de la şcoli din Capitală vor fi instruiţi în acest sens.

„Ştiind că fenomenul ia amploare, am discutat şi noi cu colegii noştri din alte instituţii, avem acum în finalizare un protocol între Ministerul Sănătăţii, Ministerul Educaţiei şi Ministerul Afacerilor Interne pentru formarea cadrelor didactice. Ne dorim ca în fiecare lună să începem să formăm 40 de profesori în fiecare judeţ şi peste 100 în Capitală, tocmai în această idee, de a înţelege care sunt semnele (consumului de droguri - n.red.)

După ce cadrele didactice vor avea aceste competenţe, sigur că fiecare diriginte poate avea discuţia aceasta cu părinţii în a explica unde trebuie să ne uităm, când trebuie să tragem semnalul de alarmă în aşa fel încât fiecare elev să primească ajutorul de care are nevoie”, a declarat ministrul.

Ea a precizat că adicţia este o boală, care trebuie tratată inclusiv prin consiliere psihologică şi trebuie ca şi şcoala să facă demersuri pentru a-i sprijini pe elevii care „au căzut în această plasă a adicţiei”.

ADVERTISING

Violența la școală începe în familie

Legat de comportamentele îngrijorătoare ce se observă la mai mulți elevi, Deca a spus că limitele trebuie să fie însușite de acasă și, tocmai de aceea, în Legea învăţământului preuniversitar pe care o propune sunt sancţiuni pentru părinţii care refuză să semneze contractul educaţional cu şcoala, document prin care îşi asumă obligaţii în relaţia cu sistemul de învăţământ.

„Dacă un copil are anumite limite la şcoală şi alte limite acasă, s-ar putea să fie un pic confuz vis-a-vis de ceea ce este permis şi ceea ce nu este permis. În Legea învăţământului preuniversitar am mai introdus un lucru. Ştii că fiecare familie semnează acel contract educaţional cu şcoala, acel contract include drepturi şi obligaţii atât pentru elevi, cât şi pentru şcoală, cât şi pentru familie.

În lege, ca urmare a faptului că am înţeles că sunt părinţi care nu doresc să semneze acest contract, am introdus sancţiuni pentru acele familii care refuză să-şi asume şi partea de responsabilitate, nu numai partea de drepturi pe care, firesc, elevii le au.

Dar nu e vorba despre sancţiuni. Sigur că avem nevoie şi de limite, ceea ce trebuie să înţelegem este faptul că ceea ce facem noi, ca adulţi, are consecinţe pentru copii. De aceea, îndemn familiile să vorbească cu respect despre şcoală, cu respect despre cadrele didactice”, a spus ministrul Educației, în aceeași emisiune.

Ea este de părere că autoritatea cadrului didactic „se construieşte” şi prin atitudinea pe care părinţii o au faţă de profesori.

Consilieri în școli, exmatricularea nu este o opţiune

Nu în ultimul rând, ministrul Educaţiei a anunțat că în mai multe judeţe au început deja procedurile de angajare pe posturi de consilieri şcolari, în urma cărora la nivel naţional va exista, în medie, un consilier şcolar la 800 de elevi, faţă de unul la 1.200 de elevi, ca în prezent.

„Avem o hotărâre de guvern adoptată încă de acum câteva luni, care creşte cu 50% numărul consilierilor şcolari. Procedurile de angajare sunt în multe judeţe în curs, posturile au fost deja distribuite şi ne dorim ca prin această creştere să avem mai mulţi profesionişti care să ajute la prevenire în fiecare clasă, în fiecare şcoală. Dacă acum media naţională era de un consilier la aproximativ 1.200 de elevi, în urma angajărilor ne aşteptăm ca media să fie un consilier la 800 de elevi, tot nu este suficient, noi ştim lucrul acesta”, a afirmat Deca.

Ea a precizat că în proiectul de lege se propune existenţa unui consilier la 500 de elevi, însă ideal este ca în fiecare şcoală să existe cel puţin un consilier şcolar, alături de alţi profesionişti, precum logopezi. 

În ceea ce priveşte abaterile grave ale unor elevi, ministrul a explicat că exmatricularea nu este o opţiune, ipotezele analizate fiind o perioadă de suspendare însoţită de alte tipuri de măsuri, precum consiliere, eventual muncă în folosul şcolii, măsuri care să facă elevul să înţeleagă ce a greşit şi să ducă la „îndreptarea comportamentului”. 

„Ceea ce noi trebuie să facem este un sistem funcţional în responsabilitatea sistemului educaţional şi, în acest sens, acele camere de reflecţie, le-aş spune eu, nu de detenţie, sunt utilizate şi în alte sisteme educaţionale. Ceea ce trebuie să vedem este cine îi va supraveghea şi ce se va întâmpla în acele camere, pentru că până la urmă nu e vorba de a muta copilul în alt spaţiu, e vorba de a găsi metodele pentru îndreptarea comportamentului”, a adăugat ministrul.  

Ligia Deca a spus că înţelege „îngrijorările cadrelor didactice” şi că trebuie găsite soluţii pentru a „limita” accesul cu obiecte interzise în şcoli.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇