Transportatorii acuză ASF că vrea să plafoneze RCA la prețul cel mai mare de anul trecut

Transportatorii acuză ASF că vrea să plafoneze RCA la prețul cel mai mare de anul trecut
Sprijină jurnalismul independent
Donează acum

Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) solicită respingerea proiectului privind plafonarea tarifelor RCA, pe motiv că această îngheţare a preţurilor se realizează la un tarif mai mare decât cel de referinţă din prezent.

Transportatorii spun că plafonarea se realizează la tariful practicat de firmele de asigurări care vând RCA, calculat la data de 1 martie 2022, când era mai mare decât tariful de referinţă de acum.

"De peste un an, companiile de asigurări din România vând poliţe de asigurare RCA al căror preţ depăşeşte tariful de referinţă. Tarifele practicate la data de 1 martie 2022 de către asigurătorii RCA sunt total necunoscute de către consumatori, iar raportarea la o referinţă necunoscută deschide larg poarta către eventuale abuzuri de preţ.

ADVERTISING

Pe de altă parte, tarifele de referinţă pentru înlocuirea temporară a vehiculului avariat sunt calculate de către B.A.A.R., adică, de către cei care urmează să despăgubească daunele", semnalează COTAR.

Potrivit transportatorilor, Biroul Asiguratorilor de Autovehicule din Romania (B.A.A.R.), respectiv firmele de asigurări care vând RCA, se află într-un major conflict de interese, iar implicarea acestora în calculul costurilor pe care tot acestea trebuie să le despăgubească ilustrează perfect expresia "procuror-judecător".

În niciun caz, firmele de asigurări nu pot fi obiective în calculul privind costurile de despăgubire pe care tot ele le au de achitat, spune COTAR.

ADVERTISING

"Dacă aplicăm acest principiu, atunci, şi noi, transportatorii sau oricare alt proprietar de autovehicul din România, trebuie să avem dreptul să ne calculăm singuri preţul RCA pe care suntem de acord să îl achităm.

Dacă păgubitul RCA nu îşi repară autovehiculul avariat în termen de 30 de zile de la data eliberării autorizaţiei de reparaţie, asigurătorul RCA nu îi mai decontează costurile de închiriere a unui autovehicul conform legii RCA", subliniază sursa citată.

Ministerul Finanţelor a publicat miercuri, în transparenţă decizională, proiectul de HG care stabileşte practicarea de către asigurătorii RCA a propriilor tarife de primă care au fost practicate la data de 1 martie 2022.

ADVERTISING

Ce prevede proiectul

Potrivit proiectului, comisioanele de distribuţie aferente contractelor RCA se limitează la maximum 8% din prima brută încasată.

În perioada aplicării prevederilor hotărârii, la despăgubirile acordate de către asigurătorii RCA, în baza contractelor prevăzute, pentru acoperirea costurilor de înlocuire temporară a vehiculului avariat cu un vehicul din aceeaşi clasă sau o clasă inferioară, calculul despăgubirii are în vedere un tarif ce nu poate depăşi tariful mediu de închiriere publicat de către Biroul Asigurătorilor de Autovehicule din România. Despăgubirile se acordă numai în situaţia în care vehiculul avariat nu mai poate fi utilizat din punct de vedere tehnic.

În cazul vehiculelor care nu se mai repară şi se încadrează în situaţia de dauna totală economică, despăgubirile acoperă perioada cuprinsă între data constatării avariilor şi data înaintării ofertei de despăgubire. În acest caz, valoarea despăgubirii nu poate depăşi 25% din valoarea de piaţă a vehiculului avariat.

Depăşirea nivelului tarifelor de primă maxime stabilite şi practicarea de către asigurătorii RCA a comisioanelor de distribuţie la un nivel mai mare decât cel prevăzut constituie contravenţie şi se sancţionează cu amendă de la 1.000 lei la 50.000 lei.

Pe lângă sancţiunea contravenţională principală, în funcţie de gravitatea faptei, Consiliul Autorităţii de Supraveghere Financiară poate aplica şi sancţiuni contravenţionale complementare.


În fiecare zi scriem pentru tine. Dacă te simți informat corect și ești mulțumit, dă-ne un like. 👇